کار با نمد: جذابیت، تنوع و خلاقیت

یکی دو سالی می شود که هنر نمد در بین مردم دوباره محبوب و فراگیر شده است، با هانیه حمیدی به گفت گو نشستیم، برای یافتن دلیل این همه استقبال.

1

هانیه حمیدی شیرازی متولد سال 69 و لیسانس مهندسی برق، گرایش مخابرات است و در حال حاضر متاهل. او در ساختن و طراحی کارهای نمدی بسیار ماهر است. به گفت گو با او نشستیم و از دلایل انتخاب این هنر پرسیدیم.

 

از کودکی عاشق نقاشی بودم

این در وجود تمام دختران و پسران ایرانی است که به هنر علاقمند باشند. من از کودکی به کارهای هنری علاقه داشتم، البته به نقاشی و کلاژ بیشتر از بقیه ی هنرها جذب شدم و بعد از مدتی به صورت تخصصی به دنبال یادگیری این دو رشته رفتم و از همان زمان طراحی کارت پستال هایی را که در مناسبت ها به دوستانم هدیه می دادم شروع کردم.

بعدها به سمت رشته های دیگر هنری مثل سفالگری ، مروارید بافی و شمع سازی و نقاشی روی پارچه و عروسک سازی رفتم و در آخر هم سراغ نمد رفتم و الان بسیار از فعالیت در این رشته راضی هستم.

 

کارهای زیبا و ساده ی نمدی

من خودم از اطرافیانم هر کسی را با این هنر آشنا کردم، خیلی استقبال کردند دلیلش هم سادگی و زیبایی کارهای نمدی است.

نمد شاید یک جور پارچه باشد ولی به خاطر قابلیت هایی که دارد خیلی ها را می تواند به خودش جذب کند و البته تنوع کار با نمد هم خیلی زیاد است و این ها باعث می شود استقبال بسیاری از مردم و به خصوص دختران را به دنبال داشته باشد .

 

هنری ماندگار

هنرنمد مثل کارهای دستی کلیشه ای نیست چرا که استفاده های گسترده ای دارد و به خاطر همین هم هرگز از مد نمی افتد. استفاده از نمد جدیدا وارد هنر ما نشده است بلکه از قبل استفاده از این ماده در فرهنگ ما بوده، حالا با کمی خلاقیت نمد دوباره توانسته توجه مخاطبین را به سمت خود جلب کند،( شاید چیزی که تمام هنرها در سرزمین ما نیاز دارد اضافه کردن کمی خلاقیت به آن هاست تا دوباره بتوانند جایگاهی را که شایسته ی آن هستند، در خانه های مردم پیدا کنند، مثل نمد). وگرنه قبلا کار با نمد و مخصوصا ساخت عروسک های نمدی در کشور ما محبوبیت خاصی داشت.

در مورد کار با نمد می توان گفت جای اعمال خلاقیت و سلیقه بسیار زیاد است، مثلا از پادری های نمدی، زیر لیوانی، تزئینات آشپزخانه و اتاق بچه ها گرفته تا درست کردن یک سری وسایل روزمره مثل جاسوئیچی، کیف پول و جامدادی و حتی پاپوش های خانگی و…

البته جذاب ترین قسمت کار علاوه بر تنوع کارهای نمدی این است که شما هنری داشته باشید که با هر رنگ لباس بتوانید گل سر و یا کیف و دستبند برای خودتان درست و ست کنید، این هم در جایگاه خودش بسیار لذت بخش است. مخصوصا دختر خانم ها از این کارها استقبال زیادی می کنند.

 

تزئینات بصرفه

من برای پول به سراغ این هنر نرفتم و بیشتر به خاطر جذابیت این هنر جذبش شدم ولی در حال حاضر به جای بیشتر هدایایی که می خواهم به دوستان و آشنایانم بدهم از ساخته های خودم استفاده می کنم و خیلی از تزئینات خانه ی خودم را هم با همین محصولات نمدی درست کرده ام که اینها خودش برای من از نظر مادی به صرفه تمام شد. ولی در حال حاضر از همان اطرافیان و دوستانم  سفارش می گیرم، البته برای مدارس هم سفارش گرفته ام.

 

مردم استقبال می کنند

به نظرکارهای نمدی حتما می تواند درآمد خوبی برای سازنده اش به وجود بیاورد چرا که کارهای نمدی با هزینه ی کم تولید می شود و اگر کمی خلاقیت در آن صرف شود حتما از آن استقبال می شود، البته این حرف من نیست تجربه این مطلب را ثابت کرده است.

من تا به حال کارهای زیادی درست کرده ام که از طریق استقبال بقیه فهمیده ام مردم در حال حاضر به دنبال چیزهای ساده و در عین حال نو هستند که به وسیله ی آن بتوانند محیط زندگی خود را با حداقل صرف هزینه تغییر بدهند.

اگر تا به حال به سرای محله ی منطقه ی خود سر زده باشید می دانید که حداقل یکی دو غرفه از کارهای نمدی خانم ها برای فروش وجود دارد که این هم بصرف فروشنده است هم خریدار. برای مثال اگر درست کردن یک جاسوئیچی برای شما در بیاید 1000 تومن شما می توانید آن را چهار یا 5پنج هزار تومن بفروشید که این حتی برای خریدار هم بصرفه است چراکه قیمت جاسوئیچی های دیگر حداقل هفت الی هشت هزار تومن است.

 

یادگیری مجانی

من خودم بالشخصه از طریق اینترنت با این هنر آشنا شده ام و کارها و طرح هایم را هم خودم پیدا کرده ام، البته چون از قبل با کارهای نقاشی و عروسک سازی آشنا بوده ام خیلی سریع توانستم به آن استانداردی که می خواهم از نظر کیفیت و تمیزی در کار نمد برسم .

