همکاری با دولت ژاپن در زمینه توانمدسازی زنان روستایی محدوده دریاچه ارومیه

در خصوص توان‌افزایی زنان برای کارآفرینی سبز برنامه‌های خوبی را دنبال می‌کنیم. من معتقدم این سمپوزیوم می‌تواند زمینه‌هایی برای تحقق توسعه پایدار فراهم کند.

0

رییس سازمان حفاظت از محیط زیست گفت: چند برنامه اجرایی موفق انجام داریم که یکی از این برنامه‌ها با همکاری دولت ژاپن در زمینه توانمند‌سازی زنان روستایی در محدوده دریاچه ارومیه بود. در این زمینه آموزش کشاورزی سازگار با شرایط زیست‌محیطی دریاچه ارومیه انجام شد و زنان با تشکیل صندوق‌های خرد و کشاورزی پایدار نقش مهمی در بهبود وضعیت دریاچه ارومیه داشتند.

معصومه ابتکار
به گزارش به دخت به نقل از مهرخانه، اولین سمینار مشترک ایران و ژاپن با عنوان زنان، صلح و توسعه پایدار با همکاری مشترک معاونت امور زنان و خانواده دفتر مطالعات سیاسی و بین‌المللی وزارت امور خارجه و بنیاد صلح ساتاکاوای ژاپن، در مرکز مططالعات سیاسی و بین‌المللی وزارت امور خارجه برگزار شد.

نقش زنان در حفاظت از محیط زیست را به صورت راهبردی دنبال کردیم
معصومه ابتکار؛ رییس سازمان حفاظت از محیط زیست یکی از این سخنرانان این سمینار بود. او در ابتدای سخنان خود اظهار داشت: بعد از تصویب اهداف توسعه پایدار در سطح جهانی که هدف پنجم آن بر زنان متمرکز شده است، در دولت توجه به نقش زنان در حفاظت از محیط زیست را به صورت راهبردی در ابعاد مختلف دنبال کردیم.

همکاری با دولت ژاپن در زمینه توانمدسازی زنان روستایی محدوده دریاچه ارومیه
ابتکار در ادامه بیان داشت: در این راستا چند برنامه اجرایی موفق انجام داریم که یکی از این برنامه‌ها با همکاری دولت ژاپن در زمینه توانمند‌سازی زنان روستایی در محدوده دریاچه ارومیه بود. در این زمینه آموزش کشاورزی سازگار با شرایط زیست‌محیطی دریاچه ارومیه انجام شد و زنان با تشکیل صندوق‌های خرد و کشاورزی پایدار نقش مهمی در بهبود وضعیت دریاچه ارومیه داشتند. اکنون با بارندگی‌های خوب و تلاش‌های دولت، شاهد بهبود وضعیت دریاچه هستیم؛ به‌طوری‌که آب دریاچه نسبت به سال قبل 40 سانت افزایش داشته و مساحت دریاچه هم 5 برابر شده‌ که در این زمینه همت دولت و به‌ویژه زنان مؤثر بوده است.

توجه به توان‌افزایی زنان برای کارآفرینی سبز
رییس سازمان حفاظت از محیط‌زیست اظهار داشت: در خصوص توان‌افزایی زنان برای کارآفرینی سبز نیز برنامه‌های خوبی را دنبال می‌کنیم. من معتقدم این سمپوزیوم می‌تواند زمینه‌هایی برای تحقق توسعه پایدار فراهم کند.

ابتکار با اشاره به این‌که نمی‌توان نقش زنان در تحقق اهداف توسعه پایدار را نادیده گرفت، عنوان داشت: زنان به عنوان کسانی که انسان‌ها را پرورش می‌دهند نقش اساسی در توازن روان‌شناختی خانوداه دارند. زنان همچنین نقش مهمی در حوزه اکوسیستم و تعلیم جامعه برای رسیدن به توسعه پایدار بازی می‌کنند.

او در خصوص فعالیت‌های زنان ایران در توسعه پایدار اظهار داشت: زنان در زمینه‌های سیاسی نقش محرک دارند و ما به نقش آن‌ها در زمینه‌های بین‌المللی نیاز داریم. در ملاقاتی که با سمن‌های استان کردستان داشتم یکی از شکارچیان قدیمی که فعالیت‌های غیرقانونی هم انجام می‌داد روی سن آمد و گفت من از شکار کردن دست کشیدم، چون دخترم به من گفت چرا زندگی کسانی که خدا به آن‌ها حیات داده است را می‌گیری؟ تو با این‌کار انسانیت را از بین می‌بری. حرف این دختر جوان روی پدرش اثر گذاشت و او دیگر دنبال شکار غیرقانونی نرفت.

نقش زنان در محیط زیست و تحقق توسعه پایدار
رییس سازمان حفاظت از محیط زیست با بیان این‌که زنان در کنار مردان برای رسیدن اهداف توسعه پایدار نقش کلیدی دارند، عنوان داشت: دولت یازدهم اهمیت ویژه‌ای برای ارتقای سیاست خارجی قائل است و به محیط زیست و نقش آن در تحقق توسعه پایدار توجه می‌کند. ما برای تحقق این اهداف نیاز به به‌کارگیری افراد جوان و تحصیل‌کرده داریم و نقش زنان در این زمینه بسیار مهم است.

جنگ علیه اکوسیستم است
او با شاره به رابطه نزدیک صلح و توسعه پایدار اظهار داشت: ما در منطقه‌ای زندگی می‌کنیم که تجاوزهای نظامی باعث ایجاد تروریسم و تخریب کشورها شده و طبیعت ما را هم از بین برده است. این نیاز وجود دارد که مسئله جنگ و تروریسم توسط جامعه بین‌المللی مورد بررسی قرار بگیرد؛ زیرا جنگ علیه اکوسیستم است و برای تحقق توسعه پایدار باید به این موضوع توجه داشته باشیم.

/انتهای متن/

درج نظر