آموزش‌های فنی‌وحرفه‌ای رایگان در اختیار زنان سرپرست خانوار قرار گیرد

زنان کارگر در کارخانه‌ها نیز مشکلات زیادی مانند برابرنبودن شرایط کار، عدم دریافت حداقل حقوق، لغو قراردادها و عدم انعقاد قراردادهای یک‌ساله با آن‌ها دارند. این زنان با نداشتن حداقل شرایط قانون کار و همچنین مسایل فرهنگی موجود در بازار کار، دست‌وپنجه نرم می‌کنند.

0

رییس اتحادیه زنان کارگر گفت: باید آموزش‌های فنی‌وحرفه‌ای رایگان در اختیار زنان قرار گیرد؛ چون کسی که کار ندارد، پول هم ندارد و کسی که پول ندارد، امکان مهارت‌آموزی در آموزشگاه‌های خصوصی را هم ندارد. حداقل به زنان سرپرست خانوار، آموزش‌های فنی‌وحرفه‌ای رایگان ارایه شود.

به گزارش به دخت به نقل از خبرنگار مهرخانه، مراسم تقدیر از زنان کارگر با حضور تنی چند از مسئولان، در وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی برگزار شد. در این مراسم سهیلا جلودارزاده؛ رییس اتحادیه زنان کارگر سخنانی ایراد کرد.

جلودارزاده در ابتدای سخنان خود گفت: موضوعاتی هستند که زنان کارگر را رنجیده‌خاطر کرده و شرایط سختی را برای زندگی آن‌ها به‌وجود آورده‌ است. یکی از مهم‌ترین این مشکلات، عدم امنیت شغلی یا پیدانکردن کار دائم برای گذران امور زندگی، هم برای خودشان و هم برای فرزندانشان است که به سختی آن‌ها را بزرگ کرده‌اند و به دانشگاه فرستاده‌اند تا این فرزندان بار زندگی را برعهده گیرند. این زنان حدود 2 میلیون و 500 هزار نفر هستند که منتظرند برای آن‌ها شرایط کار ایجاد شود. آن‌ها از فقر رنج می‌برند و منتظر سرعت عمل ما هستند.

مشکلات زنان کارگر
رییس اتحادیه زنان کارگر بیان داشت: زنان وقتی با انواع فشارها به خانه‌ها رانده شدند تا کار خانگی انجام دهند، این مسأله را پذیرفتند، اما مشکلات زیادی برای کار خانگی آن‌ها وجود دارد. زنان کارگر در کارخانه‌ها نیز مشکلات زیادی مانند برابرنبودن شرایط کار، عدم دریافت حداقل حقوق، لغو قراردادها و عدم انعقاد قراردادهای یک‌ساله با آن‌ها دارند. این زنان با نداشتن حداقل شرایط قانون کار و همچنین مسایل فرهنگی موجود در بازار کار، دست‌وپنجه نرم می‌کنند. اگر تلاش سال باقیمانده دولت فعلی را در خدمت بگیریم تا برای این زنان که نفقه آن‌ها برعهده حکومت است کاری انجام دهیم تا سر راحت به بالش بگذارند، برای دنیا و آخرت ما کافی است.

نقش زنان در رسیدن کشور به توسعه پایدار
او با اشاره به نقش زنان در رسیدن به توسعه پایدار اظهار داشت: ما وظیفه داریم تا سال 1404 ایران را کشوری توسعه‌یافته کنیم و در این راستا نقش زنان در رسیدن به توسعه پایدار نباید نادیده گرفته شود. اگر یک مادر کار کند، حتماً فرزندانش کاری و زحمت‌کش خواهند بود. نسلی که امروز انگیزه کار ندارد و صرفاً دنبال پشت میزنشینی است، فرزندان زنانی هستند که از محیط‌های کاری به خانه رانده شدند. اگر می‌خواهیم به توسعه برسیم، باید ملت کار باشیم و این ملت باید در دامن زنانی تربیت شوند که اهل کار هستند. ما در روزهای اول جنگ دعوت شدیم به جبهه برویم تا نیروهای مقاوم ببینند زنان هم حضور یافته‌اند و بمانند و مقاومت کنند. در مورد جهاد اقتصادی و شرایط سخت توسعه نیز باید از 50 درصد جمعیت جامعه با برنامه‌ریزی‌های سریع و حساب‌شده به‌خوبی استفاده شود.

