ازدواج فاميلي عاملي مهم در افزايش بيماري نقص ايمني در ايران است

عضو گروه اطفال دانشگاه واشنگتن و متخصص نقص ايمني از كشور آمريكا با اشاره به اينكه ژنتيك عامل مهمي در بروز برخي بيماري هاي نقص ايمني است، گفت: در كشورهايي مانند ايران كه ازدواج فاميلي در آن زياد است، اين بيماري نيز بيشتر مشاهده مي شود.

0

به گزارش به دخت به نقل از ایرنا، ازدواج فاميلي عاملي مهم در افزايش بيماري نقص ايمني در ايران است.به گفته پزشكان در بيماري نقص ايمني، سيستم دفاعي بدن دچار نقص يا كاهش عملكرد مي شود و در نتيجه دستگاه‌ ايمني‌ بدن‌ نمي تواند در برابر ميكروب ‌ها اعم از باكتري، ويروس‌ و قارچ‌ها و هرگونه جسم خارجي ديگر از خود محافظت كند.
در اين بيماري حتي حفاظت نسبي بدن در برابر ابتلا به بيماري ها مانند سرطان‌ نيز از بين مي رود؛ هنگامي كه دستگاه ايمني‌ نتواند به‌ نقش‌ خود خوب‌ عمل‌ كند، بدن‌ مستعد ابتلا به انواع عفونت‌ ها و بيماري ها مي‌شود.
نقص‌ ايمني‌ به دو دسته نقص ايمني اوليه و نقص ايمني ثانويه تقسيم مي شود؛ معمولا نقص ايمني اوليه ناشي از عوامل ژنتيكي است اما نقص ايمني ثانويه در صورت ابتلا به بيماري هايي مانند ايدز، سرطان و اسهال شديد به وجود مي آيد.
پروفسور هانس اكس روز يكشنبه در حاشيه هشتمين كنگره بين المللي نقص ايمني به خبرنگار ايرنا گفت: در ايران علاوه بر بيماري نقص عضو، تمام بيماري هاي ناشي از ازدواج فاميلي زياد مشاهده مي شود.
وي اظهار كرد: اقدامات لازم براي آشنايي بيشتر مردم با بيماري هاي ژنتيكي ناشي از ازدواج فاميلي بايد صورت گيرد تا با انجام آزمايشات لازم پيش از ازدواج و پيش از بارداري، عارضه هايي مانند بيماري نقص ايمني در ايران كاهش يابد.
اكس، به پيشرفت هاي ايران در اين زمينه اشاره كرد و افزود: اطلاعات متخصصان ايراني در اين زمينه به روز است و از آنجايي كه حضور خوبي در كنگره هاي بين المللي دارند، مي توان از آنها مطالب علمي زيادي را فراگرفت.
عضو گروه اطفال دانشگاه واشنگتن آمريكا به فعاليت هاي خود در اين حوزه اشاره كرد و گفت: حدود 40 سال مشغول درمان بيماري هاي مختلف در اين حوزه هستم و درحال حاضر بيشترين تلاش خود را صرف موضوعاتي نظير ژنتيك، گاما گلوبولين و پيوند مغز استخوان، كرده ام.
ايمونوگلوبولين ها دسته‌اي از مولكول ‌هاي زيستي فعال در سيستم ايمني بدن هستند. اين مولكول ها به طور اختصاصي عليه آنتي ژن‌ ها يا پادگن ‌ها ترشح مي‌ شوند.
پروفسور اكس، در اولين روز اين كنگره تاريخچه رشته ايمونولوژي در 100 سال گذشته را براي شركت كنندگان بيان و سير تحول اين رشته پزشكي را به اطلاع حاضرين در اين مراسم رساند.
وي توليد واكسن براي ايمني مردم تا رسيدن به مرحله پيوند مغز استخوان را از جمله پيشرفت هاي اين حوزه پزشكي اعلام كرد تا مردم با رفاه و آرامش بيشتري به زندگي خود ادامه دهند.
هشتمين كنگره بين المللي نقص ايمني با حضور محققان داخلي و خارجي از روز گذشته در مركز طبي كودكان آغاز شد و امروز يكشنبه با ارائه مقالات علمي به كار خود پايان مي دهد.

/انتهای متن/

درج نظر