آب کم است، آن را اسباب‌بازی کودکان نکنیم

ما زنان باید حواسمان باشد که تنها با هشتک زدن، پیوستن به کمپین و یا لایک کردن در فضای مجازی کمکی به استفاده بهینه آب نمی‌کنیم.، وقتی‌که فرزندمان را ساعت‌ها به بهانه سرگرم شدن در حمام رها می‌کنیم، برایش تفنگ آب‌پاش می‌خریم، تفریح آخر هفته‌مان استخر منزل مسکونی‌مان و … است.

2

جمعه بعدازظهر همه در باغچه عمو جان جمع بودیم، خدا می‌داند که این دورهمی های کوچک فامیلی در روزهای گرم تابستان در زیر سایه درخت‌های گردو عمو چه قدر خوش می‌گذرد، صدای بازی بچه‌ها کل باغ را پرکرده بود.

 زن‌عمو لیلا که صدای پسربچه‌های وروجکش خسته‌اش کرده بود، رو به عمو کرد و گفت: میشه بری از توی ماشین اسباب‌بازی بچه‌ها را بیاری.

عمو غرولندی کرد و سوئیچ از روی میز برداشت و رفت، عمو که آمد دیدم در دستش سه تفنگ آب‌پاش است که دست کمی از  تفنگ ژ3  ندارد.  بچه‌ها که تفنگ‌ها را دست پدرشان دیدند بازی را رها کردند و خود را به پدر رساندند و رفتند به سراغ شلنگ آبی رها شده روی زمین.

 خدا می‌داند که برای پر کردن آن تفنگ‌های عظیم جثه چه قدر آب مصرف کردند و آن روز جدای از بازی با تفنگ آب‌پاش شان چه قدر این آب بی‌زبان را، هم برای پر کردن تفنگ و هم برای آب‌بازی و آب‌تنی‌شان در استخر هدر دادند، با خودم فکر کردم اگر جای زن‌عمو بودم اسباب‌بازی غیر از تفنگ آب‌پاش را برای بچه‌هایم می‌خریدم، با خودم فکر کردم، اگر جای زن‌عمو بودم به بچه‌هایم بیشتر از اهمیت آب می‌گفتم و خودم هم بیشتر بحران کم‌آبی را جدی می‌گرفتم.

بحران کم‌آبی و مشکلات وابسته به آن، حرف امروز و دیروز نیست، سال‌هاست که مسئولان و دست‌اندرکاران، رسانه‌ها و فعالان محیط‌زیست و هر کس که دستی در فعالیت‌های اجتماعی و فرهنگی دارد، این کمبود و روند قطره‌چکانی شدن مایه حیات مان را به ما گوشزد می‌کنند. در فضای مجازی که چرخی بزنی و یا حتی اگر پای برنامه‌ها ی تلویزیون بنشینی و یا گوش به برنامه‌های رادیویی بسپاری، همه‌جا و همه‌جا حرف از مایع آبی‌رنگ زندگی ساز است.

 اغراق نکرده‌ام اگر بگویم که ما زنان می‌توانیم از سربازان صف اول مبارزه با سبکی از زندگی باشیم که در آن قطره‌های آبی حیات‌بخش به هدر می‌روند و اساس و بینش و عمل در آن کمکی به‌صرفه جویی و استفاده بهینه از آب نمی‌کند.

ما زنان باید حواسمان باشد که تنها و تنها با هشتک زدن‌ها، پیوستن به کمپین و یا لایک کردن در فضای مجازی کمکی به استفاده بهینه آب نمی‌کنیم.

ما زنان باید حواسمان باشد که وقتی‌که فرزندمان را ساعت‌ها به بهانه سرگرم شدن در حمام رها می‌کنیم، وقتی برایش تفنگ آب‌پاش می‌خریم، وقتی تفریح آخر هفته‌مان را استفاده از استخر منزل مسکونی‌مان قرار می‌دهیم، همه حرف‌ها و لا یک‌ها و شعاری‌مان، آب در هاون کوفتن بوده است.

ما زنان باید بدانیم که فرهنگ عملی صرفه‌جویی در مصرف آب با ادامه سبک‌های گذشته زندگی‌مان امکان‌پذیر نیست،

ما زنان باید بدانیم که برای اینکه بتوانیم سرباز پیروز این میدان باشیم باید تغییری در برنامه‌ها، رفتارها و شیوه‌هایی که در زندگی‌مان پیاده می‌کنیم ایجاد کنیم.

ما زنان باید بدانیم که نه‌تنها در آشپزی و خانه‌داری و رسیدگی به امور منزل باید بهینه مصرف کردن را رعایت کنیم بلکه نوع انتخابی که برای سرگرمی‌های فرزندان و خانواده‌مان در نظر می‌گیریم نیز در مصرف بهینه مایه حیات‌بخش زندگی‌مان اهمیت دارد

این تابستان که صدای زنگ خطر کم‌آبی‌اش از سال‌های قبل‌تر هم بلندتر است می‌تواند یک شروع باشد برای تحریم همه‌ کارهای ریز درشتی که در زندگی‌مان انجام می‌داده‌ایم و به‌واسطه آن قطرات ارزشمند آب را فراموش می‌کردیم.

این تابستان می‌تواند شروعی برای داشتن خانه آبی؛ خانه‌ای که در آن آب، ارزشمند، گران‌بها و مهم است

خانه‌هایتان را آبی کنید.

 

/انتهای متن/

نمایش نظرات (2)