آموزش مدارس به دختران و پسران باید ویژه سازی شود

رئیس سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزش و پرورش گفت: برخی از آموزش‌های دانش‌آموزان دختر و پسر باید ویژه‌سازی شود.

0

به گزارش به دخت به نقل از خبرنگار گروه فرهنگی ایرنا حجت الاسلام محی‌الدین بهرام محمدیان روز یکشنبه در نشست خبری با ابراز تأسف از اینکه ادبیات ویژه دخترانه در کشور کم تولید شده، افزود: باید در این خصوص تولید محتوا کرد تا از هویت جنسی دختران حمایت شود.
وی با اشاره به اینکه در کتاب های درسی قهرمان پروری وی‍ژه خانم ها انجام نشده است، تصریح کرد: برای جلب رضایت این قشر باید حداقل به اندازه نصف شهدای مرد که در خصوص آنها نوشته شده از شهدای زن کشور نیز تولید محتوا داشته باشیم.
معاون وزیر آموزش و پرورش گفت: برنامه درسی درمجموع 11 حوزه یادگیری را در بر می‌گیرد که شامل تفکر،‌ حکمت، قرآن و معارف اسلامی،‌ زبان و ادبیات فارسی، ریاضی، علوم تجربی، انسانی، کار و کارآفرینی، فناوری، مهارت‌های زندگی، زبان خارجه و بهداشت است.
وی افزود: برای نمونه وقتی ادبیات فارسی می‌خوانیم بخش خواندن، نوشتن و صحبت کردن است و در خود متن‌ها نیز فقط مهارت خواندن نیست یا در دروس دیگر نیز این چنین است، اگر در سوم ابتدایی درس دهقان فداکار یا شهید محمدحسین فهمیده را داریم، فقط متن نیست بلکه می‌خواهیم دانش‌آموزان با روح ایثار آشنا و این روحیه در آنها تقویت شود.
وی گفت: تعلیمات دینی تنها عهده‌دار تربیت دینی نیست بلکه تمامی کتاب‌های درسی و فعالیت‌های آموزشی و پرورشی در آموزش و پرورش این موضوع را دنبال می‌کند و همه تربیت دینی است.
محمدیان افزود: در تعلیمات دینی آموزش‌های دینی و دانش در اولویت است اما رفتار، عمل و نگرش دینی در همه کتاب‌های درسی تعقیب می‌شود.
رئیس سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزش و پرورش در خصوص بحث کاهش ساعت درس تعلیمات دینی به 45 ساعت ، گفت: افرادی این موضوع را مطرح می‌کنند که در مجموع مقطع متوسطه را دیده اند در حالی که باید آموزش و پرورش را 12 سال دید و از ابتدایی تا متوسطه آموزش دینی ۴۶ ساعت بود که در برنامه جدید 45 ساعت شده که تنها یک ساعت کاهش پیدا کرده آن هم به خاطر این است که عناوین دیگری در دروس وارد شده است.
وی با بیان اینکه در پایه ابتدایی پنج ساعت به آموزش تعلیمات دینی اضافه شد و برای نمونه از دروس زبان انگلیسی، فارسی و ادبیات نیز کم شد که این به دلیل عناوین درسی جدیدی است که اضافه شد ، گفت: عناوین درسی جدید در تربیت شخصیت دینی ، سیاسی، اجتماعی و بهداشتی دانش‌آموزان مؤثرتر از برنامه قبلی است.
معاون وزیر آموزش و پرورش افزود: اگر یک ساعت از آموزش دینی کم شد اما آموزش‌های مؤثرتری جایگزین شد و درس دینی به عنوان شیوه آموزش همکاری بشتر در بین دانش آموزان در روابط اجتماعی موثر خواهد بود که در کتاب‌های درسی آورده شده است.
محمدیان گفت: شورای برنامه‌ریزی 15 تا 25 عضو دارد که شامل کارشناس تکنولوژی آموزشی، روانشناسی، معارف،‌ هنر، ادبیات، علوم تربیتی، سه نفر کارشناس جغرافیای ایران، طبیعی و اقتصادی است که در کنار آنها باید سه معلم باتجربه در گروه آموزشی وجود داشته باشد تا در مجموع کتاب را برنامه‌ریزی و برای نوشتن به مؤلف ارائه دهند.
وی اضافه کرد: این کتاب روی سایت می‌رود تا معلمان نظر داده و اعتبارسنجی کنند و پس از اصلاح مجدد کتاب آزمایشی تولید می‌شود که یک سال به صورت آزمایشی و اگر کتاب خوب تشخیص داده نشد دوباره این فرایند ادامه پیدا می‌کند.
