پذیرش ماهانه ۵۷ کودک در مراکز بهزیستی از ابتدای سال جاری

مدیرکل بهزیستی استان تهران از پذیرش ماهیانه ۵۷ کودک تا ۶ ساله در مراکز بهزیستی از ابتدای سال جاری خبر داد و گفت: از این تعداد ۱۹ نفر دارای HIV مثبت و ۱۰ نفر دارای هپاتیت بودند.

0

به گزارش به دخت به نقل از  تسنیم، احمد دلبری در نشست خبری خود با اشاره به اجرای طرح ساماندهی معتادان متجاهر و خیابانی از تاریخ 31 شهریور سال جاری، اظهار داشت: در تاریخ 31 شهریور 94 جلسه‌ای در ستاد هماهنگی مبارزه با مواد مخدر به ریاست وزیر کشور برگزار شد که در نهایت وظایفی برای هر یک از سازمان‌ها در طرح ساماندهی معتادان متجاهر مشخص شد.

وی ادامه داد: پس از برگزاری جلسات با استاندار تهران دستورالعمل طرح ساماندهی معتادان متجاهر و خیابانی تهیه شد که بر این اساس سازمان بهزیستی نیز با توجه به ظرفیتی که در مراکز اقامتی میان مدت داشت تعهد ساماندهی 3 هزار نفر از معتادان را بر عهده گرفت و در نهایت این تعداد معتاد در بیش از 186 کمپ ساماندهی شدند.

مدیرکل بهزیستی استان تهران گفت: از تعداد مذکور، 400 نفر از معتادان زن بودند که در مرکز شفق ساماندهی شدند، 281 نفر شماره تماس خانواده‌های خود را به مددکاران دادند که از این تعداد 50 شماره تماس معتبر بود. از این 50 نفر 15 نفر دارای فرزند زیر 15 سال و 3 نفر دارای فرزند خردسال بودند که با برنامه‌ریزی سازمان بهزیستی یک نفر از این کودکان به شیرخوارگاه رقیه و 2 فرزند خردسال دیگر نیز به خانواده‌ سپرده شدند.

وی افزود: از 400 نفر زن معتاد متجاهر 21.5 درصد مجرد، 38.5 درصد مطلقه، 40 درصد متأهل و 10 درصد آنها بی‌سواد بودند و از نظر طیف سنی نیز 7.7 درصد زیر 25 سال، 33.3 درصد 25 تا 35 سال و 15 درصد نیز بالاتر از 45 سال بودند.کم‌سن‌ترین زن معتاد ساماندهی شده در مرکز شفق 19 سال سن دارد و براساس گزارشات 60 درصد از زنان ساماندهی شده سابقه ترک و 17 درصد نیز سابقه کیفری دارند.

دلبری گفت: در حال حاضر 5 مددکار در این مرکز مشغول به فعالیت هستند، ضمن اینکه همزمان با فعالیت‌های مددکاران 20 مددیار بهبود یافته و تحصیلکرده نیز در این مرکز فعالیت می‌کنند. با هماهنگی ستاد مبارزه با مواد مخدر برای تمام مددجویان پرونده اجتماعی تشکیل شده است.

مدیرکل بهزیستی استان تهران با اشاره به تفاوت طرح ساماندهی معتادان متجاهر و خیابانی در سال جاری با سایر طرح‌های ساماندهی در سال‌های گذشته، افزود: مشارکت بخش‌های مختلف و سازمان‌ها یکی از نکات قابل تأمل این طرح است ضمن اینکه برنامه‌ای نیز برای حمایت از معتادان بهبود یافته پس از ترخیص تنظیم شده است.در هماهنگی با شهرداری تهران، معتادان بهبود یافته پس از ترخیص از مراکز اقامتی میان مدت به مراکز بهاران برای آموزش و اشتغال فرستاده می‌شوند.

وی تصریح کرد: طبق برنامه‌ریزی صورت گرفته این مراکز از سوی شهرداری تهران در 22 منطقه تهران دایر خواهد شد و سهم هر منطقه 2 مرکز خواهد بود. در واقع مددجویان بهبود یافته از مراکز اقامتی به مدت یک سال از خدمات شبانه‌روزی این مراکز جهت حرفه‌آموزی و توانمندسازی استفاده خواهند کرد. 44 مرکز بهاران در 22 منطقه با ظرفیت هر مرکز 150 تا 200 مددجو پیش‌بینی شده است.

دلبری تصریح کرد: در حال حاضر هیچ مشکلی در خصوص مددکاران اجتماعی در مرکز شفق وجود ندارد ضمن اینکه این آمادگی از سوی سازمان بهزیستی جهت پذیرش کودکانی که مادرانشان معتاد هستند وجود دارد. از زمان اجرای طرح ساماندهی معتادان خیابانی و متجاهر، 3513 نفر جمع‌آوری شدند که از این تعداد 2740 نفر در مراکز اقامتی میان مدت بهزیستی استان ساماندهی شدند و 671 نفر که معتاد نبودند به سامانسرای خاوران فرستاده شدند.

