وضعیت زنان و کودکان در یمن در آخرین گزارش‌های سازمان ملل

در گزارش‌های ارایه‌شده توسط بخش‌های مختلف سازمان ملل، ارتکاب اشکال مختلف خشونت، به‌عنوان مهم‌ترین معضل زنان در کشور یمن مورد اشاره قرار گرفته است. به عنوان نمونه در گزارش جمعیت‌شناسی و مرتبط با وضعیت سلامت که در سال 2013 در رابطه با کشور یمن منتشر شده است، بالغ‌بر 92 درصد از زنان در یمن، قربانی ارتکاب خشونت خصوصاً خشونت خانگی قلمداد شده‌اند، اما باید پرسید آیا مهم‌ترین معضل زنان یمنی، خشونت خانگی است؟!

0
درحالی‌که در گزارش‌های اخیر منتشرشده توسط صندوق جمعیت ملل‌متحد و سایر نهادهای بین‌المللی، هم‌چنان رویکردهای ضدخانواده انعکاس یافته و مهم‌ترین معضل حقوق‌بشری زنان یمن ارتکاب خشونت خانگی دانسته شده است، باید از این نهادها به‌ویژه صندوق جمعیت ملل‌متحد پرسید که آیا وقت آن نرسیده که از رویه‌ها و چارچوب‌های کلیشه‌ای خود مبنی بر نادیده‌گرفتن وقایع بازگردند و به‌جای این همه تأکید بر ناقض‌بودن خانواده در قبال حقوق‌بشر زنان، معضل واقعی و عینی زنان و کودکان در وضعیت کنونی یمن را مد‌نظر قرار دهد و اقدام جدی در جهت محکوم‌کردن جنایات آل‌سعود و سایر هم‌دستانش از جمله آمریکا و انگلیس علیه زنان و کودکان به‌عمل آورند؟
 
 
yaman
 
 
به گزارش به دخت و به نقل از مهرخانه، در گزارش‌های اخیر یونیسف، وضعیت کودکان در یمن فجیع و غیرانسانی و جمعیت کثیری از کودکان در معرض خطر ابتلا به بیماری‌های خطرناک و قحطی و گرسنگی توصیف شده‌اند.
 
تداوم مخاصمات در کشور یمن آثار سوء و نامطلوبی بر سیستم سلامت این کشور داشته و حیات و سلامت میلیون‌ها کودک را با تهدیدات جدی مواجه کرده است؛ امری که صندوق کودکان ملل‌متحد (یونیسف) نیز در خصوص آن هشدارهای جدی داده است.
 
با توجه به کمبود انرژی از جمله کمبود برق و سوخت، فعالیت مراکز درمانی در ارایه خدمات پزشکی و درمانی مقتضی به کودکان، با مشکلات و موانعی مواجه شده است. بر طبق آمارهای منتشرشده اکنون بیش از 2 میلیون و 600 هزار کودک زیر 15 سال در این کشور در معرض خطرات جدی قرار دارند. هم‌چنین از این تعداد بالغ‌بر 1.3 میلیون کودک نیز به دلیل عدم دریافت واکسیناسیون در زمان مقتضی، در معرض ابتلا به بیماری‌های مختلف قرار دارند.
 
همچنین مطابق آمارهای منتشرشده توسط سازمان غذا و کشاورزی، بیش از 6 میلیون نفر در شرایط فوق‌العاده و اضطراری قرار دارند و از عدم برخورداری از تأمین غذایی رنج می‌برند. ازطرفی در طول دوازده ماه اخیر، بیش از نیمی از یک میلیون نفر جمعیت کودکان زیر 5 سال در این کشور، در معرض سوء‌تغذیه شدید قرار گرفته‌اند؛ لذا نیاز و ضرورت کمک‌های بشردوستانه به‌شدت احساس می‌شود.
 
