کلک خیال و آل جلال میزبان بانوان شاعر و نویسنده ایرانی شدند

سومین دوره کارگاه آموزشی کلک خیال و چهارمین دوره آل جلال با حضور بانوان شاعر و نویسنده از سراسر کشور و اساتید برجسته این دو رشته از سوی بنیاد شعر و ادبیات داستانی ایرانیان آغاز شد.

0

به گزارش به دخت به نقل از ایرنا، مدیر روابط عمومی بنیاد شعر و ادبیات داستانی ایرانیان گفت: این بنیاد از آذر سال 1394 دوره های آموزشی شعر و داستان را با کیفیت متمرکز در تهران و با پذیرش هنرجویان جوان از سراسر کشور آغاز کرد.
حمید محمدی محمدی افزود: در این زمان اولین دوره آموزشی داستان نویسی به نام کارگاه آموزشی آل جلال در حاشیه جایزه کتاب جلال برگزار شد و بازخوردهای خوب آن از جمله ارتباط و آشنایی علاقه مندان با هم و اساتید این دوره ها مسئولان را به ادامه این روند ترغیب کرد.
وی با بیان اینکه دوره دوم کارگاه های آموزشی آل جلال در شهر اندیمشک اسفند سال 94 و دوره سوم آن با دوره دوم کلک خیال همزمان با نمایشگاه کتاب در تهران – اردیبهشت ماه – برگزار شد، ادامه داد: قصد داشتیم هنرمندان علاقه مند شهرستانی هم از نمایشگاه کتاب دیدن و هم در این دوره ها شرکت کنند که برای افراد زیر 30 سال برگزار می شد.

** کارگاه های آموزشی مخصوص بانوان به مناسبت جایزه پروین
به گفته محمدی محمدی سومین دوره کلک خیال و چهارمین دوره آل جلال همزمان با برگزاری هفتمین دوره جایزه پروین برگزار شده و فقط به بانوان اختصاص دارد که بر اساس فراخوان این بنیاد آثار خود را ارسال کرده و بعد از داوری در بخش شعر و داستان صلاحیت شرکت در این دوره ها را یافته اند؛ در این دوره ها که دو روز است و از شنبه 16 مرداد ماه آغاز و امروز(دوشنبه) پایان می یابد، 82 نفر در کارگاه داستان و 68 نفر در کارگاه شعر شرکت کرده اند.
وی ادامه داد: در این دو روز اساتید برجسته شعر و داستان از جمله محمدرضا سنگری، عبدالجبار کاکایی، مجید قیصری، خسرو باباخانی، شهریار عباسی، احمد دهقان، جواد محقق، فاطمه راکعی و ساعد باقری هر کدام در حوزه های تخصصی خود کارگاه هایی برگزار می کنند. هزینه اقامت و شرکت در کلاس ها به عهده بنیاد است و شرکت کنندگان هزینه رفت و آمد به تهران را پرداخت کرده اند.
مدیر روابط عمومی بنیاد شعر و ادبیات داستانی ایرانیان در مورد اینکه هر بار چه تعداد از علاقه مندان در این کارگاه ها شرکت می کنند نیز گفت: سقف پذیرش ما هر بار 200 نفر است و این بار از مجموع افراد پذیرش شده 150 نفر شرکت کرده اند که طبیعی است زیرا تنها بانوان در این کارگاه حضور دارند. در این دوره شرط سنی نداشتیم و حتی یک خانم 65 ساله در کارگاه داستان شرکت دارد.
وی ادامه داد: در پایان دوره به شرکت کنندگان گواهینامه حضور در دوره داده می شود که معتبر است زیرا بنیاد زیر نظر معاونت فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است و سه جایزه مهم یعنی جایزه کتاب جلال، جشنواره شعر فجر و جایزه پروین را برگزار می کند.
محمدی محمدی در مورد جایزه پروین نیز گفت: این جایزه به صورت دوسالانه است، ابتدای سال گذشته آن را برگزار کردیم و احساس شد اکنون به اندازه کافی کارهای معتبر در حوزه شعر و داستان به دست ما رسیده تا دوباره جایزه پروین را قبل از فرارسیدن زمان دو سال آن برگزار کنیم.

** دوره ها مناسب؛ شرکت کنندگان هم سطح نبودند
شماری از شرکت کنندگان در این دوره ها نظر خود را با خبرنگار ایرنا در میان گذاشتند. بعضی از آنها یکدست نبودن شرکت کنندگان را نقطه ضعفی برای دوره ها می دانستند و اشاره می کردند که هنرجوها از نظر سن، سابقه شعر گویی و داستان نویسی و تحصیلات در یک رده نیستند که موجب شده کارگاه ها از کیفیت خوبی برخوردار نباشد.
سمیه سادات شریف که از شهر فریمان در استان خراسان رضوی در این دوره ها شرکت کرده، دانش آموخته رشته زبان و ادبیات فارسی است و از سال 88 شعر می گوید.
وی در مورد کارگاه های شعر گفت: بعضی از مباحث به صورت کلی مطرح می شد و اساتید سریع از آن عبور می کردند که قابل استفاده نبود. اما در مجموع آشنایی با بقیه هنرجوها و استادها اجازه استفاده از تجربیان آنها را داد که مفید است.
بر اساس این گزارش در کارگاه آموزشی کلک خیال روز گذشته(یکشنبه) ابتدا محمدرضا سنگری در مورد شعر دینی سخن گفت، سپس کارگاه شعر و ترانه عبدالجبار کاکایی با تاخیری یک ساعته برگزار شد.
در کارگاه داستان آل جلال هم مجید قیصری به تفاوت داستان نویس، مستندنگار و گزارش نویس اشاره کرد و خسرو باباخانی خلاقیت در نگارش را با خوانش داستانی یادآور شد.
برنامه های این دو کارگاه که در مجتمع فرهنگی و اقامتی آدینه در نظر گرفته شده است هر روز از ساعت 9 صبح آغاز و تا ساعت 18:30 ادامه دارد. ساعت 22 تا 23:30 نیز برای جلسات شعرخوانی و پرسش و پاسخ با اساتید شعر و داستان نویسی در نظر گرفته شده است.
کارگاه ها امروز(دوشنبه) پایان یافته و هنرجوها عصر امروز ساعت 17 در مراسم اختتامیه جایزه ادبی پروین شرکت می کنند.
/انتهای متن/

درج نظر