ازدواج نکردن حضرت معصومه(س) چه حرفی برای دختران امروزی دارد ؟

حضرت معصومه (س) دختری از اهل بیت هستند که ازدواج نکردند و در عین حال در همه عرصه های زندگی موفق بودند و سرآمد. دختران ایرانی این روزها خوب است به شخصیت ایشان از این زاویه مهم هم نگاهی تازه داشته باشند. پسران ایرانی اما …

0

حضرت معصومه (س) برای ما ایرانیان محبوب است به چند دلیل :

  • ایشان اولین خانمی است از خاندان پیامبر که وارد ایران شدند و اقامتی، هر چند کوتاه، در کشور ما داشتند.
  • در ایران بلکه در جهان اسلام مرقد ایشان در طول تاریخ یک کانون علمی – انقلابی مهم و برجسته بوده است.
  • این مرقد برای مردم عادی بلکه برای بزرگانی از دین و سیاست و … همیشه یک پناهگاه و نقطه اتکا بوده است برای حل مشکلات زندگی شان در هر حد و سطحی.

دختران ایرانی اما این روزها خوب است به حضرت معصومه (س) از یک زاویه مهم دیگر هم نگاه کنند؛ دختری که ازدواج نکرد و در عین حال در همه عرصه های زندگی اش موفق بود و سرآمد.

این روزها که واقعه مهم  ازدواج در زندگی بخشی از دختران ایرانی به تاخیر افتاده یا بلکه ممکن است اصلا واقع نشود، حتما باید به زندگی و شخصیت حضرت معصومه (س) نگاهی دوباره داشت.

 اولین سوال که مهم است پاسخش را داشته باشیم در مورد حضرت معصومه (س)، علت ازدواج نکردن ایشان است.

حضرت معصومه (س)ازدواج نکردند نه چون دنبال تحصیل بودند؛ چیزی که این روزها گاهی علت و گاهی هم بهانه ازدواج نکردن بموقع بعضی دختران ممکن است باشد. یادمان نرود که ایشان در میدان علم و معرفت از همان دوران نوجوانی رتبه یک را داشتند و این رتبه را پدرشان به ایشان دادند که خود امام معصوم بودند و بزرگ ترین دانشمند زمانه .

حضرت معصومه (س) به دلیل بالا بودن جایگاه  اجتماعی و فرهنگی و اقتصادی خانواده از ازدواج سرباز نزدند؛ اگرچه فی الواقع بهترین خانواده و تبار را داشتند.

حضرت معصومه (س)به جهت این که حتی خودشان دارای شخصیت و موقعیت خاصی به لحاظ علمی و اجتماعی و فرهنگی و … بودند، ازدواج را کنار نگذاشتند.

پس چرا ازدواج نکردند؟

به یک دلیل روشن و آشکار: اجازه ازدواج ظاهرا از سوی امام رضا(ع) برای ایشان صادر نشده است ولی واقع امر یکی از علل مهم عدم صدور این جواز قطعا  حاکمیت اختناق و دیکتاتوری هارونی و مأمونی بر جامعه بوده است.  جالب این است که خلیفه ای که اصرار دارد خود را بیش از همه خلفای دیگرِ قبل از خود همخون و خویشاوند و طرفدار اهل بیت و دموکرات مآب و … جلوه دهد،‌ یعنی مأمون، جوی را به لحاظ سیاسی بر جامعه و خانواده پیامبر حاکم می کند که کسی را جرأت نزدیک شدن به خانه امام موسی کاظم(ع) برای ازدواج با دختران شان نیست! 

پس حتی پیدا نشدن فرد کفو و همطراز برای حضرت معصومه(س) دلیل ازدواج نکردن شان نبوده است، که اگر این بود باید بقیه دختران خاندان پیامبر هم ازدواج نمی کردند؛ چون بحز حضرت زهرا(س) هیچیک شاید دقیقا  با کفو خود ازدواج نکردند. کما این که حتی امامان و فرزندان ذکور ایشان هم شرط کفویت را برای ازدواج نکردن نداشتند و اصولا هیچ یک از ایشان نبوده که ازدواج نکرده باشد. در سیره اهل بیت می بینیم که حتی در معرکه ماجرای بی نظیر کربلا عقد پسرخیلی جوانی چون قاسم ابن الحسن با دخترعموی خود واقع می شود.

پس کسی از پسران و مردان امروز جامعه ما نمی تواند در این انتخاب تجرد و ازدواج نکردن یا به تاخیر انداختن زمان ازدواج هیچ دلیل و گواهی از سیره مردان اهل بیت داشته باشد.

دختران مومن و پیرو اهل بیت اما وقتی در امر ازدواج نکردن خود عذرها و دلایلی متقن و محکم دارند،‌ که شاید مهم ترینش نبودن متقاضی مناسب( و نه دقیقا کفو) باشد،‌ می توانند خود را پیرو حضرت معصومه (س) بدانند؛ که اگر اینطور است، پس این دختران در مسیر زندگی صحیح،‌ رشد و تعالی، کسب مقامات علمی و معرفتی، فعالیت اجتماعی و سیاسی و هر چیز دیگری که در دایره تکلیف و وظیفه شان است و  در حد وسع و توان شان، باید حرکت کنند و پیش بروند،‌ همان طور که حضرت معصومه(س) حرکت کردند و رفتند و رسیدند به مراتبی که هنوز هم که هنوز است‌، ستاره درخشان آسمان تشیع و بلکه اسلام است .

دختر امروز ایرانی که ذخایر غنی فرهنگی، اخلاقی، معنوی،‌علمی، اجتماعی و … دارد هم، ازدواج کند یا نکند، می تواند بمراتبی برسد که برای دختران امروز در جهان ستاره شود.

/انتهای متن/

درج نظر