برای علاقمندان کلاس های آموزشی بسیاری درسرای محله ها و مساجد وجود دارد وحتی با عضویت در چند کانال خوب در تلگرام می توانند به صورت تخصصی این کار را یاد بگیرند. این طور کانال ها الگوها را می گذارند و در حقیقت قسمت سخت کار را برایتان طی می کنند .

در مورد وسایل هم باید بگویم که شما در حال حاضر به خاطر استقبال زیاد از این هنر می توانید در تمام خرازی ها نمد در رنگ های متنوع را پیدا کنید بقیه ی وسایل هم بسته به ذوق و سلیقه ی شخصی تان می توانید از همانجا بخرید، البته خود من به خاطر اینکه هزینه ی کمتری پرداخت کنم، کلی و از بازار خرید می کنم .

 

تجربه، تخصص می آورد

به نظر من کار نمد از آن دسته کارهایی است که هر کس در طی زمان و با کسب تجربه می تواند یاد بگیرد و اگر آن شخص کمی ذوق و سلیقه هم داشته باشد خیلی سریع و بدون هیچ گونه کلاسی می تواند در این کار پیشرفت کند.

خوشبختانه الان در اینترنت و خیلی کانال های تلگرام شما می توانید الگو ها و طریق ساخت این کارهای نمدی را  پیدا کنید البته اگر از آن دسته افرادی هستید که می خواهید الگو هم از خودتان باشد و کارهای بدیع و تازه درست کنید، کمی کارتان سخت می شود چرا که باید طراحی تان خوب باشد وگرنه در حد کارهای معمولی به راحتی می شود الگو ها را پرینت گرفت و حتی دوخت را هم از همین طریق یاد گرفت.

 

آموزش های مفید کودکی

کسی که از کودکی در کارهایی مثل کلاژ ورود پیدا کرده است با قیچی دوست و آشنا است و این آشنایی ها بعدها کمک می کند تا آن شخص بهترین و تمیز ترین برش ها را بزند یا اگر از همان کودکی کلاس نقاشی برود به صورت نا خودآگاه طراحی اش هم قوی تر می شود و در چنین کارهایی دیگر نیاز به گرفتن پرینت ندارد، اصولا هر هنری که آدم در زمان کودکی یاد بگیرد بعدها به کمکش می آید و باعث می شود راحت تر وارد شاخه های دیگر هنری شود.

 

 فروش اینترنتی

اول از همه که اطرافیان و آشنایان هر کس می توانند هم قضاوت کنند روی تمیزی کارش باشند وهم به نوعی خریدارانش. البته این به شرطی اتفاق می افتد که آن شخص تعارف را کنار بگذارد و وقتی کارهایش از نظر تمیزی و جذابیت به استاندارد فروش رسید، بگوید که کارهایش فروشی است نه مجانی ! در مراحل بعدی سرای محله ها، جمعه بازارها ونمایشگاه های خاص مناسبتی که در مساجد زده می شود هم راه مناسبی برای عرضه ی محصولات است.

مهم تر از آن فروش اینترنتی و فروش از طریق اینستاگرام است. یکی از خوبی های این راه ها در دسترس بودن آن و همگانی بودن شان است. در حال حاضر در هر خانه ای کامپیوتر وجود دارد و بیشتر آدم ها گوشی های هوشمندی که بتوانند به وسیله ی آن به اینترنت وصل شوند، دارند و این کار  را راحت تر می کند.

 

آینده ی این هنر

به نظر من هنر نمد دو سه سالی است که دوباره به این شیوه ی جدید مد شده است. البته نمد بافی در ایران قدمت بسیار زیادی دارد ولی از نمد به این صورت جدید تازه دارد استفاده می شود. به نظر من نمد دو شاخه دارد: اول، استفاده از پشم نمد و دوم، استفاده از پارچه های نمدی، که ما از پارچه های نمدی استفاده می کنیم.

البته در حال حاضر استقبال از پادری ها و وسایل دیگری هم که از پشم نمد درست شده است، بسیار بالاست. مخصوصا به خاطر هزینه ی کم، هنر و خلاقیت این کارها، من آینده ی خیلی خوبی را برای این رشته در کشورمان می بینم . امیدوارم که دختران ایرانی بیشتر از قبل به سراغ این رشته بیایند و از کار با این نمد های دوست داشتنی لذت ببرند.

 

تا می توانید یاد بگیرید

اگر مخاطبین شما به هنر علاقه دارند و می خواهند وارد کار نمد شوند، باید بدانند که کار با پارچه خیلی وقتها به خاطر ریش شدن و اتو خواستن برای ما سخت بوده است و به خاطر همین هم پیشرفت در خیاطی برای خیلی از خانم ها زیاد قابل توجه نبوده است ولی امتیاز نمد نسبت به پارچه این است که شما می توانید با آن مثل کاغذ رنگی برخورد کنید، یعنی هر طرحی به نظرتان می رسد کافی است پشت نمد بکشید و ببرید و کار تقریبا تمام است!

البته یک سری دوخت های خاص به کارهای نمدی ظرافت و زیبایی می دهد ولی در نهایت کار با نمد خیلی راحت و لذت بخش است ومی تواند تبدیل شود به یک منبع درآمد خوب برای دختر خانم های جوان.

امیدوارم روزی برسد که تمام دختران سرزمینمان با یادگیری این هنر یا هر هنر دیگری، از لذت انجام کارهای هنری بهرمند شوند و وقتشان را به هیچ وجه بیهوده از دست ندهند.

/انتهای متن/

 

نمایش نظرات (1)