آستانه تحمل زنان کم شده است

0

یک مشاور خانواده گفت: سازگاری و آستانه تحمل زنان امروز کمتر شده است.

به گزارش به دخت به نقل از ایسنا، مطهره بارانی  منطقه خلیج فارس، اظهار کرد: زنان به سبب استقلال مالی خود انتظارات بیشتری از ازدواج و زندگی مشترک دارند در حالی که درک متقابلی از یکدیگر ندارند. کم شدن آستانه تحمل باعث شده که بیشتر طلاق‌ها در یک تا پنج سال اول زندگی مشترک رخ دهد.

وی با تاکید بر اینکه اگر مسئله افزایش طلاق جوانان جدی گرفته نشود، آینده‌ی خانواده‌ها نگران کننده خواهد بود، تصریح کرد: عوامل مختلفی در کوتاه شدن عمر زندگی مشترک جوانان امروز تاثیرگذار است اما نبود شناخت درست طرفین ازدواج و مشکلات اقتصادی از اصلی‌ترین علل طلاق است.

بارانی افزود: شناخت در کوتاه‌مدت اتفاق نمی‌افتد. در برخی موارد فرد شناختی از خود و انتظاراتش ندارد و خصوصیات خود را درک نکرده است اما از زندگی مشترک و ازدواج توقعات بالایی دارد، در این شرایط افراد نمی توانند متناسب با انتظاراتشان کارکرد داشته باشند. افراد باید سطح انتظارات خود را متناسب با ظرفیت و توانایی طرف مقابل مطابقت دهند. نقش خانواده بر دوام زندگی مشترک فرزندان را نیز نمی‌توان نادیده گرفت اما چیزی که در حال حاضر شاهد هستیم این است که خانواده‌ها تمام مسئولیت انتخاب را برعهده فرد گذاشته‌اند و این نهایت اشتباه است زیرا فرد تجربه لازم را ندارد و بیشتر درگیر احساسات و اشتباه می‌شود.

این مشاور خانواده تصریح کرد: استقلال مالی بانوان یکی از عوامل تاثیرگذار در این مورد است که قطعا دردسرهایی را برای زندگی زناشویی زوج‌های جوان ایجاد می‌کند. جنبه منفی دارا بودن استقلال مالی از جانب زن به این علت است که این تصور برای وی بوجود می‌آید که با توجه به دارا بودن این شرایط دیگر نیازی به سازگاری ندارد، بنابراین در صورت بروز یک مشکل به جای صرف وقت برای حل آن، قصد قطع رابطه می‌کند که در نهایت پیامد مطلوبی برای خود، طرف مقابل و جامعه در پی نخواهد داشت.

وی در خصوص طلاق افراد تحصیل کرده اظهار کرد: 30 درصد طلاق‌ها در بین تحصیل کرده‌های کشور اتفاق می افتد و البته در زمینه ازدواج افراد با تحصیلات دیپلم و زیردیپلم می‌توان گفت که به همان میزان که ازدواج در بین آنها بیشتر است آمار طلاق در بین این قشر نیز به همان نسبت بالاست.

بارانی بیان کرد: در گذشته همسرگزینی بیشتر درون فامیل یا آشنایان و همسایه‌ها اتفاق می‌افتاد و شناخت و درک متقابل به جهت رفت و آمدها بیشتر و دقیق‌تر بود در حالی که امروز همسرگزینی برون گرایی شده است و افراد متعدد برای انتخاب فرد مناسب به دختر یا پسر کمکی نمی‌کنند و در نتیجه شناختها به صورت سطحی خواهد بود.

