ارتباط سیگار و اشعه درمانی با یائسگی زودرس

متخصص زنان و زایمان و عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی بابل گفت که سیگار کشیدن و اشغه درمانی باعث یائسگی زودرس زنان می شود.

0
به گزارش به دخت به نقل از ایرنا، دکتر مریم جوادیان میانگین سن یائسگی در زنان را 51 سال اعلام کرد و افزود : با وجود افزایش طول عمر زنان در دهه های اخیر ، سن یائسگی ثابت مانده است .

یائسگی به قطع دائمی قاعدگی اطلاق می شود که به دنبال توقف عملکرد تخمدان ها رخ می دهد.
این استاد دانشگاه گفت : سن یائسگی به طور ژنتیکی تعیین می شود و فاکتورهایی مانند نژاد ، وضعیت اقتصادی و اجتماعی ، سن اولین قاعدگی یا تعداد تخمک گذاری های قبلی تاثیری در آن ندارد ، ولی اشعه درمانی و شیمی درمانی با تاثیر بر تخمدان می توانند باعث یائسگی زودرس شوند.
** یائسگی زیر 40 سال
وی با اشاره به اینکه جراحی تخمدان ها یا برداشتن رحم نیز ممکن است باعث پایین آمدن سن یائسگی شود ، افزود : نارسایی زودرس تخمدان به یائسگی زیر 40 سال گفته می شود و می تواند به دلایل ناشناخته یا اختلالات کروموزومی یا بیماری خود ایمنی و یا تحت تاثیر داروها و اشعه ایجاد شود.
جوادیان گفت : یائسگی با تغییرات در سیکل های قاعدگی از چند سال قبل و تغییرات هورمونی همراه است که مهم ترین تغییر هورمونی که پس از یائسگی رخ می دهد و مشکلات ناشی از یائسگی به آن وابسته است ،کاهش هورمون استروژن است.
عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی بابل افزود : نگرانی های اصلی سلامتی در زنان یائسه شامل علائم گرگرفتگی ، آتروفی دستگاه ادراری – تناسلی ، پوکی استخوان ، بیماری قلبی و عروقی ، سرطان ، کاهش قوای شناختی و مشکلات جنسی است .
** گرگرفتگی ، نشانگر اصلی یائسگی
وی از گرگرفتگی به عنوان یکی از اعلائم اصلی یائسگی نام برد و گفت : این مشکل در 75 درصد زنان قبل یا بعد از یائسگی ایجاد می شود و یک تا 2 سال بعد از یائسگی طول می کشد .
او افزود : گرگرفتگی اصلی ترین دلیل مراجعه به پزشک در دوران یائسگی است که می تواند در کار ، فعالیت روزمره و خواب فرد اخلال ایجاد کند.
این متخصص زنان و زایمان با اشاره به اینکه بیماری تیروئید در این گروه سنی افزایش می یابد ، تاکید کرد که تغییرات در روش زندگی ، گرگرفتگی را کمتر می کند.
وی پوشیدن لباس نخی و بودن در محیط خنک و اجتناب از بیرون رفتن در ساعات گرم را برای کاهش علائم گرگرفتگی توصیه کرد و گفت که وزن بالا و سیگار کشیدن این علائم را تشدید می کند.
او افزود : آتروفی دستگاه تناسلی و ادراری هم ، سبب خشکی واژن ، خارش ، درد حین مقاربت و احساس فوریت در ادرار کردن می شود.
این متخصص زبان و زایمان گفت : پوکی استخوان بسیار شایع بوده و به طور تقریبی نیمی از زنان بالای 50 سال به آن مبتلا هستند و غربالگری از نظر سنجش تراکم استخوان تنها در افراد پر خطر مانند افرادی که سابقه شکستگی قبلی دارند ، یائسگی زودرس و بعضی فاکتورهای خطر مانند مصرف دراز مدت داروها توصیه می شود.
جوادیان ادامه داد : برای پیشگیری از پوکی استخوان رژیم غذایی حاوی کلسیم و ویتامین D به تنهایی کافی نیست و دادن مکمل های کلسیم ویتامین D ضروری است و همچنین ورزش منظم و قطع سیگار توصیه می شود.
متخصص زنان و زایمان اظهار داشت : بیماری قلبی و عروقی یکی از علل مهم مرگ و میر زنان است و به طور تقریبی 45 درصد علل مرگ و میر را شامل می شود.
وی ادامه داد : سابقه فامیلی ، سن ، زندگی بدون تحرک ، مصرف سیگار ، دیابت ، فشار خون بالا ، چربی خون بالا و چاقی از فاکتورهای خطر بیماری قلبی عروقی است .
این متخصص با اشاره به اینکه با افزایش سن ، خطر بیماری های قلبی و عروقی به طور چشمگیری افزایش می یابد ، گفت : اقدامات پیشگیرانه در این زمین هم شامل تغییر نحوه زندگی ، ورزش ، قطع سیگار ، کنترل مناسب قند خون ، چربی خون و فشارخون است .
جوادیان بیان کرد : سرطان پستان یکی از نگرانی های عمده برای زنان یائسه است و شایع ترین سرطان در زنان و دومین علت منجر به مرگ ناشی ازسرطان هاست که سن ، سابقه فامیلی ، سن اولین قاعدگی زودرس ، یائسگی دیررس ، سابقه بیماری های پستان فاکتورهای خطر در این نوع سرطان هستند.

/انتهای متن/

درج نظر