وی با اشاره به تالیف کتاب‌های درسی جدید، گفت: کتاب‌های تفکر و سواد رسانه‌ای، کارگاه و تولید، بهداشت و سلامت، انسان و محیط زیست، کتاب معیشت و آداب و سلوک خانواده از جمله این کتب‌ است که علاوه بر آنها 50 ساعت به فعالیت‌های ویژه در مدرسه در طول سال تحصیلی اختصاص داده شد که این فعالیت‌ها مانند کارهای پژوهشی، بازدید علمی و پروژه است.
وی بیان کرد: درس جدیدی نیز دوباره دایر شد با عنوان آزمایشگاه و در رشته های علوم تجربی و ریاضی تدریس می شود.
محمدیان درمورد مطالعه دانش آموزان و سختگیری خانواده ها نیز گفت: به خانواده‌ها توصیه می شود دانش‌آموزان را خسته نکنند و انتظار بار سنگین آموزشی از آنها نداشته باشند. کلاس‌های تقویتی و کنکور نه تنها به آموزش آنها کمک نمی‌کند بلکه به تربیت آنها لطمه می‌زند.
معاون پژوهشی وزیر آموزش و پرورش تأکید کرد: اگر دانش‌آموزان کتاب‌های درسی را خوب بخوانند و‌ بفهمند، آن را اجرا خواهند کرد.
وی با اشاره به زبان‌های قومی، گفت: اصولی که قانون اساسی دارد اگر بخواهیم اجرا شود نیازمند سیاست‌گذاری است، مانند اصل 44 قانون اساسی، در حال حاضر اصل 30 قانون اساسی یک ظاهر داشته و یک تفسیر می‌خواهد و اینکه پیش‌بینی شده است زبان اصلی و اسناد به زبان فارسی است و تولید محتوا ساختن فیلم در تلویزیون و سینما و روزنامه به زبان قومی اشکال ندارد.
محمدیان افزود: در آموزش و پرورش آموزش ادبیات و زبان‌های قومی مطرح است که یکی آموزش خود زبان و دیگری آموزش به زبان یا گویش بومی است و قانون اساسی به این مطلب اشاره نکرده و باید اولاً شورای نگهبان آن را تفسیر کند که منظور از زبان ادبیات است و اینکه آموزش به زبان فارسی و یا غیرفارسی تدریس شود.
وی اظهار کرد: این موضوع که در اختیار آموزش و پرورش است به اندازه‌ای که می‌توان آن را انجام دادیم اما اینکه آموزش زبان یا آموزشی به زبان بومی داشته باشیم لازم به سیاست‌ گذاری است.
وی گفت: آنچه در حال سیاست‌گذاری هستیم این است که پشتوانه زبان فارسی زبان‌های قومی است و به دنبال آن هستیم تا آن را وارد مرحله آموزش کنیم و برای نمونه نمی‌‌خواهیم زبان آذری را فقط برای نواحی آذری‌ زبان بگوییم بلکه می‌خواهیم برای همه، آن را ارائه دهیم یا در زبان‌های کردی و گیلکی نیز همین طور. اما این باید به صورت تدریجی باشد و در شبکه رشد آن را به صورت فوق برنامه ارائه دهیم و نوع طراحی نیز آموزشی باشد که در حال حاضر در حال طراحی است که هنوز تولید و خروجی در این خصوص نشده است.
محمدیان درمورد اقتصاد مقاومتی مطرح شده از سوی رهبر انقلاب و سهم این سازمان در این خصوص گفت: از زمان نامگذاری سال شکوفایی و نوآوری، اصلاح الگوی مصرف برنامه ‌ریزی ها تغییر کتابهای درسی به این سمت بوده که تاکنون به مباحث اقتصادی رویکرد مقاومتی داشته است و این سیاست در آموزش دانش‌آموزان و تولید محتوا به خوبی مشاهده می‌ شود.
معاون وزیر آموزش و پرورش اظهار کرد: در درس اقتصاد سال چهارم موضوع اقتصاد مقاومتی همسو شد و امسال کتابی در این زمینه طراحی و تالیف شده که بر این اساس 600 نقطه طی سالهای اخیر در کتاب‌های درسی اصلاح شدکه از آن جمله می توان به مفاهیم اقتصادی شامل کار، تولید، مصرف، ‌مصرف بهینه، انرژی تجدیدپذیر و تجدیدناپذیر،‌ پس‌انداز،‌ انرژی نو، بانک و بیمه درکتاب‌ها اشاره کرد.
وی گفت: در سالجاری همچنین دانش‌آموزان تا دوره اول متوسطه آموزش عمومی دارند اما از پایه دهم آموزش‌ها نیمه ‌تخصصی می شود که دانش‌آموزان یا مهیای ورود به دانشگاه و یا برای حضور در بازار کار آماده می‌شوند.

/انتهای متن/

درج نظر