نمایشگاهی به نام کتاب و به کام…

نمایشگاه کتاب  این روزها از مهم ترین اتفاقات فرهنگی در کشورماست که اصلش مهم است و گاهی حاشیه هایش مهم تر.

0

نسیم شهسواری/

نمایشگاه کتاب  در هر کشور و جامعه‌ای  ازجمله اتفاقات مهم فرهنگی محسوب می‌شود ، همایشی عظیم که جمع  زیادی  از کتاب‌خوان‌ها ، کتاب دوست‌ها ، نویسندگان و فرهیختگان را دعوت می‌کند تا همگی بیایند و در این میهمانی عظیم فرهنگی شرکت کنند .

این‌ها را  که گفتم، اصول و واقعیت یک نمایشگاه کتاب  بود؛ اصول  و  واقعیت‌های  یک نمایشگاه کتاب در یک جامعه پویا و بافرهنگ،

جامعه‌ ای که سرانه آمار مطالعه‌ اش  سربه‌زیری و ناچاری مسئولان فرهنگی‌ اش را در پی ندارد.

این‌ها  را که گفتم اصول  و  واقعیت‌های  یک نمایشگاه کتاب در جامعه‌ای  بود  که میزان سرانه مطالعه‌اش  هدف  نویسندگان و ناشران و مشوق آن‌ها در تولید فرهنگ ، دانش و علم است.

اما آیا واقعیت نمایشگاه کتاب در جامعه ، شهر و کشور ما این‌چنین است؟

اکنون که نمایشگاه کتاب به ایستگاه بیست و هشتم خود رسیده است،  بد نیست با چشمی بیناتر و نگاهی واقع‌گرایانه‌تر نگاهش کنیم.  

نمایشگاه امسال ، پارسال و چند سال گذشته چه تأثیری بر میزان مطالعه گسترش  فرهنگ کتاب‌خوانی  در میان مردم جامعه ما داشته است؟

چند سالی است که نمایشگاه کتاب در جامعه ما  بیشتر از اینکه یک  واقعه مهم در عرصه  فرهنگی و اجتماعی کشورمان باشد  به‌نوعی بنگاه اقتصادی تبدیل‌شده است؛ بنیادی اقتصادی برای ناشران  کتاب‌های کمک آموزشی، فعالیت‌های جانبی نمایشگاه و ناشران زردی که یا در جستجوی پنیر گمشده هستند و یا به دنبال راه‌های میلیاردر شدن !

نمایشگاه کتاب امسال نیز در فضایی خاکستری تر از سال های گذشته آغاز شد و ادامه یافت و به پایان می‌رسد.

امسال  هم مانند سال های پیش همه چیز در مرکز میدان بود و کتاب در حاشیه.

نمایشگاهی به نام کتاب و به کام همه چیز غیر کتاب!

امسال نیز مانند سال های پیش زیست‌شناسی جانوری و مکانیک سیالات بیش‌ترین آمار فروش کتاب را داشته است و  حال این سؤال پیش می‌آید  که آیا مطالعه مکانیک سیالات و زیست‌شناسی جانوری یعنی کتاب‌خوانی؟!

امسال نیز مانند سال‌های پیش  در ساعات آخر نمایشگاه، در نمایشگاهی که نماد فرهنگ و اعتبار و شعور یک جامعه است، تنها بطری‌های خالی آب معدنی مانده، کاغذهای پاره‌پاره شد که خود را  در دستان باد شامگاهی رها کرده بودند !

روی سخنم با مسئولین و  برنامه ریزان فرهنگ و اندیشه کشور است؛کسانی که فرهنگ‌سازی و بسترسازی برای بالا بردن سرانه مطالعه کتاب بر عهده  آن‌هاست:

نمایشگاه کتاب امسال چه باری از دوش فرهنگ و اندیشه کشورمان برداشت؟

نمایشگاه کتاب امسال چه چیزی به کوله‌بار فرهنگ اندیشه کشورمان افزود؟

آیا صرفاً برگزاری نمایشگاه کتاب نشانه فرهنگ دوستی و کتاب دوستی یک جامعه است؟

آیا تعدد ناشران نشانه فرهنگ کتاب‌خوانی و کتاب دوستی است؟

نمایشگاه کتاب امسال هم با تمام کمبودها، ضعف‌ها و نقایصش گذشت و در آخر شما می‌ مانید با وجدان تان که برای  آشفته بازار فرهنگ کتابخوانی در کشور چه گامی برداشته اید؟!

/انتهای متن/

درج نظر