چاقی مفرط چه عوارضی دارد؟

چاقی مفرط نه تنها تناسب اندام را به هم می زند بلکه برای سلامتی فرد هم مشکلات مهم دیگری به وجود می آورد؛ مشکلاتی نه فقط برای بدن بلکه برای حافظه و مغز و روان شما.

0

واقعا کنار آمدن با چاقیِ بیش از حد، بسیار دشوار است. می توان گفت برای بسیاری از افراد یافتن راهی که وزنی متعادل داشته باشند، می تواند به اندازه کافی سخت و دشوار باشد. باید گفت که بازگشتن به وزن معمول و ایده آل ، به راستی گران تمام می شود. اما به هر حال وقتی که پی می برید اضافه وزن یافته اید بایستی به دنبال چاره ای مناسب باشید.

بدن انسان در موارد اضافه وزن، به طور کلی عکس العملی متفاوت را از خود نشان می دهد و می خواهد که وزن بیشتری را به دست آورد. دوستان و اقوام مان هم خیلی وقت ها  کمک موثر و مفیدی در این مورد انجام نمی دهند.

اما خود شما هم وقتی مثلا تمام روز را پشت میز کارتان به سر می برید و به اتمام می رسانید و انرژی لازم را برای رفتن به باشگاه ورزشی ندارید و یا عادات اشتباه غذا خوردن و خوابیدن های طولانی مدت را تجربه می کنید، باید واقعا دوره ای سخت را بگذرانید برای این که این عادت ها به اتمام برسد و شکسته شود.

حالا باید به دنبال راه هایی برای شکستن این حالات و عادت ها باشیم.

 می توان از رژیم های غذایی کوچک که اندک تغییراتی بر روی آنها صورت گرفته است استفاده کنیم. مثلا مرتب گوشت قرمز نخوریم و یا فعالیت های ورزشی و بدنی را به برنامه ی روزانه خود اضافه کنیم. این روش ها می توانند شروع خوبی برای دوری از چاقی زیاد باشد و در آینده به تغییرات بزرگ تری تبدیل شود.

این ها چهار اثر ترسناک چاقی است که به بدن آسیب می رساند و سلامتی را به مخاطره می اندازند:

 

1-اختلال شناختی و حافظه:

احتمالا شما در مورد ارتباط میان فعالیت های بدنی و ورزش با توانایی های ذهنی – شناختی، مطالبی را خوانده اید.به گفته ی محققان هر اندازه که ما اندامی موزون و متناسب تر داشته باشیم، به همان میزان فعالیت شناختی-ذهنی بهتری خواهیم داشت.اما مشکل اینجاست که عکس این هم می تواند درست باشد. همان طوری که ما اضافه وزن پیدا می کنیم، مغز دچار اختلالاتی می شود. می توان گفت: به دنبال چاقی، تنبل، سست و کم توان شده و زودتر دچار خستگی می شویم.

در دراز مدت می توان گفت: در اثر چاقی زیاد مغز دچار آسیب خواهد شد. تحقیقات ثابت کرده اند که چاقی مفرط و تنبلی به هنگام میان سالی می تواند منجر به ناراحتی های شناختی جدی و مهمی در سال های آخر عمر شود. پس سعی کنید که همواره اندامی موزون و متناسب داشته و مراقب وزن تان باشید.

 

2- مغزتان مانند غذا می شود:

به یاد داشته باشید که اضافه وزن و چاقی مفرط می تواند سلول های مغزی و نورون ها را تحریک کند. تحقیقات نشان داده اند که همزمان با چاقی و اضافه وزن شما، فشار زیادی روی سلول های محافظ در بدن تان به وجود می آید، گروهی از سلول های مغز ماکروفاژ نام دارند. ماکروفاژها در زمانی خاص تنبل شده و دیگر به دنبال غذا نمی گردند.  در نتیجه شروع به جویدن و خوردن بافت های نزدیک مغز می کنند. در نتیجه ، چاقی بیش از حد می تواند منجر به آن شود که به تدریج سلول های بدن تان شروع به مصرف مغز کنند.

 

3- بدن دوباره برنامه ریزی می شود:

ما تاکید می کنیم که چاقی بیش از حد می تواند منجر به آن شود که بدن تان به طور عجیبی بر شما کنترل یابد. یعنی چاقی مفرط می تواند سیستم بدن تان را طوری برنامه ریزی مجدد کند که  بدن تان بر علیه شما فعالیت کرده و نتوانید لاغر شوید و وزن اضافی خود را کم کنید.  به علت وجود پروتئین های قطعی و خاصی که در بدن وجود دارند، چربی درون بافت های بدن به طور خودکار انباشته و ذخیره می شود. متاسفانه زمانی که سعی می کنید سلول های چربی را تخریب کنید و لاغر شوید، کاری بسیار مشکل است.  به گفته ی محققان چربی به تدریج بدن تان را اشباع کرده و شما را چاق نگه می دارد.

 

4- دچار یک دوره اضطراب و نگرانی می شوید:

چاقی و اضطراب به سختی بر بدن تان می گذارد. افراد چاق معمولا اضطراب زیادتری دارند.  خارج کردن استرس و نگرانی، این کار را برای بدن تان دشوار تر می کند که چربی سوزانده و لاغر شود. زمانی که شما سعی می کنید که لاغر شده و وزن کم کنید اما ناکام می مانید، استرس زیاد تر می شود. بدانید که برگشتن به وزن اولیه و ایده آل به تلاش زیادی وابسته است.

/انتهای متن/

درج نظر