چرا کودکم ناخن هایش را می جود؟

ناخن جویدن کودکان یک اختلال است و  وسیله ای برای کاهش فشار درونی که در بزرگسالی هم وجود دارد و با اضطراب و تنش همراه است. چرا این اختلال پیدا می شود و عوامل تشدید کننده ی آن چیست؟

2

 فریبا علیزاده مشاور روان شناسی/

ناخن جویدن یکی از رفتارهای نسبتا شایع در میان کودکان و نوجوانان است . این اختلال در دختران کمتر از پسران است . بروز این گونه رفتارها که ناشی از بعضی حالات درونی فرزندان است از حدود سه یا چهار  سالگی آغاز می شود و به تدریج شدت می یابد و معمولا در دوران ابتدایی و راهنمایی به اوج می رسد . ناخن جویدن ، واکنشی است در مقابل تنش . در مواقع تنش زا ، هم بچه ها و هم بزرگسالان دست های شان را به دهان شان می برند یا به صورت خود می زنند . این واکنش به یاد آورنده پستان مادر و ارتباط آن با احساس آرامش و امنیت است . ناخن جویدن یکی از رفتارهای « دست به دهانی» است که انسان را آرام می سازد . ناخن جویدن با انگشت مکیدن فرق دارد . ناخن جویدن وسیله ای برای کاهش فشار درونی است و در بزرگسالی هم وجود دارد و با اضطراب و تنش همراه است ، در حالی که مکیدن انگشت تقریبا یک عادت دوره کودکی است و با لذت و آرامش توأم است .

 

عوامل بروز یا تشدید ناخن جویدن

برخی اموری که باعث ناخن جویدن می شود، عبارت است از : شکست در امور تحصیلی ، بی حوصلگی ، احساس ناآرامی و ناامنی ، تیک اختلال خواب ، نگرانی ، ترس ، شکست و تردید نسبت به شایستگی ها و عملکردهای خویش ، اضطراب  عصبانیت و هیجان پذیری بسیار ، دلواپسی ‍، تحرک زیاد ، شب ادراری ، بی قراری ، دندان قروچه ، خشم  حساسیت زیاد نسبت به انتقاد ، زود رنجی ، تمارض ، یاس و بدبینی ، بی اشتهایی .

علل ناخن جویدن در افراد مختلف، متفاوت است . برخی از علل عبارتند از :

اختلافات  و کشمکش های خانوادگی ، احساس ناامنی و محرومیت ، تربیت نادرست ، اختلالات شخصیتی  خود آزاری ، تثبیت در مرحله دهانی ، رابطه نامطلوب مادر و کودک ، ضعف جسمانی و کمبود ویتامین کمبود محبت ، توقع بیش از حد والدین از کودک ، خشم و عصبانیت ، ناکامی های مکرر ، خستگی و      بی حوصلگی ، مشاهده فیلم ها و صحنه های وحشتناک ، عدم تأمین نیازهای اساسی کودک ، تبعیض میان بچه ها

اضطراب ، دلهره و نگرانی ؛ کودک با ناخن جویدن بر اضطراب خود چیره می شود و این کار به او تسکین و آرامش می دهد.

سخت گیری و فشار زیاد محیط ؛ مثل برقراری انضباط شدید و واداشتن کودکان به رعایت آن .

احساس تنهایی ؛ کودک در تنهایی رنج آور خود احساس بدی را تجربه می کند و برای غلبه بر این احساس ممکن است به ناخن جویدن روی بیاورد .

ترس از مسایل مختلف ؛ ترس های مزمن ، ترس از مجازات ، ترس از قرار گرفتن در شرایط اضطراب زا

احساس گناه ؛ ناامنی و ناخشنودی از شرایط زندگی

خصومت به درون برگشته است ؛ رفتار نامطلوب والدین کودک ممکن است خصومت کودک را نسبت به والدین برانگیزد وکودک به دلیل ترس ، این خصومت را به درون برگرداند .

یادگیری و تقلید از اطرافیان ؛ گاهی اوقات نیز کودکان عمل ناخن جویدن را به صورت تقلید از دیگر اعضای خانواده یاد می گیرند و با ادامه ی آن ، به این کار عادت می کنند.

کم رویی و خجالت ؛ ناخن جویدن در افراد کم رو و خجالتی بیشتر رواج دارد . گاهی نیز این عمل به خاطر جلب توجه دیگران صورت می گیرد . به هر حال اولین و مهم ترین اقدام بزرگترها آن است که با دقت در حالات و رفتار فرزندان خود ، دقت کنند تا علت ناخن جویدن آن ها را پیدا کنند .

/انتهای متن/

 

نمایش نظرات (2)