وقوع یک طلاق از هر 2 ازدواج در شمال تهران

رییس سازمان بهزیستی کشور با اشاره به اینکه از هر 2.2 ازدواج در شمال تهران یک مورد منجر به طلاق می‌شود، اظهار کرد: فضای مجازی باعث شده گفت‌وگوی بین خانواده‌ها کاهش یافته و جمع خانواده‌ها به سمت انزوا، افسردگی و تغییر سبک زندگی حرکت کند.

0

به گزارش به دخت به نقل از ایسنا، انوشیروان محسنی‌بندپی در افتتاحیه «همایش فرصت‌ها و چالش‌های فضای مجازی با رویکرد پیشگیری و ارتقای سلامت» اظهار کرد: در شمال تهران از هر 2.2 ازدواج، یک مورد به طلاق منجر می‌شود. در روستاها نیز از هر 6 ازدواج یک طلاق صورت می‌گیرد.

وی با بیان اینکه سازمان بهزیستی اقدامات خوبی برای پیشگیری از معلولیت انجام داده است، گفت: سالانه 30 هزار معلول متولد می‌شوند. در حال حاضر در دو استان یزد و کرمان غربالگری و مشاوره قبل ازدواج را بین زوجین انجام داده‌ایم.

رییس سازمان بهزیستی کشور افزود: در 29 استان دیگر از هر استان یک شهرستان را انتخاب کرده و 4000 زوج را مورد پایلوت و غربالگری قرار داده‌ایم. از میان آنها 30 درصد مورد مشاوره ژنتیکی قرار گرفته‌اند، از بین 30 درصد نیز برای 20 درصد آنها نیز آزمایش ژنتیکی انجام داده‌ایم.

محسنی‌بندپی با اشاره به اینکه سعی داریم تا 5 سال آینده معلول‌زدایی را به حداقل برسیم و آسیب‌های اجتماعی را هم کاهش دهیم، در مورد فضای مجازی تاکید کرد: استفاده از فضای مجازی به نحوی شده که گفت‌وگوها بین اعضای خانواده را کم کرده و جمع خانواده‌ها را به سمت انزوا، افسردگی، تغییر رفتار و تغییر سبک زندگی برده است.

رییس همایش فرصت‌ها و چالش‌های فضای مجازی اظهار کرد: به همین دلیل باید درخصوص کاهش اثرات منفی فضای مجازی اقداماتی در زمینه تحول باورها، تدوین استراتژی و… انجام دهیم تا بتوانیم آسیب‌ها را کنترل و مهار کنیم. به همین دلیل طبق هماهنگی‌های صورت گرفته با شورای عالی فضای مجازی یک دبیرخانه دائمی برای کاهش چالش‌های فضای مجازی فراهم کردیم.

رییس سازمان بهزیستی کشور اظهار کرد: در این دبیرخانه با تلفیقی از نهادهای علمی، انجمن‌های مردم نهاد دستگاه‌های اجرایی سعی داریم تا بتوانیم برای برخورد با چالش‌های ناشی از استفاده از فضای مجازی و افزایش فرصت‌ها اقداماتی انجام دهیم.

به گزارش به دخت، مجید رضازاده دبیر علمی همایش فرصت‌ها و چالش‌های فضای مجازی و رییس مرکز توسعه پیشگیری و درمان اعتیاد سازمان بهزیستی کشور با اشاره به اینکه از زمان اعلام همایش از دستگاه‌های مختلف، دانشگاه‌ها و مراکز علمی درخواست کمک کردیم، گفت: بعد از اعلام عمومی همایش، 157 چکیده مقاله دریافت کردیم. این چکیده‌ها مورد داوری قرار گرفت و از میان آنها 70 چکیده پذیرفته شد.

وی افزود: بعد از پذیرش چکیده مقالات اصل 40 مقاله دریافت، پذیرفته و رتبه‌بندی شد. از این تعداد 24 مقاله به صورت شفاهی طی 2 روز در همایش ارائه خواهد شد. مابقی مقالات نیز به صورت پوستر ارائه می‌شود. مقالات در 10 محور شامل فضای مجازی و نهاد خانواده، فضای مجازی و تبعات روانی و اجتماعی، هویت‌یابی و فرهنگ‌پذیری و… بوده‌اند.

رییس مرکز توسعه پیشگیری و درمان اعتیاد سازمان بهزیستی کشور اظهار کرد: در همایش فرصت‌ها و چالش‌های فضای مجازی، کارگاه‌هایی برای جوانان و نوجوانان در مورد استفاده درست از فضای مجازی در نظر گرفته شده است. همچنین کارگاه‌هایی با موضوع حریم خصوصی در فضای مجازی و آموزش سواد رسانه‌ای در نظر گرفته شده است.

دبیر علمی همایش فرصت‌ها و چالش‌های فضای مجازی افزود: کتابچه‌ای که شامل چکیده پنل‌ها است، چاپ شده و ارائه خواهد شد. همچنین کتاب مجموعه اصل مقالات بعد از ویرایش علمی و ادبی برای دستگاه‌ها ارسال خواهد شد. برای برگزاری این همایش دانشگاه‌های مختلف و نمایندگان دستگاه‌های اجرایی همکاری لازم را داشته‌اند. دبیرخانه همایش فرصت‌ها و چالش‌های فضای مجازی از روز آینده چهارشنبه 5 آبان‌ماه با حضور وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی شروع به کار خواهد کرد.

همایش فرصت‌ها و چالش‌های فضای مجازی با رویکرد پیشگیری و ارتقای سلامت امروز و روز آینده (سه‌شنبه و چهارشنبه 4 و 5 آبان‌ماه) در دانشگاه علوم بهزیستی  و توانبخشی برگزار می‌شود.

/انتهای متن/

درج نظر