آقای خودت باش!

آیا مجردها دنیای زیباتری دارند؟! راست است که زندگی متاهلی دردسر دارد؟! درست است که یک خانم وقتی ازدواج می کند، آزادی عمل ندارد و دیگر آقای خودش نیست؟!

0

راضیه جمال زاده/

نمی تونم تصمیم بگیرم موندم چیکار کنم، بدجور بین دو راهی گیر کردم. هر کس به من می رسه میگه بیخیال بابا، برا خودت زندگی کن، حال کن، مجردی رو عشقه. بیکاری میخوای برا خودت دردسر درست کنی؟! آقا بالاسر می‎خوای؟! آقای خودت باش. ازدواج می کنی فردا پشیمون میشی. نمی بینی فلانی طلاق گرفته، اون یکی هم داره جدا میشه؟! خوش باش برا خودت! برو بیرون بگرد، خرید کن، تفریح کن. کار و درآمد هم که داری، شوهر می‎خوای چکار؟! ازدواج کنی مجبوری بچه دار بشی، دیگه اصلا وقت  نمی کنی خودت رو تو آینه نگاه کنی.

واقعا نمی دونم به حرف دیگران گوش بدم یا به دل خودم؟ دلم می خواد ازدواج کنم ولی بقیه میگن ازدواج کنی بدبخت میشی. خسته شدم از بس فکر کردم. این چند وقت حسابی فکرم درگیره.

الان یه خواستگار دارم. البته این آقا هم اونی نیست که من می خواستم. نه تحصیلات داره، نه قیافه، ولی اخلاق و بقیه مواردش خوبه. موندم چیکار کنم به حرف بقیه گوش بدم یا نه؟ دلم می خواد ازدواج کنم 36 سالمه تا کی صبر کنم؟ سنم داره میره بالا؛ اصلا شاید دیگه خواستگار نداشته باشم از مجردی هم خسته شدم…

 

نمی توانم برای ازدواج تصمیم بگیرم

آن چه خواندید قسمتی از صحبت نفیسه خانم یکی از مراجعه کنندگان به مرکز مشاوره است که نمی تواند برای ازدواج تصمیم بگیرد.

یکی از مسائلی که در جامعه امروز شاهد آن هستیم پایین آمدن آمار ازدواج و تمایل افراد به مجرد ماندن است. آیا واقعا این عقیده درست است که مجردها دنیای زیباتری دارند؟! همان طور که اطرافیان نفیسه به وی یادآوری می کنند که بیخیال ازدواج شود و به تجرد خود ادامه دهد؛ زیرا با ازدواج کردن مسئولیت هایی مثل خانه داری، بچه داری و…  برای فرد ایجاد می شود که در دوران مجردی فرد فارغ از آنهاست. شوهر مزاحمی می شود که فرد را از بیرون رفتن با دوستان و آزاد بودن باز می دارد. پس فرد اگر مجرد بماند در این صورت می تواند با دوستان خود مسافرت، گردش و تفریح برود، کار کند و آقای خودش باشد، بنابر این مجردها خوشحال تر هستند!

 

ازدواج، پاسخ به نیازهای انسان

اما این وضعیت تمایل به زندگی مجردی که بر جامعه فعلی حاکم شده با نظام خلقت هماهنگ است؟! خارج شدن از روال صحیح زندگی، تزلزلی در شخصیت افراد ایجاد نمی کند؟

آفریننده ای که انسان را خلق کرده خود به آن چه که سلامت جسم و روان انسان را حفظ می کند آگاه بوده است. پس انسان را با نیازهای جسمی و روانی آفریده و مسیر صحیح برآورده شدن این نیازها را که ضامن سلامت انسان هستند، تعیین کرده است. در صورتی که نیازهای انسان به طور صحیح ارضا نشود، ممکن است اختلالی در سیستم فیزیولوژیکی و روانی فرد ایجاد شود و این اختلال، مشکلاتی را برای خود شخص و اطرافیانش در پی خواهد داشت.

ازدواج پاسخ به بسیاری از نیازهای انسان از جمله نیاز به امنیت و آرامش، غریزه جنسی و غیره است که برآورده شدن هر کدام از این نیازها سلامت روح و جسم را به دنبال دارد. شاید فرد مجرد سرگرمی ها و مشغولیت هایی برای خودش ایجاد کند که در جای خودش باعث شادکامی وی بشود ولی بعضی از نیازهای اساسی اش ناکام می ماند که باعث ایجاد اختلالات خُلقی در فرد می شود. همان طور که مطالعات نشان می دهد افرادی که مجرد هستند، بیشتر از کسانی که ازدواج کردند دچار اختلالات خلقی و به تبع آن گرفتار بیماری های جسمی می‎شوند.

 

نیاز به آرامش در کنار همسر

در اینجا به یکی از نیازهای مهمی که از طریق ازدواج به طور کامل پاسخ داده می شود اشاره می کنیم.

 آلفرد آدلر یکی از نظریه پردازان روان شناسی می گوید:

“انسان به صورت ذاتی موجودی اجتماعی است.”

پس آرامش و آسودگی انسان به وسیله دیگران به دست می آید.

 طبق آیه قرآن که می فرماید همسران مایه آرامش یکدیگرند[1]، می توان  گفت بهترین فردی که انسان در کنار او به آرامش می رسد، همسر اوست.

پس نمی توان گفت کسانی که مجرد هستند دنیای زیباتری دارند. هر کس بنابر شرایط و موقعیت خود دید متفاوتی نسبت به وقایع دارد. بعضی از افراد وقتی ازدواج می کنند با مشکلاتی مواجه می شوند که دوست دارند به دوره مجردی خود بازگردند؛ این گونه افراد ممکن است  به افراد مجرد توصیه ‎کنند که فکر ازدواج را از سر خود بیرون کنند. ولی فی الواقع نمی توان گفت که مجردها مشکلی ندارند و افراد متاهل مشکلات زیادی دارند. مشکلات می تواند برای همه کس در هر موقعیتی باشد و فقط برای متاهلین نیست. مهم آن است که فرد در زندگی خود سعی کند در یک روند طبیعی و متعارف جلو برود و مشکلات مربوط به خودش را با تدبر و درایت حل کند.

  

  وَمِنْ آیَاتِهِ أَنْ خَلَقَ لَکُمْ مِنْ أَنْفُسِکُمْ أَزْوَاجًا لِتَسْکُنُوا إِلَیْهَا وَجَعَلَ بَیْنَکُمْ مَوَدَّةً وَرَحْمَةً (روم – 30) [1]   

/انتهای متن/

درج نظر