دلبری در خصوص هزینه‌های نگهداری معتادان در طرح ساماندهی گفت: برای هر نفر 400 هزار تومان اعتبار اختصاص یافته و در واقع در فاز نخست طرح یک میلیارد و 200 میلیون تومان اعتبار از سوی ستاد هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان تهران اختصاص داده شده است.

وی در ادامه با اشاره به برخی دیگر از اقدامات انجام شده از سوی بهزیستی استان تهران در 9 ماهه گذشته از سال جاری گفت: در طی این چند ماه 510 کودک صفر تا 6 سال در 4 شیرخوارگاه بهزیستی در سطح استان تهران پذیرش شده‌اند و در واقع به طور میانگین ماهیانه 57 کودک صفر تا 6 سال در این مراکز پذیرش شده‌اند.

دلبری با اشاره به علل پذیرش کودکان در شیرخوارگاه‌های بهزیستی در سطح استان تهران، گفت: 28 درصد به دلیل اعتیاد والدین، 34.5 درصد کودکان رها شده در سطح جامعه، 10.5 درصد به دلیل متارکه والدین، 7.5 درصد از کودکان به دلیل زندانی بودن والدین، 7.6 درصد به دلیل فوت والدین، 6.3 درصد به دلیل عدم توانایی در نگهداری، 3 درصد به دلیل کودک آزاری و در نهایت 2.5 درصد به دلیل عدم توان مالی والدین در مراکز بهزیستی پذیرش شده‌اند. از این تعداد 19 نفر دارای HIV مثبت و 10 نفر هپاتیت بوده‌اند.

وی افزود: در سال 93، 142مورد فرزندخواندگی داشتیم و این در حالی است که در 9 ماهه سپری شده از سال جاری، 230 مورد فرزندخواندگی انجام شده است که تا آخر سال نیز 100 مورد فرزندخواندگی انجام می‌پذیرد.

دلبری همچنین به آمار زوجین در نوبت جهت دریافت فرزند از سوی بهزیستی اشاره کرد و گفت: 1600 زوج جهت دریافت کودک پشت نوبت قرار دارند که البته طرحی نیز تحت عنوان امین موقت از سوی بهزیستی اجرا شد که متاسفانه استقبال خوبی از سوی خانواده‌ها نشد. جلساتی با قوه قضاییه و دادستانی و دایره سرپرستی برگزار کردیم تا موانع واگذاری کودک را مورد بازنگری قرار دهیم که در این زمینه به نتیجه خوبی هم رسیده‌ایم.

وی در خصوص برنامه‌های بهزیستی استان تهران جهت ارتقای شیرخوارگاه‌ها، تصریح کرد: ارتقای خدمات بهداشتی، نظارت و ارتقای کیفیت از جمله مواردی است که توسط تیم‌هایی تخصصی انجام می‌گیرد ضمن اینکه یکی از اولویت‌های سازمان بهزیستی استان تهران در بخش شیرخوارگاه‌ها استفاده از ظرفیت‌های مردمی است.

دلبری در ادامه با اشاره به اینکه 150 خانواده از مبادی غیرقانونی فرزند گرفته‌اند، گفت: برای حل مشکل این خانواده‌ها نیز رایزنی‌هایی با قوه قضاییه شده است.

مدیرکل بهزیستی استان تهران همچنین به آمار دختران مجرد درخصوص فرزندخواندگی گفت: در این زمینه نیز 3 مورد تقاضا داشتیم که یک مورد انجام، یک مورد در دست اقدام و یک مورد نیز در نوبت قرار دارد.

وی در ادامه به بحث توانبخشی اشاره کرد و گفت: در حال حاضر بیش از 145 هزار معلول مددجو در استان تهران تحت پوشش بهزیستی استان قرار دارند و این تعداد از 240 مرکز خدمات روزانه و شبانه دریافت می‌کنند. ضمن اینکه یکی از کارهای ویژه در 9 ماه گذشته در حوزه توانبخشی صدور کارت ویژه معلولان است که از 16 هزار کارت صادر شده در سطح کشور، 12 هزار کارت بوده است.

مدیرکل بهزیستی استان تهران گفت: برهمین اساس سازمان بهزیستی استان تهران تلاش گسترده‌ای را در اجرای طرح توانبخشی مبتنی بر جامعه کرده است به طوری که این طرح از سال 74 در روستاها آغاز و خوشبختانه 100 درصد از معلولان روستایی استان تهران در قالب این طرح قرار گرفته‌اند. بنا داریم با استفاده از ظرفیت سراهای محلات و کانون‌های معلولان این طرح را در شهر تهران توسعه دهیم.

دلبری همچنین به افتتاح مجموعه آب درمانی معلولان در شهر تهران خبر داد و گفت: همزمان با دهه فجر اردوگاه استانی تهران با شرایط ویژه جهت ارائه خدمات به معلولان در مرکز شهید قدوسی به بهره‌برداری خواهد رسید.

وی اضافه کرد: این مجموعه از سال‌های گذشته با رقم حدود یک میلیارد تومان تأسیس شده بود اما به دلیل مشکلاتی نمی‌توانستیم از آن بهره‌برداری کنیم که با رفع مشکلات همزمان با دهه فجر این مجموعه به بهره‌برداری خواهد رسید.

/انتهای متن/

درج نظر