آيا اين زن مي‌تواند هميشه جوان باقي بماند؟

مديرعامل يک شرکت بيوتکنولوژي براي اولين بار در تاريخ اقدام به آزمايش ژن درماني با هدف معکوس کردن روند پير شدن سلول‌هايش کرده است.اليزابت پريش اما واقعاً مي‌تواند براي هميشه جوان بماند؟

0

به گزارش به دخت به نقل از آفتاب، اينترنشنال بيزنس تايمز گزارش داده که در نقطه‌اي نامشخص و محرمانه يک ماده ژنتيک به خانم اليزابت پريش، پژوهشگر آمريکايي و مديرعامل شرکت BioViva تزريق شده که قرار است به داخل هسته تمام سلول هاي بدن او رخنه کرده و تغييراتي بوجود آورد تا فرآيند پيري متوقف شده و بدن او جوان شود. براي اولين بار در تاريخ است که چنين آزمايشي روي انسان صورت مي‌گيرد. اليزابت پريش اميدوار است که اين ژن‌تراپي تغييرات هميشگي در دي‌ان‌اي او به وجود آورد تا روند پيري سلول‌ها معکوس شود و جلوي بيماري‌هاي مختلفي از جمله آلزايمر را بگيرد. محققان شرکت BioViva در سياتل آمريکا به اين باور رسيده‌اند که مي توان فرآيند پير شدن سلولها را با ايجاد تغييرات دائمي در ساختار DNA کند و حتي معکوس کرد.

اليزابت پريش خود را به عنوان «داوطلب شماره صفر» مي‌خواند و مي گويد: من تا چند ماه ديگر ۴۵ ساله مي‌شوم و به تدريج بيماري‌هاي ناشي از کهولت سن به سراغم مي‌آيد. ژن‌تراپي روي بدن من با اين منظور صورت گرفته تا تأثير اين مسئله روي بدن انسان مشخص شود. تاکنون آزمايش‌هاي مختلفي در اين رابطه روي انسان‌ها صورت گرفته اما هيچکسي تاکنون اين مسئله را روي انسان آزمايش نکرده بود.

گفته مي‌شود آزمايش بر روي اليزابت پريش چندي قبل در کلمبيا صورت گرفته است. اما حتي برخي از اعضاي هيات مديره شرکت BioViva هم کار او را تائيد نمي‌کنند و مي‌گويند پريش خيلي زود کار را به مرحله آزمايش انساني برده است.

اين در حالي است که ممکن است ماده ژنتيکي که تا به حال آزمايش نشده تاثيرات غير قابل پيش بيني به همراه داشته باشد.

اليزابت پريش در پاسخ به سوالي درباره خطرات احتمالي آزمايش مي‌گويد: به خوبي مي دانم که احتمال آسيب ديدن جدي من وجود دارد اما در عين حال درک مي کنم که اگر اين کار را نکنم در هرحال به خاطر ابتلا به بيماري هاي ناشي از پيري خواهم مرد. اگر اين آزمايش موفق باشد، جان ميليون ها نفر نجات داده خواهد شد.

/انتهای متن/

درج نظر