شرایط کار برای زنان سرپرست خانوار و دختران تحصیل‌کرده فراهم شود
جلودارزاده افزود: نمی‌گوییم حقوق زنان کارگر را دو برابر کنید یا امتیازات ویژه‌ای برای آن‌ها در نظر بگیرید. ما عادت داریم که در خانه و خارج از خانه کار کنیم، اما خواهش داریم که شرایط برای کارکردن مردم ایران به‌خصوص زنان سرپرست خانوار فراهم شود و دختران تحصیل‌کرده نیز شرایط کارآفرینی داشته باشند. زنان هم خوداشتغال و هم کارآفرینان بخش تعاونی باشند و از آن‌ها حمایت شود.

آموزش‌های فنی‌وحرفه‌ای رایگان در اختیار زنان سرپرست خانوار قرار گیرد
رییس اتحادیه زنان کارگر در پایان گفت: باید آموزش‌های فنی‌وحرفه‌ای رایگان در اختیار زنان قرار گیرد؛ چون کسی که کار ندارد، پول هم ندارد و کسی که پول ندارد، امکان مهارت‌آموزی در آموزشگاه‌های خصوصی را هم ندارد. حداقل به زنان سرپرست خانوار، آموزش‌های فنی‌وحرفه‌ای رایگان ارایه شود.

ضدیتی بین کار و خانواده وجود ندارد
به گزارش مهرخانه، دکتر وحیده نگین؛ مشاور وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در امور زنان از دیگر سخنرانان این مراسم بود. او در ابتدای سخنان خود گفت: وقتی یک روز از هفته کارگر به نام زنان کارگر نام‌گذاری می‌شود، یعنی با گروهی از زنان روبه‌رو هستیم که توانمندی‌های خاصی دارند که این توانمندی‌ها می‌تواند سبب شود دیدی که جامعه به کار زنان دارد، تغییر کند. شما با مشارکت اجتماعی خود این مسأله را نشان می‌دهید که نوع دیگری باید به زن نگاه کرد و ضدیتی بین کار و خانواده وجود ندارد و حتی زنانی که شاغل هستند بهتر می‌توانند مدیریت منزل را هم داشته باشند.

مشاور وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در امور زنان با اشاره به این‌که زنان شاغل درصد بیشتری از درآمدشان را صرف آموزش فرزندانشان می‌کنند، بیان داشت: حضور شما در بخش‌هایی از اقتصاد مانند بخش خیاطی و آشپزی که مردان علاقه کمتری به حضور در این حوزه‌ها دارند، باعث می‌شود چرخه فعالیت اقتصادی تکمیل شود. حضور شما باعث می‌شود نشان دهیم تفاوتی بین زنان و مردان نیست؛ مگر به‌واسطه تقوا و عمل صالحی که انجام می‌دهند. شما با پذیرش مسئولیت‌های زنانه مانند شادکامی مادرانه و زایش‌گری و برعهده‌گرفتن مسئولیت‌های اجتماعی، گونه‌ای از مشارکت اجتماعی را رقم می‌زنید که براساس فرهنگ‌ خانواده‌محور ماست.

لازم به ذکر است در پایان این مراسم از تعدادی از زنان کارگر نمونه و همچنین کودکانی که دل‌نوشته‌هایی را خطاب به مادران کارگر خود نوشته بودند، تقدیر به‌عمل آمد.

/انتهای متن/

درج نظر