چهار سال با به دخت

چهار سال از تولد به دخت گذشت ، انگار همین دیروز بود که از طرف به دخت دعوت شدم برای همکاری در بخش فرهنگی و برای ترویج کتابخوانی به معرفی کتاب های ادبیات کلاسیک جهان بپردازیم؛ همکاریی که با معرفی رشته های هنری و هم ادبیات کهن فارسی ادامه پیدا کرد.

1

فاطمه قاسم آبادی/

اوایل کار بود، هر معرفی کتابی که می گذاشتیم بازخورد های متفاوتی داشت، بعضی ها مخالف بودند که چرا باید به جای معرفی آثار نویسندگان خودمان آثار نویسندگان بیگانه را معرفی و تحلیل کنیم و بعضی دیگر هم این قسمت را دریچه ای رو به جهان و دنیای متفاوت مردم دیگر کشورها می دانستند.

به هر حال ما کارمان را با معرفی آثار کلاسیک و منتخب جهان و بررسی اهداف و پیشینه ی نویسندگان شان شروع کردیم و ادامه دادیم.

در آن دو سال مخاطبین عزیز با کامنت ها و نظرات فراوانی که می گذاشتند علاوه بر بیان نظریا تشان ما را به سمت و سوی بهتری برای معرفی کتاب هدایت کردند . بعضی از عزیزان با زاویه ی دید بی نظیرشان افق های بهتری در مورد تحلیل کتاب برای ما ترسیم کردند. (که جا دارد از همین جا، از همه ی این عزیزان تشکر و قدر دانی کنم.)

این استقبال برای خود من نیز جالب توجه بود چرا که اصلا فکر نمی کردم که بررسی آثار ادبیات کلاسیک تا این حد مخاطب داشته باشد، مخصوصا که آمارها در موردکتاب خوانی اینطور نشان می دهد که متاسفانه جوانان کشور ما مطالعه ی سالانه ی بالایی ندارند.

 

تصمیمات جدید

بعد از گذشت دو سال اما تصمیم گرفتیم که  وارد بخش ادبیات مدرن جهانی بشویم که البته این بخش تا همین چند ماه پیش هم ادامه داشت.

یک سال و نیم بعد از آن زمان همچنان مخاطبین به دخت از این روند راضی بودند اما با توجه به نیاز هایی که در زمینه ی ادبیات کشورخودمان حس می کردیم از شش ماه پیش تصمیم گرفتیمکه وارد مرحله معرفی  های کتاب های نویسندگان ایرانی بشویم تا شناخت مخاطبین بهدخت با آثار ارزشمند نویسندگان خودمان هم کامل شود. امیدواریم در این بخش هم استقبال خوب مخاطبان به دخت را داشته باشیم.

 

هنر برای خانم های هنرمند

حدود یک سالی می شود که بخش جدیدی به به دخت اضافه شده است و آن بخش معرفی هنر های جذاب برای خانم ها و مصاحبه با استادان این هنرهاست.

هدف و دلیل راه اندازی این بخش معرفی هنرهایی است که می تواند برای خانم ها مفید و جذاب باشد به امید این که هر دختر و زن ایرانی بنا به علاقه ی خودش با هنری از نزدیک آشنا شود و به سراغش برود.

بخش مصاحبه با خانم های ماهر در این هنرها  هم به خاطر همین راه اندازی شده است، چراکه در این مصاحبه ها یک نمای کلی از کم و کیف کار هنری، میزان سختی کار ، مدت زمان یادگیری، چگونگی درآمدزایی با این هنرها برای مخاطب مشخص می شود که این خود در نظر مخاطب مبنی بر رفتن به سوی آن هنر تاثیر به سزایی می گذارد.

تمام این زنان هنرمند از طریق هنرشان درآمد داشته اند و این نکته ی با ارزشی است و دریچه ای است صحیح و سالم  برای فعالیت اقتصادی مفید و مناسب خانم های ایرانی و کسب درآمد برای آنها.

 

ادبیات کهن ایران

بخش دیگری که کمتر از شش ماه است در به دخت راه افتاده، معرفی آثار شاعران ادبیات کهن خودمان است. هدف از این بخش ایجاد آشنایی بیشتر مخاطب به دخت با شاعران برجسته در ادبیات کهن ایران زمین و آثارشان بوده است.

در این بخش ما سعی کردیم با نگاهی نو به دنبال زوایای جدیدی در این آثار ارزشمند باشیم و عمیق تر به رابطه ی بین این شاعران با فرهنگ و سنت کشورمان بپردازیم.

شعرای به نام کشور ما تقریبا بیشترشان بعد از ظهور اسلام و گرویدن مردم به این دین آسمانی ظهور کرده اند و با توجه به اعتقادات و نگاه دین مدارانه دست به قلم برده اند.

 

کلام آخر

در کل چه  بخش های فرهنگی قبلی به دخت مثل معرفی کتاب و چه  بخش های جدیدتر مثل معرفی هنرها و ادبیات کهن همه در یک هدف مشترک بوده اند: آشنا کردن مخاطب با ذخایر فرهنگی کشور و کمک گرفتن از آنها برای ساختن امروزی غنی تر و بهتر برای فرهنگ جامعه ایرانی و مخصوصا توانمند کردن دختران و زنان ایرانی با کمک این فرهنگ غنی و پربار.

نهایتا این مخاطبان به دخت هستند که باید تعیین کنند که در این زمینه چقدر موفق بوده ایم و به آنها کمک کرده ایم.

/انتهای متن/

نمایش نظرات (1)