کاهش 10 درصدی عمل سزارین در استان بوشهر

رئیس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی استان بوشهر گفت: با اجرای طرح تحول نظام سلامت، آمار سزارین در استان بوشهر کاهش 10 درصدی داشته است.

0

به گزارش به دخت به نقل از فارس ، علیرضا رئیسی صبح امروز در حاشیه همایش بین‌المللی مالاریا در بوشهر اضافه‌کرد: ترویج زایمان طبیعی یکی از اهداف مهم طرح تحول نظام سلامت بود که سزارین در استان بوشهر 10 درصد کاهش یافته است.

رئیسی اضافه‌کرد: رایگان شدن فرانشیز زایمان طبیعی، افزایش دستمزد پزشکان برای انجام زایمان طبیعی و ترویج فرهنگ سلامت و فواید زایمان طبیعی موجب شده آمار سزارین کاهش چشمگیری داشته باشد که این میزان برای مدت یکسال قابل قبول است.

وی افزود: در این طرح نه تنها به کیفیت خدمات درمانی بلکه به کیفیت فضای عمومی بیمارستان‌ها نیز توجه ویژه‌ای شد به‌صورتی که ارتقای هتلینگ بیمارستان‌ها در سه فاز در استان به اجرا در آمده است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی بوشهر در بخش دیگری از سخنان خود اظهار داشت: در سال اول طرح تحول نظام سلامت بیش از 108 هزار نفر از بسته کاهش هزینه‌های درمانی طرح تحول سلامت در استان بوشهر بهره‌مند شده‌اند.

رئیسی بیان داشت: از مرحله دوم هدفمندی یارانه‌ها تاکنون بالغ بر 82 میلیارد ریال برای این تعداد هزینه‌ شده و موجب کاهش چشمگیر مراجعین به واحد مددکاری شده است که نشان دهنده رضایت نسبی از پرداخت است.

وی با اشاره به بالا بودن سهم بیمار در دریافت خدمات درمانی، پیش از طرح تحول، افزود: بیماران پیش از اجرای طرح تحول نظام سلامت نه تنها باید هزینه بیمارستان را پرداخت می‌کردند بلکه خرید دارو، تجهیزات و لوازم مصرفی بر عهده بیماران بود که از زمان آغاز طرح تحول سلامت، توسط بیمارستان تهیه می‌شود و بیماران تنها 7.2 درصد هزینه‌های درمانی خود را پرداخت می‌کنند.

رئیسی خاطر نشان‌کرد: با افزایش تعداد پزشکان متخصص و استفاده از بسته‌های ماندگاری پزشکان در مناطق محروم و پزشکان مقیم بیمارستان‌ها نه تنها کیفیت و کمیت خدمات بیمارستان‌ها افزایش یافت بلکه با راه‌اندازی کلینیک‌های تخصصی در تمام شهرستان‌ها عدالت در دسترسی نیز افزایش یافت و سفرهای غیرضروری به مرکز استان کاهش چشمگیری به دنبال داشته است.

این مقام مسئول تصریح کرد: در شهرستانی مانند دیلم پیش از طرح فاقد خدمات درمانی سرپایی بود و برای دریافت خدمات درمانی سرپایی به استان همجوار مراجعه می‌کردند، پس از راه‌اندازی کلینیک تخصصی در آن تاکنون بیش از 123 هزار خدمت درمانی ارایه شده است که تعداد آن از کل جمعیت شهرستان که 100 هزار نفر است، بیشتر است.

/انتهای متن/

درج نظر