کاهش 6.5 تا 10 درصدی سزارین در کشور

مدیر کل دفتر سلامت جمعیت، خانواده و مدارس وزارت بهداشت از کاهش 6.5 تا 10 درصدی میزان سزارین در کشور خبر داد.

0

به گزارش به دخت به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان؛ در نشست خبری با محوریت مباحث جمعیت، کنترل و مصرف دخانیات که صبح امروز در ساختمان وزارت بهداشت برگزار شد، محمد اسماعیل مطلق مدیر کل دفتر سلامت جمعیت، خانواده و مدارس وزارت بهداشت با اشاره به اینکه در اردیبهشت سال 93 سیاست افزایش جمعیت توسط مقام معظم رهبری ابلاغ شد، گفت: وزارت بهداشت از 30 اردیبهشت تا 7 خرداد این برنامه که شامل آموزش‌های ازدواج، سبک زندگی، خود مراقبتی، ناباروری و تک فرزندی در قالب نمایشگاه و بحث آزاد در دانشگاه‌ها است اجرا کرد.

وی افزود: یکی از برنامه‌های وزارت بهداشت بعد از طرح تحول سلامت افزایش پوشش خدمات سلامت با اختصاص اعتبارات مناسب برای آموزش اصول باروری در پایگاه‌های سلامت و مراکز بهداشتی و درمانی همچنین مشاوره‌ فرزند‌آوری به دلیل چالش بالارفتن سن ازدواج و فرزند‌آوری است.

مطلق ادامه داد: تعداد ازدواج‌ها تا سال 93 رو به کاهش بوده به همین دلیل وزارت بهداشت برنامه‌هایی را برای مشاوره قبل و بعد از ازدواج بین زوجین و فرزند‌آوری تا قبل از 3 سال از زمان ازدواج داشته است.

وی در خصوص برنامه‌های‌ وزارت بهداشت برای افزایش زایمان‌های طبیعی عنوان کرد: وزارت بهداشت با آغاز طرح تحول سلامت برنامه‌هایی برای کاهش سزارین و طرد از زایمان طبیعی داشته که در راستای این طرح 6.5 تا 10 درصد میزان سزارین در کشور کاسته شد.

مدیر کل دفتر سلامت جمعیت خانواده و مدارس وزارت بهداشت در خصوص میزان مرگ و میر در کشور بیان کرد: در سال 94، 1 میلیون و 570 هزار تولد داشتیم که 36 هزار مورد نسبت به سال 93 افزایش داشته همچنین تعداد مرگ و میر 70 هزار مورد کاهش یافته است.

وی افزود: میزان مرگ و میر در نوزادان زیر 1 سال 13.8 و زیر 5 سال 15.6 است که این میزان نسبت به میزان پیش‌بینی شده سازمان بهداشت جهانی کمتر است.

مطلق در خصوص وضعیت امید به زندگی در کشور گفت: امید به زندگی برای زنان 74 سال و برای آقایان 72.8 است اما با برنامه‌ریزی‌های وزارت بهداشت در برنامه ششم توسعه این میزان را در زنان به 76 سال و در مردان به 74 سال می‌رسانیم.

/انتهای متن/

درج نظر