از روی چشم‌وهم‌چشمی انتخاب و ازدواج نکنید

اینکه بخواهیم چهره ، شغل و هزار و یک ویژگی فردی و اجتماعی و اقتصادی همسرمان مان بهتر از همسرِ دوست، فامیل یا فلان آشنای مان باشد، نوعی چشم‌وهم‌چشمی است در انتخاب همسر که می تواند عاقبت تلخی داشته باشد.

0

نسیم شهسواری/

نمی‌دانم شما چه قدر در زندگی روزانه‌تان درگیر مد و چشم‌وهم‌چشمی و از این قبیل حرف‌ها هستید، نمی‌دانم شما چه قدر در زندگی به‌قول‌معروف، تحت تأثیر جوی قرار می‌گیرد که در خانواده، مدرسه، دانشگاه و یا گروه دوستانه‌تان است؟

پیش‌دانشگاهی‌مان که تمام شد در میان برخی از بچه‌ها رقابت برای به دست آوردن رتبه خوب کنکور، جایش را با رقابت دیگری عوض کرد، بعضی بچه‌ها یک رقابت ناسالم برای ازدواج کردن را باهم شروع کردند که در کنار رتبه خوب کنکور برای خودش پزی عالی بود، عطیه دوست صمیمی من ازجمله بچه‌هایی بود که متأسفانه درگیر این رقابت ناسالم شد؛ رقابتی که ثمره آن جز ازدواجی شتاب‌زده و بی‌ثمر بود.

راستی شما چه طور، همین‌الان که مراحل اولیه آشنایی‌تان را انجام می‌دهید، همین روزها که تصمیم گرفته‌اید که دیگر اجازه ورود خواستگارها را به خانه‌تان بدهید، یا همین شما، آقایی که عزمت را جزم کردی که این شب جمعه با دست گل و شیرینی به خواستگاری بروی به کدامین دلیل ازدواج می‌کنی و می‌خواهی مابقی روزهای زندگی‌ات را با کس دیگری در زیر یک سقف بگذرانی؟

البته چشم‌وهم‌چشمی فقط پایش را در دلایل ازدواج باز نکرده است بلکه گاهی سایه‌اش را بر روی دلایل انتخاب‌های ما هم انداخته است؛ اینکه بخواهیم چهره همسرمان، شغل همسرمان و هزار و یک ویژگی فردی و اجتماعی و اقتصادی طرف مقابل مان بهتر از همسرِ دوست، فامیل یا فلان آشنای مان باشد، نوعی دیگر از چشم‌وهم‌چشمی است.

پایانی تلخ را تجربه نکنید

متأسفانه، پایان تلخ، ویژگی مشترک بسیاری از ازدواج‌هایی است که در آن انگیزه‌های حقیقی ازدواج جایشان را به چشم‌وهم‌چشمی و دلایل نادرست داده است.

ازدواج درست و سنجیده، ازدواجی است که بتوان پایان خوش آن را از همان روزهای نخستین حدس زد، ازدواج‌هایی است که در آن دو طرف با شناخت کامل از خود و نیازها و انگیزه‌هایشان پا به عرصه می‌گذارند.

ازدواج موفق، ازدواجی است که در آن روح دختر و پسر میل به تکمیل شدن را در خود یافته باشد.

چشم‌وهم‌چشمی یک دلیل خنده‌دار کودکانه است، به آن دلیل ازدواج نکنید.

 

تناسب داشته‌ها و روحیات

گفتیم که چشم هم‌چشمی گاهی فراتر از دلیل ازدواج ، پایش در حیطه دلیل انتخاب‌های ما هم باز می‌شود و ما می‌خواهیم همسرمان یک ویژگی داشته باشد و آن این است که از همه بهتر باشد، مثلاً دوست داریم همسرمان ازلحاظ زیبایی، شغل، درآمد، تحصیلات و… از شوهر خواهرمان، شوهر دوستان مان و زن همکارمان بهتر باشد و همین کلی بودن خواسته ما سبب می‌شود که ما در ازدواج مان مسئله مهمی به نام تناسب را نادیده بگیریم و همین نادیده گرفتن‌هاست که باعث شده است که ما این روزها  شاهد بالا رفتن آمار طلاق در میان کسانی  باشیم که در رده‌های ‌بالا اجتماعی و اقتصادی و علمی ما وجود دارند. چراکه آن‌ها فقط و فقط به خاطر ویژگی‌هایشان انتخاب شدند.

همین در نظر نگرفتن تناسب و وجود چشم هم‌چشمی‌ها سبب شده است که ما فراموش کنیم  که شاید ما با زیباترین، متمول‌ترین و یا داناترین گزینه‌های مان تناسب روحی و روانی نداشته باشیم و همین عدم تناسب در ماه‌ها یا همان سال‌های نخستین ازدواج مان باعث می‌شود پرونده زندگی‌مان برای همیشه بسته شود.

اگر می‌خواهید طعم هندوانه زندگی‌تان شیرین باشد، باید بپذیرید که برای اجرای نمایش، همسر انتخاب نمی‌کنید، باید بپذیریم که همسر باید راحت جان ما باشد و باید کسی باشد که با او بتوانیم تکه‌های پازل زندگی را تکمیل کنیم. باید بپذیریم که همسر ما همسر ماست نه یک تابلو نقاشی که همگان خیره‌ تماشایش کنند.

از روی چشم‌وهم‌چشمی انتخاب و ازدواج نکنید.

/انتهای متن/

 

 

 

درج نظر