این مشاور خانواده با اشاره به سایت‌های همسریابی اظهار کرد: اکثریت این سایت‌ها غیرقانونی هستند و هیچگونه نظارتی بر آنها نمی‌شود. آنان معمولا ابتدا از کاربران هزینه دریافت می‌کنند و در نهایت به وی اجازه ورود به سایت مربوطه می‌دهند. چگونه ممکن است در یک سایت که افراد تنها یک سری اطلاعات شخصی از جمله نام، میزان درآمد و عکس خود را می‌گذارند به یک شناخت برای یک زندگی بادوام رسید فارغ از اینکه آن اطلاعات ممکن است حقیقت هم نداشته باشند.

بارانی با تاکید بر اینکه ماهیت سایت‌های همسریابی درست نیست، ادامه داد: این سایتها از آنجا که هیچ گونه نظارتی بر آنها نمی‌شود بیشتر ماهیت سودجویانه دارند و چیزی که در نهایت کاربران به آن می‌رسند یک آشنایی ابتدایی و در نهایت رد و بدل کردن شماره است و در ادامه مسیر به آنها کمکی نخواهد شد. زمانی سایت‌های همسریابی می‌توانند موثر باشند که فرد نتوانسته باشد هیچ انتخابی انجام بدهد و انتخاب‌های خانواده و اطرافیان به وی کمکی نکرده باشد. عضویت در اینگونه سایت‌ها به نوعی به عزت نفس فرد آسیب می‌زند، به همین علت مراجعه به اینگونه سایت‌ها نباید اولویت اول قرار بگیرد.

وی تاکید کرد: نباید از اهمیت و جایگاه آموزش غافل بود. متاسفانه آموزش‌هایی که به دانشجویان در این زمینه داده می‌شود کیفیت لازم را ندارند و یا کسانی که این آموزش‌ها را می‌دهند تجربه کافی ندارند. مهارت‌های ازدواج و مشاوره‌های خانواده در حال حاضر در جامعه گسترش یافته اما کافی نبوده زیرا بازخورد آن افزایش طلاق در کشور است.

این مشاور خانواده گفت: با پیشرفت جامعه ازدواج‌ها پیچیده‌تر می‌شود، بنابراین نیاز است که آموزش‌ها و راهکارهایی که ارائه می‌شود فراگیر و مداوم‌ باشد در غیر این صورت نباید از برگزاری یک کارگاه آموزش پیش از ازدواج یک روزه انتظار تحول در بین جوانان را داشت.

وی ادامه داد: در حال حاضر تعداد زیادی مراکز مشاوره در شهرها وجود دارند اما با توجه به پیچیدگی مشکلات مردم جوابگو نخواهد بود. دانشگاه‌ها نیز باید فعال‌تر عمل کنند و آدرس مراکز مشاوره را در اختیار افراد قرار دهند. بهتر است برای زوج‌هایی که در شرف آغاز زندگی خود هستند راهکارهایی کوتاه مدت ارائه شود تا این افراد برای آغاز موفق زندگی خود یک راه حل صحیح داشته باشند. دولت باید با حمایت‌ها، حل مشکلات اقتصادی و ارائه تسهیلات، برنامه بلندمدتی را برای افراد جامعه داشته باشد.

بارانی تصریح کرد: در حال حاضر شاهد هستیم که هر جا اعتقادات دینی مردم کم رنگ شده باشد طلاق، فساد، جرم و خیانت زیاد شده است. متاسفانه برخی زشتی‌ها مانند طلاق در جامعه ما رنگ زشتی خود را از دست داده است و به نوعی عادی شده‌اند که این ریشه در ضعف باور دینی دارد.

بارانی با بیان اینکه هرمزگان در زمینه طلاق در جایگاه 26 قرار دارد که نسبت به جمعیت، تعداد روستاها، باورها و اعتقادات مردم آمار بالایی است، ادامه داد: با توجه به اینکه هرمزگان به نوعی مهاجرپذیر است و به منطقه آزاد دسترسی دارد فرهنگ غنی آن خیلی سریع تر مورد هجوم فرهنگ‌های دیگر قرار می‌گیرد.

/انتهای متن/

درج نظر