اثر بافتن فرش بر روح هنرمند در حد معجزه است

مدرس نمونه ی فرش و گلیم استاد شیرین نیانی در گفت وگو با به دخت شرکت کرد تا از دنیای هنر فرش بگوید و از جاذبه و هم سختی های این رشته و از اثر آرامش بخشی که بر روح هنرمند دارد؛ اثری در حدمعجزه و بالاخره از درآمد فرش بافی …

1

فاطمه قاسم آبادی/

خانم نیانی خودتان را به صورت کامل معرفی کنید.

  • بسم الله الرحمن الرحیم با سلام به شما و کاربران سایت به دخت، من شیرین لولانی نیانی هستم . چهل سال دارم و در حال حاضر دانشجوی رشته ی طراحی رفو و ترمیم فرش هستم .

 

از چه سنی به فرش و فرش بافی علاقمند شدید؟

  • من از سن بیست سالگی با این هنر آشنا شدم؛ چون خواهرم به صورت تفریحی فرش می بافت و من هم کم و بیش می دیدم و حتی بعضی وقت ها کمکش می کردم. ولی به صورت حرفه ای باید بگویم که تقریبا از سن سی سالگی به صورت جدی شروع کردم به این کار.

 

با توجه به اینکه تعداد زیادی قالی باف مرد داریم، این حرفه را چقدر هنری زنانه می دانید و مناسب با روحیه ی زنان؟

  • من بالشخصه در این ده سال کمتر پیش آمده که قالی باف مرد ببینم! البته شنیده ام در تبریز یک سری کارگاه هایی هست که قالی بافان مرد در آن مشغول کار هستند و کارهای بسیار زیبایی هم بیرون داده اند.

ولی در تهران من می توانم بگویم که به تعداد بسیار انگشت شمار قالی باف مرد دیده ام. در این سالها من بیشتر شاهد علاقمندی خانم ها به این رشته بوده ام و شرایط شغلی و کاری هم برای شان بسیار زیاد بوده است.

البته که این کار هم کار سختی است؛ اینکه شما به مدت زمان طولانی در یک جا بنشینید؛ مسلما سخت خواهد بود ولی حتی این سختی ها هم مانع علاقه ی خانم ها نسبت به این رشته نشده است.

 

از درآمد این حرفه هم برای ما صحبت می کنید؟ شما از درآمدتان به عنوان یک استاد قالی باف و یک بافنده ی ماهر راضی هستید؟

  • بله خدارا شکر راضی هستم البته مقداری از این رضایت هم بر می گردد به اینکه من فقط بافنده نیستم و از راه آموزش این هنر هم به صورت جداگانه در آمد دارم.

 

بیشتر به کدام علاقمند هستید آموزش فرش بافی یا خود فرش بافی؟

  • مسلما از بافتن لذت بیشتری می برم؛ چون بافتن روح مرا ارضا می کند و دنیای دیگریست.

منتها وقتی آموزش می دهم و می بینم که خانمی این هنر را پیش من یاد می گیرد و برای خودش درآمد کسب می کند ، از این هم لذت می برم و به رضایت زیادی می رسم. چون می بینم که یک خانم علاوه بر یادگیری یک هنر جدید به استقلال مالی هم می رسد.

 

هر هنری اثری بر مخاطبش دارد. بافتن چه اثری بر روی شما و روحیات تان گذاشته است؟

– در یک کلام آرامش… از وقتی مشغول به یادگیری این هنر شدم احساس آرامش خیلی زیادی دارم. این هنر مثل یک معجزه بر مخاطبانش اثر می گذارد و صبر و آرامش زیادی را نصیب شان می کند.

این هم که می گویم فقط حرف خودم نیست بیشتر هنرجویانی که با آنها در ارتباطم این را تایید می کنند و خودم هم با اینکه قبل از فرش هنرهای بسیار زیادی را تجربه کرده ام، می گویم که آرامشی که در این هنر پیدا کردم در جای دیگری تجربه نکردم.

