همسران مدافعان حرم نقش بی نظیری در اشاعه فرهنگ شهادت طلبی دارند

سومین جشنواره اسوه های دفاع و مقاومت به همت دفتر امور زنان بنياد حفظ آثار و نشر ارزش‌هاي دفاع مقدس برگزارشد.
جشنواره اسوه های دفاع و مقاومت روز گذشته در محل باغ موزه دفاع مقدس برپا شد.

0

فاطمه منتظر/

سخنان دبیرجشنواره

در ابتدای مراسم دکتر مریم مجتهدزاده ریاست جشنواره ضمن خوش آمدگویی به حاضرین اظهار داشت:

این جشنواره با هدف تجلیل از زنانی که نقشی پررنگ در جریان انقلاب و دفاع مقدس داشتند و نیز نشر فرهنگ دفاع مقدس و اشاعه سبک زندگی با الهام از شهدا پایه ریزی شده است.

وی با تاکید بر این که افق این حرکت نهایتا پایه گذاری تمدن اسلامی در سایه حیات طیبه ایست که شهدا برای ما تعریف کردند، افزود:

همسران شهدا با مقاومت و ایستادگی که در برابر سختی های دوران انقلاب و دفاع مقدس از خود نشان دادند، عملا تبدیل شدند به اسوه همه زنان عالم.

رئیس دفتر امور زنان  بنياد حفظ آثار و نشر ارزش‌هاي دفاع مقدس در مورد فعالیت های این دفتراظهار کرد:

دفتر امور زنان بنياد حفظ آثار و نشر ارزش‌هاي دفاع مقدس در حال حاضر برای پیشبرد این اهداف در 31 استان کشور به فعالیت مشغول است.

1

 

نقش مهم زنان در جنگ نرم

سپس سردار جزایری معاون امور بسیج و فرهنگ دفاعی ستادکل نیروهای مسلح در سخنان خود ضمن مهم توصیف کردن جریان انقلاب اسلامی که دو قدرت بزرگ زمان را با هم به چالش کشید، بر نقش مهم زنان در این زمینه تاکید کرد و گفت:

زنان در جریان دفاع مقدس نقش ویژه داشتند و امروز هم همسران مدافعان حرم نقش بی نظیری در اشاعه فرهنگ شهادت طلبی دارند. ما  در دوران جنگ نرم به این نقش ویژه زنان  به مراتب بیشتر از زمان دفاع مقدس نیاز داریم. انتظاراین است که این گونه جشنواره ها که به نام شهید است مسائل دیگری را هم در دستورکار خود قرار دهد مثل نحوه حضور فعال زنان مسلمان متعهد و فرهیخته در شبکه سازی و برپایی تشکیلات و …

tajlil3

 

خاطره گویی همسران شهدا

در  بخش دیگری از این مراسم میزگردی با عنوان خاطره گویی با شرکت تنی چند از همسران شهدا برگزار شد.

همسر شهید سردارهمدانی از شهدای مدافع حرم در سخنانی اظهار داشت: همسر من از مبارزین قبل از پیروزی انقلاب اسلامی بوده که بعدها در شمار رزمندگان دفاع مقدس و نهایتا مدافع حرم قرار گرفت و من در همه این سال ها با ایشان همراه بودم، از جمله در سفر به سوریه همراه با دو دخترم راهی شدم و موقع حملات داعش حتی مجبور شدم برای دفاع از خود اسلحه به دست بگیرم.

دکتر پیرانی همسر شهید دکتر رضایی نژاد از شهدای هسته ای هم از خاطرات خود در مورد اهمیت مسئولیت همسران شهدا چنین گفت:

درفقدان هر مردی مهم ترین آسیب ها به همسرش می رسد اما من در مورد خانواده شهدا حس می کنم به خاطر عنایت ویژه ای که حضرت حق به آنها دارد، قضیه فرق می کند و بیشتر از آسیب فکر می کنم مسئولیت خاص ایشان در باب شهادت همسران شان مهم است و آنگاه خاطره ای از رابطه خاص مادر شهید با شهید نقل کرد.

پس از آن خانم ابراهیم پورهمسرمدافع حرم شهید صدرزاده به بیان خاطرات خود از شهید  پرداخت و تاکید کرد که همسرش چون شغل آزاد داشته، در خلال جهاد در سوریه زمان های کوتاهی هم به ایران برمی گشته تا با کار کردن هزینه زندگی خانواده اش را تامین کند.

آنگاه خانم انصاری همسرشهید حجت الاسلام ابراهیمی (شهید در کشور گویان) به تشریح فعالیت های مثمرفرهنگی همسرشان در نشر معارف شیعی که منجربه شهادت ایشان درآن کشورشد، پرداخت.

 

رونمایی وتجلیل

 آنگاه از پنج کتاب منتخب به نام های “مرواریدهای هور”، “عروس های جنگ”، ” زنان صبور سرزمین من، آبادان”، “راه روشن 2” و “نورسماوی” رونمایی شد.

جشنواره اسوه های دفاع و مقاومت با تجلیل از نویسندگان این  آثار و نیز تجلیل از تنی چند از هنرمندان این عرصه همچون نقاش پرتره شهید سال، خانم رقیه رضایی لاله از شهدای مکه خونین66، و کلیپ های جشنواره به اتمام رسید.

/انتهای متن/

درج نظر