ارتباط مدت زمان بارداری و رشد مغز جنین کشف شد

محققان در دانشگاه واشنگتن به این نتیجه رسیدند که هر چه مدت زمان بودن جنین در رحم بیشتر باشد تکوین مغزی بهتری را پشت سر می گذارد.

0

به گزارش به دخت به نقل از مهر به نقل از پایگاه اطلاع رسانی سلول های بنیادی، مطالعه ای که در دانشگاه واشنگتن صورت گرفته است تاکید می کند که هر روز و هر هفته از تکوین جنین در رحم حیاتی است.

این مطالعه نشان می دهد که در صورت امکان، هر چه که جنین مدت زمان بیشتری را در رحم بگذراند می تواند مدت زمان بیشتری از شرایط محیط مضر پیرامون در امان باشد.

این محققان معتقدند طی سه ماهه سوم بارداری، مغز جنین بصورت انفجاری و یکباره رشد زیادی را متحمل می شود و در این زمان مغز تا بیش از ۴ برابر ماه های قبل رشد می کند.

این مطالعه ۷۵ نوزاد زودرس که قبل از هفته ۳۲ بارداری متولد شده بودند(میانگین زمان بارداری ۲۷ هفته بود) را مورد مطالعه قرار دادند. این نوزادان کمتر از ۱۵۰۰ گرم وزن داشتند و نشانه هایی از آسیب ساختاری مغز را نشان نمی دادند.

آن ها این نوزادان زودرس را با ۱۳۰ نوزادی که طی دوره بارداری کامل(۳۹ هفته) بدنیا آمده بودند و میانگین وزنی ۳۴۰۰ گرم داشتند مقایسه کردند. مقایسه مغز نوزادان در سه ماهه سوم بارداری یعنی ۱۳ تا ۱۴ هفته آخر نشان داد که نوزادان زودرس حجم مخ، مخچه و ساقه مغزی کمتری داشتند و فضای درون جمجمه ای آن ها نیز کوچک بود.

 نکته منحصربفرد این مطالعه این بود که برای اولین بار محققان توانستند نقش بستری شدن نوزادان بعد از تولدهای زودرس برای تکوین بهینه مغز را نشان دهند.

/انتهای متن/

درج نظر