 

به نظر شما این هنر چقدر برای مخاطبش جای پیشرفت دارد و مخصوصا زنان چقدر در این هنر جای پیشرفت دارند؟

  • اگر منظورتان از پیشرفت یادگیری کامل و درآمدزایی باشد که مسلما تمام هنرجویان می توانند بعد از طی دوره ی مورد نظرشان به آن برسند ولی اگر تخصصی تر به آن نگاه کنیم در صورتی که کسی علاقه ی بیشتری داشته باشد و بخواهد می تواند از طریق درس خواندن و دانشگاه هم این رشته را دنبال کند؛ مثل خیلی از استادان دانشگاه که بین شان زنان هم فراوانند.

 

شرایط یادگیری این هنر را چقدر مناسب می دانید؟ در کل جاهای یادگیری زیاد است یا کم و تهیه ی لوازم چقدر راحت است؟ آیا علاقمندان این هنر به مجموعه ی این چیزها براحتی می توانند دست پیدا کنند؟

  • ما در تهران که به هیچ وجه مشکل کمبود مکان یادگیری و خرید وسایل را نداریم. در مورد وسایل، می شود گفت بازار تهران جامع ترین جا برای خرید وسایل است و به غیر از آن هم در تمام مناطق تهران فروشگاه هایی برای تهیه ی وسایل وجود دارد. برای یادگیری هم جاهای هست. برای مثال هم آموزشگاه های فنی حرفه ای داریم که به صورت تخصصی آموزش می دهند، هم آموزشگاه هایی که صنایع دستی را آموزش می دهند اکثرا فرش هم آموزش می دهند. سرای محله ها هم محل مناسبی چه از نظر فضای اخلاقی و چه از نظر آموزش تخصصی برای آموزش مخاطبین خود هستند.

 

به نظر شما شرایط یادگیری در تهران مناسب تر است یا در شهرستان ها؟

  • ما الان در مجموعه ای به نام دارکوب هستیم و این مجموعه حدود 400 نماینده در کل کشور در شهرستان های مختلف دارد. ما با آنها در ارتباطیم. همه شان می گویند که هم برای آموزش مراجعه کننده دارند هم برای خرید تابلو فرش و سفارش تابلو فرش.

 

آیا این هنر، هنر گران و پر هزینه ای است؟ به طور کل قشر متوسط جامعه می توانند در این هنر ورود پیدا کنند بدون نگرانی از هزینه های زیاد آن؟

  • در مورد آموزش که باید گفت مثل هنر های دیگر است، مبلغی به عنوان حق تدریس باید به آموزگار داده شود. ولی من فکر می کنم در قالی بافی چون تعداد جلساتی که در آن هنرجو آموزش می گیرد خیلی سریع تمام می شود و به نتیجه می رسد از نظر من بسیار به صرفه تر از هنرهای دیگر است. مخصوصا که هنرجو مجبور به گذراندن دوره ی آموزش طولانی مدت و صرف هزینه ی رفت و آمد و… نیست.

 

خانم نیانی، شما تا به حال چه جاهایی آموزش فرش و گلیم بافی داده اید؟

  • خیلی جاها! ( با خنده) اول که در آموزشگاه خودم مشغول تدریس بودم و بعد هم در آموزشگاه های مربوط به فنی حرفه ای زیر نظر وزارت ارشاد و هم در مساجد آموزش داده ام. در روستای خودمان هم به صورت رایگان به خانم ها آموزش داده ام .

برای کمیته ی امداد کار کرده ام چند دوره با هزینه ی کمیته ی امداد برای خانم هایی که می خواستند از این رشته هنری درآمد پیدا کنند، آموزش بافت فرش و گلیم داشته ام . با شهرداری هم چند دوره کار کرده ام.

 

ادامه دارد…

/انتهای متن/

نمایش نظرات (1)