نوشابه های انرژی زا و نوشابه های صنعتی نخرید و نخورید

نوشیدنی های صنعتی، نوشابه های انرژی زا یکی از رایج ترین انواع نوشیدنی است که مخصوصا در تابستان طرفدار بیشتری دارد. اما توصیه می شود اصلا از این نوع نوشیدنی های نخرید و نخورید!

0

مهناز فولادوند/

نوشیدنی های صنعتی باعث پوسیدگی دندان ها ، چاقی، سوء تغذیه، سنگ کلیه، چین و چروک پوست، پوکی استخوان، بیماری های کبدی، دیابت، آلرژی، کاهش حافظه، بیماری های قلبی و عروقی و… می شود. علاوه بر رنگ ها و اسانس ها ، شیرین کننده های مصنوعی و مواد ناسالم دیگر به کار رفته در آب میوه ها و نوشیدنی های صنعتی، بسیاری از آن ها در بطری های پلاستیکی عرضه می شوند که این بطری ها دارای ماده ای به نام بیس فنولA است . این ماده مختل کننده عملکرد غدد درون ریز است که ممکن است بر روی عملکرد تیروئید در انسان ، به خصوص در جنین اثر داشته باشد. این ماده همچنین ممکن است نیمه عمر T4 سرم را از طریق فعال نمودن آنزیم های کبدی کاهش دهد. پس این ماده بایستی از رژیم غذایی حذف شود.

 

نوشیدنی های انرژی زا

   امروزه استفاده از نوشیدنی های انرژی زا در بین مردم بخصوص جوانان و نوجوانان بسیار متداول شده است. تحقیقات نشان می دهند که در ترکیب برخی از این نوشابه ها کافئین با مقادیر بالا و عصاره گیاه گوارانا وجود دارد که اعتیاد آور است. کافئین به سرعت جذب شده و به بافت های بدن می رسد. کافئین با مقادیری که در این نوشابه ها وجود دارد می تواند باعث ایجاد علائمی از قبیل تهوع و تپش قلب در فرد مصرف کننده شود که بیماران قلبی یا دارای سابقه تشنج در معرض خطر بیشتری قرار دارند. مصرف زیاد نوشابه های انرژی زا موجب تهوع ، اسهال و استفراغ، نفخ، دل درد، بی خوابی ، ناراحتی معده و تحریک پذیری دیگر می شود. همچنین به علت داشتن سطح بالایی از مواد قندی، باعث بروز چاقی، پوسیدگی دندان و…عوارض دیگر می شوند.

 

شیرهای گیاهی

توصیــــــه می شود :

به جای نوشیدنی های صنعتی از انواع شیرهای گیاهی مانند شیربادام، شیرگردو، شیرپسته، شیرفندق، شیرخرما… یا از انواع شربت های طبیعی نظیر شربت عسل با آب لیموترش تازه، شربت عسل با عرق بهار نارنج، شربت شاه توت، شربت توت فرتگی، انواع دم کرده های گیاهی سنتی و…استفاده شود.

 

مواد کافئین دار

   برخی از تاثیرات کافئین در بدن عبارتند از : فشار خون بالا، حرکت نامنظم ماهیچه های قلب، افزایش اپی نفرین و نوراپی نفرین و کاتکولامین، افزایش ترشح اسید معده و پپسین، زایمان زود رس، افزایش قند خون، کاهش جذب آهن در روده ها و…

چای سیاه ، حاوی کافئین بوده و می تواند بسیاری از بیماری های گوارشی، قلبی، کلیوی، پوستی، یبوست، کم خونی و…را باعث شود. در منابع طب سنتی ، چای سیاه (البته طبیعی و بدون رنگ آن) را نسبت به انواع دیگر چای ضعیف تر و پست تر می دانند. چای سفید که از جوانه های تازه روییده و کرک دار گیاه چای تهیه می شود، بهترین نوع چای بوده و دارای خواص بسیاری است و چای سبز در مرتبه ای بین چای سفید و سیاه قرار دارد.

 

دم کردنی ها

توصیه می شود:

   به جای مواد کافئین دار از جمله چای (مخصوصا چای سیاه) از انواع دم کرده های گیاهی با خواص مختلف و متناسب با مزاج هر فرد استفاده شود.

منبع

– تغذیه در طب ایرانی،اسلامی مولفان: دکتر غلامرضا کردافشاری، دکتر حوریه محمدی کناری، دکتر سید سعید اسماعیلی، دکتر مریم مقیمی

/انتهای متن/

 

 

درج نظر