ازدواج برای افراد زیر 18 سال در قرقیزستان ممنوع شد

بنابر اعلام مقامات عالی مذهبی در قرقیزستان، ازدواج افراد زیر 18 سال در این کشور ممنوع است.

0

به گزارش به دخت به نقل از فارس در بیشکک، مرکز مطبوعاتی اداره روحانیت قرقیزستان اعلام کرد: «مقصد تاکتاموشف» مفتی عالی جمهوری قرقیزستان فتوای منع ازدواج برای افراد زیر سن 18 سال را صادر کرد.

بر اساس این گزارش، مفتیات قرقیزستان حق ندارند برای افراد زیر سن 18 سال مراسم خطبه ازدواج را جاری کنند و در صورت انجام، این کار جرم محسوب می‌شود و مرتکبین به 3 تا پنج سال زندانی محکوم می‌شوند.

این قانون از 18 دسامبر سال جاری در قرقیزستان اجرایی شده است.

این طرح تاکنون چندین بار در پارلمان قرقیزستان به بحث گذاشته شده است و اوایل سال جاری نیز یکبار با مخالفت نمایندگان روبرو شد تا سرانجام این بار با رأی 60 نماینده موافق در برابر 48 رای مخالف تصویب شد.

در همین حال «تازابیک اکرماف» یکی از نمایندگان مخالف تصویب این لایحه می‌گوید: این قانون آثاری در پی نخواهد داشت زیرا جوانان بدون ثبت دولتی و انجام مراسم نکاح اقدام به شروع زندگی مشترک می‌کنند.

این در حالی است که «اسحاق ماسالی‌اف» نماینده دیگر پارلمان قرقیزستان و از طرفداران این لایحه اعتقاد دارد که هدف اصلی این قانون مراقبت از دختران کم سن و سال و همینطور در راستای حمایت از فعالیت مفتیات است.

وی در اینباره می‌گوید: افزایش مراسم نکاح نوجوانانی که به سن بلوغ نرسیدند عامل طرح این لایحه بود و قابل ذکر است که این قانون نه فقط به مسلمانان بلکه به نمایندگان دیگر مذاهب نیز مرتبط می‌باشد و ازدواج کلیه جوانانی که زیر 18 سال دارند را منع می‌کند.

ماسالی‌اف افزود: جوانان بایستی به این موضوع واقف باشند که چنانچه ازدواج آنان ثبت نشود، آنان از هیچ حقی در جامعه در آینده بهرمند نخواهند شد.

گفتنی است که در سال 2015 میلادی از بین 10 هزار زن باردار، 60 نفر دخترهای زیر 18 سال بودند که این شاخص دو برابر بیشتر از شاخص‌های دهه 2000 رسید.

/انتهای متن/

درج نظر