اخت‌الرضا چشمه جوشان کوثر است

کتاب “چشمه جوشان کوثر” از کتاب های مستند محبوبی است که در مورد زندگی حضرت معصومه (س) نوشته شده است و منبعی خوب است برای کسانی که دوست دارند اطلاعاتی واقعی و در عین حال جذاب در مورد زندگی این دختر بزرگوار اهل بیت بدانند و به معرفتی عمیق تر در مورد ایشان برسند.

0

در میان چهره های دینی زن مسلمان، حضرت فاطمه معصومه (س) به سبب کرامات و خصائص اخلاقی برجسته و نیز حرکت در مسیر سیاسی برادر بزرگوار ش امام رضا (ع)، از جایگاه ویژه ای  برخوردارند؛ علاوه بر این حضور مزار و بارگاه این بانو در ایران، موجب خلق آثاری متعدد درباره ایشان شده است. کتاب چشمه جوشان کوثر سیری کوتاه است در مورد زندگی و کرامات این بانوی بزرگ .

 

میلاد مبارکی در راه است

در کتاب چشمه جوشان کوثر، ابتدا گاهی کوتاه به زندگی  جشرن معصومه(س) از منظر نگارنده به رشته تحریر در آمده است.

در فصل اول این کتاب به پیش‌بینی و پیشگویی ولادت این بانوی نمونه، به نقل از قاضی نور الله شوشتری و علامه مجلسی، اختصاص پیدا کرده است (این روایت‌ ها نیز با سند در پاورقی همین کتاب آمده است) .

در سال 173 هـ . ق حضرت معصومه (س) با پیشبینی امام موسی کاظم (ع) در مورد میلاد فرزندی مبارک، متولد شد، این در حالی‌ بود که 45 سال پیش از آن تاریخ هم  امام صادق (ع) خبر از ولادت ایشان  داده و اشعاری نیز درباره ولادت حضرت سروده بودند.

در این فصل، دوران زندگی حضرت معصومه (س) یعنی زمانی که در جوار پدر بزرگوارشان به سر می‌ بردند، بررسی شده است. از جمله مطالب مهم و کلیدی این فصل، پاسخ به این پرسش است که چرا این بانو، خود را «اخت‌الرضا» نامید و نیز مسائلی چون خبر شهادت امام کاظم(ع) در شش سالگی حضرت، دلیل ازدواج نکردن حضرت معصومه (س) و برخورد ایشان در زمان دوری و فراق برادر.

 

امام رضا(ع) در سوگ خواهر

در فصل دوم این کتاب هجرت حضرت معصومه (س) به سوی خراسان برای دیدار برادر و سپس اقامت در قم و وفات حضرت را بیان می‌ کند.

از جمله مطالب مهم  در این فصل، دلیل هجرت و بیماری و نیز انتخاب قم از سوی ایشان برای سکونت است. در این کتاب، احادیث و روایات بسیاری در این باره نقل می شود که مهر تأیید بر درستی این سفر می زند.

در ادامه این فصل به استقبال گرم و با شکوه شیعیان به نقل از علامه مجلسی از این بانوی بزرگوار اشاره می ‌شود. مسئله وفات حضرت، سخنان حضرت رضا(ع) در سوگ خواهر، بیان احادیث و روایات به نقل از پیشوایان معصوم و بزرگان دیگر درباره پاداش عظیم زیارت این بانوای بزرگ و اهتمام مراجع و علمای بزرگ بر لزوم توجه و احترام به ایشان و نیز شفاعت ایشان، از دیگر مسائل در خور اهمیت در این فصل است.

 

حامی ولایت تا سر حدّ شهادت

در فصل سوم کتاب چشمه جوشان کوثر مقام ارجمند حضرت معصومه (س) را به تصویر می ‌کشد و وی را نه تنها دختر  امامان(ع)  بلکه چراغ هدایت معرفی می‌ کند.همچنین در این فصل به شرح مقام عصمت و قداست، لقب‌ها، عبادت‌گاه و نیز شباهت‌های ایشان با حضرت زهرا(س) می ‌پردازد .

احترام بسیار مراجع و علما به ایشان به خاطر کمک در حل مشکلات علمی و ذکر مصادیق آن از نکته‌های برجسته دیگر این فصل است.

 

کرامات

در فصل چهارم کتابِ چشمه جوشان کوثر در مورد بارگاه ملکوتی حضرت معصومه (س) ، سیر تاریخی و تحولات عظیم آن در دوران صفویه، قاجاریه و نیز تحولات ظاهری و معنوی پس از انقلاب اسلامی را ترسیم می ‌کند.

همچنین نمونه ‌های بسیاری از کرامت‌های ایشان و ولایت‌های تکوینی حضرت بیان شده است، از جمله شفای افلیج و زبان گشودن لال مادرزاد و …

در پایان این کتاب، اشعار نویسنده درباره آن حضرت ونیز اشعاری از شاعران مختلف افزوده  شده است.

منابع مطالب در پاورقی کتاب با توضیح کامل آمده است به خاطر همین هم این کتاب منبعی خوب و کامل برای پژوهشگران به شمار می ‌آید.

 

سخن آخر

کتاب چشمه جوشان کوثر یکی از بهترین کتاب هایی است که تا بحال در مورد زندگی حضرت معصومه (س) نوشته شده است، این کتاب با لحنی زیبا به نکات و مستنداتی می پردازد که برای مخاطبش جذاب است.

چشمه جوشان کوثر به تمام کسانی که دوست دارند اطلاعاتی واقعی و در عین حال جذاب در مورد زندگی این دختر بزرگوار بدانند و به معرفتی عمیق تر در مورد این خانم برسند، توصیه می شود.

/انتهای متن/

درج نظر