نقش نهاد زنان ملل متحد در المپیک ریو 2016

از سال 2012 تاکنون، نهاد زنان ملل متحد و کمیته بین‌المللی المپیک همکاری بسیار نزدیکی را آغاز کرده‌ و برنامه‌های کاری مشترکی برای تحقق برابری جنسیتی در ورزش برنامه‌ریزی کرده‌اند.

0

به گزارش به دخت به نقل از مهرخانه، نهاد زنان ملل متحد به بهانه نزدیک‌شدن به مسابقات جهانی المپیک 2016، موضوع «برابری جنسیتی و ورزش» را در دستور کار خود قرار داده است.

به گزارش مهرخانه، عرصه مسابقه و ورزش حرفه‌ای می‌تواند زمینه‌ای برای درنوردیدن مرزهای جنسیت، نژاد، ملیت و مذهب در سراسر جهان باشد؛ چراکه در عرصه رقابت‌های جهانی همه قهرمانان و ورزشکاران رده بالا از سراسر کشورها و از تمامی نقاط جهان گرد هم می‌آیند و به رقابت و مسابقه می‌پردازند.

نهاد زنان ملل متحد به بهانه نزدیک‌شدن به مسابقات جهانی المپیک 2016، موضوع «برابری جنسیتی و ورزش» را در دستور کار خود قرار داده است. این نهاد با توجه به هدف اصلی فعالیت‌های خود یعنی دستیابی به برابری جنسیتی، در گزارش خود از تحلیل و بررسی دوره‌های اخیر المپیک اعلام کرد که در المپیک لندن در 2012، زنان برای نخستین‌بار در تمامی رشته‌های ورزشی که مردان رقابت کردند، شرکت کردند. در المپیک ریو در سال 2016، نیز به‌طور تقریبی چهار هزار و 700 زن به رقابت می‌پردازند که حدود 45 درصد از کل ورزشکاران و را تشکیل می‌دهد.

بنا به اذعان نهاد زنان ملل متحد، زنان در سراسر جهان، فرصت‌های کمتر، سرمایه کمتر و آموزش ضعیف‌تری برای شرکت در مسابقات حرفه‌ای دارند. در جولای 2016، به منظور ارتقای مشارکت زنان در عرصه رقابت‌های المپیک سال جاری، و با تبعیض مثبت که گاهی با اصل شایسته‌سالاری در تنافر قرار دارد، تعداد 22 زن در کمیته بین‌المللی المپیک عضو شدند و این امر، نرخ مشارکت زنان در این کمیته را 24.4 درصد کرد. همچنین 4 زن به عنوان اعضای تیم اجرایی مشارکت می‌کنند که این آمار، نرخ مشارکت زنان را به 25 درصد رساند.

نقش نهاد زنان ملل متحد در المپیک ریو 2016
از سال 2012 تاکنون، نهاد زنان ملل متحد و کمیته بین‌المللی المپیک همکاری بسیار نزدیکی را آغاز کرده‌ و برنامه‌های کاری مشترکی برای تحقق برابری جنسیتی در ورزش برنامه‌ریزی کرده‌اند. از جمله برنامه‌ها و اهداف مشترک این دو نهاد بین‌المللی عبارت‌اند از:

1. ارتقای ایمنی و سلامت برای زنان و دختران؛

2. ارتقای آموزش و مهارت‌آموزی زنان و دختران در زمینه‌ها و رشته‌های مختلف ورزشی؛

3. ارتقای سرمایه‌گذاری و بهبود وضعیت اقتصادی زنان و دختران شاغل و فعال در ورزش حرفه‌ای در رشته‌های مختلف ورزشی؛

4. مبارزه با تبعیض و نابرابری جنسیتی که در رشته‌های مختلف ورزشی ممکن است اعمال شود.

5. از میان برداشتن مرزهای جغرافیایی، اجتماعی، قومیتی و سایر مرزها که مانع موفقیت کامل زنان و دختران در ورزش می‌شود؛

6. مبارزه با اشکال مختلف خشونت که علیه زنان و دختران در زمینه‌ها و رشته‌های مختلف ورزشی ممکن است اعمال شود.

/انتهای متن/

درج نظر