از ازدواج و خانواده شوهر می ترسم

یکی از عواملی که مانع ازدواج و تصمیم گیری درست دخترخانم ها می شود ترس از ازدواج و پذیرفتن مسئولیت های زندگی است. مشاور به دخت، خانم جمال زاده به سوال یکی از کاربران سایت در این مورد پاسخ می دهد.

0

بعضی مواقع در پی مشاهده ی زندگی اطرافیان و شنیدن شکایت شان از سختی های زندگی و مشکلات، باورها و عقایدی در ذهن فرد شکل می گیرد که مانع تصمیم گیری درست در مورد ازدواج و تشکیل زندگی می شود. این باورهای غیرمنطقی احساسات ناخوشایندی از جمله ترس و اضطراب را به وجود می آورد که عملکرد فرد را در این زمینه مختل می کند. بنابر باید با این باورها مبارزه شود تا احساسات خوشایند جایگزین احساسات ناخوشایند شده و فرد بتواند برای زندگی آینده خود، تصمیم درست بگیرد.


سوال:

با سلام دختري سي ساله هستم كه تا الان نتونستم بر ترسم براي ازدواج غلبه كنم، دائم فكر مي كنم كه نميتونم از پس زندگي مشترك بر بيام. اعتماد به نفس پاييني دارم، روحيه بسيار حساسي دارم، همش فكر ميكنم خانواده شوهر يه خانواده ظالم هستن كه هرگز نميشه باهاشون دوست بود و قراره دائم تيكه بندازن و اذيت كنن و چون من ظرفيت اين رفتارها رو ندارم اصلا دوست ندارم ازدواج كنم. از مسئوليتهاي زندگي مي رسم، تا الان خيلي خواستگارها رو به خاطر همين ترس از دست دادم. فکر می کنم سیاست های لازم برای زندگی مشترک و برخورد با شوهر را ندارم.

 تا حالا به مشاور هم مراجعه كردم، اونا فقط ميگن بايد رو خودت كار كني، بعد ازدواج كني. نمي دونم دقيقا چه جوري بايد رو خودم كار كنم. ترسم اصلا اجازه نميده بخوام با خواستگارام صحبت كنم چه برسه به اينكه بخوام رو خودم كار كنم. تا اسم خواستگار مياد من اضطراب و استرس مي گيرم، بي دليل رد مي كنم تا بيام يه مدت نفس بكشم دوباره همين قضيه تكرار ميشه.

 آيا من بايد براي هميشه دور ازدواج رو خط بكشم؟ از طرفي اطرافيان فشار روم گذاشتن كه سنت رفته بالا و از وقت ازدواجت گذشته، از لحاظ تحصيلات، خانواده، ظاهر، طرز برخورد و … مشكلي ندارم. فقط ترس دارم، نميدونم واقعا بايد چه كار كنم؟ لطفا منو راهنمايي كنيد. چون به خاطر اين موضوع افسردگي گرفتم.


پاسخ:

با سلام

گفتید که اضطراب ازدواج دارید بنابر این نمی توانید برای زندگی آینده خود تصمیم بگیرید. این حالت در بسیاری از دختر خانم ها دیده می شود. آنها وقتی به سن ازدواج نزدیک می شوند دچار دلهره و نگرانی می­شوند و بمحض این که صحبت از خواستگاری به میان می آید اضطراب شان تشدید می شود.

با مراجعه به مشاور یا روان شناس و راهنمایی مشاور می توان این ترس و نگرانی را از بین برد. پس جای نگرانی نیست. شما نباید برای همیشه دور ازدواج را خط بکشید؛ چون هر کس به ازدواج نیاز دارد. سعی کنید آرامش خود را حفظ کنید. مسئله شما حل خواهد شد.

برای از بین بردن ترس و نگرانی خود راهکارهای زیر را عملی کنید:

  • شما باید روی افکارتان کار کنید. اولین اقدام شما تصمیم گرفتن برای تغییر دادن افکار است. تصمیم خود را یادداشت کرده و با اراده و توکل به خدای متعال برای عملی کردن تصمیم خود بکوشید.
  • افکاری که با آن درگیر هستید را یادداشت کنید و سعی کنید دلایل آن را برای خود پیدا کنید. خواهید دید که خیلی از افکار منفی ساخته ذهن و تخیل ما هستند.
  • سعی کنید با افکار منفی خود (خانواده شوهر ظالم اند، خانواده شوهر به من تیکه می اندازند، خانواده شوهر من را اذیت می کنند و….) مبارزه کنید.
  • همه ی موقعیت ها، خصوصیات شخصیتی افراد، نقش ها و… به هم شبیه نیستند. بنابر این، آن چه که در اطراف خود می بینید (برای مثال: رابطه ی بد خانواده شوهر دوست تان با ایشان یا بداخلاقی مادر شوهر خواهرتان با ایشان و….) را به زندگی خود تعمیم ندهید.
  • اگر فرد در ارتباط با دیگران رفتارهای خوبی داشته باشد، دیگران نیز با وی خوب رفتار می کنند. پس موفقیت در زندگی بعد از ازدواج به رفتارهای خودتان بستگی دارد.
  • دنبال سیاست های خاصی برای برخورد با همسر یا خانواده ی همسرتان نباشید. سعی کنید از همین الان خوب رفتار کردن و نگه داشتن حرمت ها را تمرین کنید.
  • سعی کنید آستانه ی تحمل خود را بالا ببرید. زودرنجی و حساسیت خود را به حداقل برسانید تا بتوانید در موقعیت های مختلف عملکرد درستی داشته باشید.
  • به جای افکار منفی، افکار مثبت (خانواده شوهر ظالم نیستند، خانواده شوهر با من رفتار خوبی خواهند داشت، من می توانم زندگی موفقی داشته باشم، من از عهده ی مسئولیت های زندگی برمیام، ازدواج ترس ندارد، من نیاز دارم ازدواج کنم و… ) را جایگزین کنید.
  • افکار مثبت را با خود مرور کنید.
  • با یادآوری توانمندی ها (آشپزی خوب، کارهای هنری و..)، خصوصیات اخلاقی خوب خود و موفقیت های قبلی، اعتماد به نفس تان را بالا ببرید.
  • جمله “من می توانم” را دائم با خود تکرار کنید.
  • زندگی افراد موفق را الگو قرار دهید. از آشنایان و نزدیکانی که با تجربه هستند و رابطه خوبی با ایشان دارید، کمک بگیرید. در مورد افکار و احساسات تان با ایشان صحبت کنید.
  • اگر بتوانید با افکار منفی خود مبارزه کرده و مثبت فکر کنید، ترس و نگرانی شما برطرف خواهد شد. هنگامی که اضطراب شما از بین رفت، وارد مرحله عمل شوید. به خواستگارها اجازه دهید به منزل شما بیایند.
  • برای تصمیم گیری نهایی حتما همراه آقا پسری که مورد پسند شما واقع شد، برای مشاوره پیش از ازدواج مراجعه کنید.
  • در صورتی که بر اساس راهکارهای بالا نتوانستید بر افکار و احساس منفی خود غلبه کنید، به مشاور یا روان شناس مورد اعتماد و ذی صلاح مراجعه کنید. مشاوری که شما به ایشان مراجعه کردید کار خود را درست انجام نداده است.

 موفق باشید.

/انتهای متن/

درج نظر