صندوق جمعیت ملل‌متحد نیز از وضعیت بسیار نامساعد و فجیع زنان و کودکان آواره و بی‌سرپناه در کشور یمن ابراز نگرانی کرده است. بر طبق گزارش‌های این صندوق، ارتکاب خشونت در سطح وسیع و گسترده علیه غیرنظامیان به‌ویژه زنان و کودکان در کشور یمن موجب شده است بیش از 2 هزار و 800 نفر کشته و میلیون‌ها نفر که غالباً زنان و کودکان هستند، مجبور به جابه‌جایی و انتقال اجباری شوند. در هفته‌های اخیر، اتحادیه زنان یمنی که یک نهاد غیردولتی است، با همکاری نهادهای بین‌المللی درصدد اسکان و حمایت از زنان آواره در کشور یمن برآمده است.
 
صندوق جمعیت ملل‌متحد نیز با همکاری اتحادیه زنان یمنی درصدد حمایت پزشکی و درمانی و نیز روانی از کودکان و زنان آواره و بی‌سرپناه یمنی برآمده است.
 
 
از سویی در گزارش‌های ارایه‌شده توسط بخش‌های مختلف سازمان ملل، ارتکاب اشکال مختلف خشونت، به‌عنوان مهم‌ترین معضل زنان در کشور یمن مورد اشاره قرار گرفته است. به عنوان نمونه در گزارش جمعیت‌شناسی و مرتبط با وضعیت سلامت که در سال 2013 در رابطه با کشور یمن منتشر شده است، بالغ‌بر 92 درصد از زنان در یمن، قربانی ارتکاب خشونت خصوصاً خشونت خانگی قلمداد شده‌اند. 
 
به گزارش مهرخانه، درحالی‌که در گزارش‌های اخیر منتشرشده توسط صندوق جمعیت ملل‌متحد و سایر نهادهای بین‌المللی، هم‌چنان رویکردهای ضدخانواده انعکاس یافته و مهم‌ترین معضل حقوق‌بشری زنان یمن ارتکاب خشونت خانگی دانسته شده است، باید از این نهادها به‌ویژه صندوق جمعیت ملل‌متحد پرسید که آیا وقت آن نرسیده که از رویه‌ها و چارچوب‌های کلیشه‌ای خود مبنی بر نادیده‌گرفتن وقایع بازگردند و به‌جای این همه تأکید بر ناقض‌بودن خانواده در قبال حقوق‌بشر زنان، معضل واقعی و عینی زنان و کودکان در وضعیت کنونی یمن را مد‌نظر قرار دهد و اقدام جدی در جهت محکوم‌کردن جنایات آل‌سعود و سایر هم‌دستانش از جمله آمریکا و انگلیس علیه زنان و کودکان به‌عمل آورند؟
 
امروزه معضل حقوق‌بشری جدی زنان در کشور یمن، نابرابری جنسیتی و عدم وجود تشابه میان حقوق زنان و مردان خصوصاً در خانواده بر مبنای آموزه‌های اسلامی نیست؛ چراکه آموزه‌های اسلامی قطعاً بیش از هر نظام حقوقی دیگر می‌تواند تأمین‌کننده عدالت و مصلحت برای همگان اعم از زنان و کودکان باشد، بلکه معضل جدی حقوق‌بشری زنان و کودکان، اقدامات تجاوزکارانه و ضدحقوق‌بشری کشورهای متجاوز است که متأسفانه با سکوت جانب‌دارانه از سوی نهادهای بین‌المللی مدعی حمایت از حقوق‌بشر، مواجه شده است.  
 
منابع
1. http://www.un.org/apps/news/story.asp?NewsID=51300#.VZT5lkZ1zIU
2. . the Yemeni Women’s Union (YWU),
3. http://www.unfpa.org/news/yemen%E2%80%99s-deadly-conflict-aggravates-plight-women#sthash.sYs7reAe.dpuf

/انتهای متن/

درج نظر