ورزشکاران زن در المپیک ریو در خط مقدم هستند

از پرچمداری یک بانوی کماندار بر روی ویلچر تا اولین ورزشکار محجبه ایالات متحده امریکا در تاریخ المپیک، زنان در این دوره از رقابت های المپیک در خط مقدم هستند.

0

زهرا نعمتی، اولین زن ایرانی زن موفق به کسب مدال طلا در رقابت های بین المللی رده بالا (پارالمپیک لندن 2012)  و دارای سهمیه المپیک و پارالمپیک، برای پرچمداری کاروان ورزشی ایران برگزیده شد.

نعمتی 31 ساله که در رشته تکواندو  دارای کمربند سیاه و سفید است پس از حادثه ای در نوجوانی، رشته ورزشی خود را به تیراندازی با کمان تغییر داد.

دیگر زنان کاروان ایران را لیلا رجبی (دومیدانی)، کیمیا  علیزاده (تکواندو)، الهه احمدی (تیراندازی)، مهلقا جام­بزرگ (تیراندازی)، نجمه خدمتی (تیراندازی)، گلنوش سبقت اللهی (تپانچه بادی و تپانچه)، و مهسا جاور (قایقرانی) تشکیل می دهند.

بانوان ایرانی تنها پدیده های المپیک بانوان نیستند. در کاروان 10 نفره  پناهندگان المپیک، رز ناثیک لوکونین دونده اهل سودان جنوبی است که در سال 2002 به همراه خانواده اش به کنیا پناهنده شدند،  جایی که رز در اردوگاه پناهندگان با پای برهنه به تمرین می پرداخت.

در این تیم علاوه بر  پنج دونده از سودان جنوبی، دو شناگر از سوریه، دو جودو کار از جمهوری دموکراتیک کنگو و یک دونده ماراتن از اتیوپی حضور دارند. یسری مردینی پناهنده 18 ساله سوری است که به هنگام مهاجرت غیرقانونی و غرق شدن قایقی که آنان را از ترکیه به یونان می برد به نجات جان 20 تن از پناهندگان کمک کرد و در این دوره از مسابقات المپیک به عنوان شناگر حضور دارد.

در کاروان ایالات متحده امریکا، ابتهاج محمد به عنوان تنها زن ورزشکار محجبه در میان بیش از 500 ورزشکار امریکایی حضور دارد. محمد که در سال 2015-2016 رتبه 7 جهانی را در رشته شمشیربازی به دست آورد، دارای مدال فردی و تیمی در جام جهانی، از جمله مدال برنز تیمی در بازی های قهرمانی جهانی در سال 2015 و طلای تیمی در سال 2014 است.

ابتهاج محمد در مصاحبه ای پیش از المپیک گفته بود: ” امیدوارم حضور من در تیم ایالات متحده آمریکا باعث تغییر دیدگاه مردم نسبت به جامعه مسلمانان شود. بسیاری از مردم تصورات غلطی در مورد مسلمانان به خصوص ویژگی های زن مسلمان دارند و من به دنبال به چالش کشیدن این تصورات غلط هستم “.

یکی دیگر از دستاوردهای این المپیک برای بانوان حضور 4 بانوی ورزشکار از عربستان سعودی است که دو برابر مشارکت زنان عربستانی در بازی های المپیک 2012 لندن است .

دیگر ورزشکاران زن مسلمان محجبه حاضر علاوه بر ورزشکاران ایران، ورزشکارانی از برونئی، مصر، کنیا، فلسطین، جیبوتی، و امارات متحده عربی هستند.

شایان ذکر است در بازی های المپیک ریونرخ حضور زنان نسبت به دوره های پیشین نیز تاریخی است و برای اولین بار در تاریخ بازی های المپیک، 45 درصد از ورزشکاران زن هستند. که بیش از دو برابر رقم سال 1976است. در این دوره رقابت ها 4700 زن در میان 10444 ورزشکار حاضر به رقابت می پردازند.

 

منبع: وبسایت اتحادیه جهانی زنان مسلمان/انتهای متن/

 

درج نظر