نشست «پوشیدگی و پاکدامنی» در شیراز برگزار شد

شیراز- نشست «پوشیدگی و پاکدامنی» در حاشیه نمایشگاه کتاب فارس برگزار شد.

0

به گزارش به دخت به نقل از مهر، نویسنده آثار پژوهشی تاریخ ایران و استان فارس در نشست «پوشیدگی و پاکدامنی» که شامگاه جمعه در چهاردهمین نمایشگاه کتاب فارس برگزار شد با طرح این پرسش که «آیا پوشیدگی و پاکدامنی در ایران یک ارزش وارداتی یا فرهنگی ملی است»، گفت: فرهنگ ایران از دوره باستان تاکنون آنچنان قوی بوده است که مهاجران را پس از مدتی مجذوب خود می کند.

کاظم توانگر زمین در مقدمه این نشست که در سالن سرو نمایشگاه بین المللی شیراز برگزار شد، بیان کرد: حتی در دورانی که اسکندر مقدونی لباس مردم ایران را به تن کرد و تاج ایرانی به سر گذاشت خود را ایرانی نامید.

وی پوشاک و پوشینه در ایران را دستخوش عوامل اصلی و فرعی بیان کرد و افزود: یکی از عوامل اصلی که در پوشاک هر قومی موثر است موقعیت اقلیمی، آب و هوایی و جغرافیایی است که این قوم در آن زندگی می کنند.

ایرانیان از دیرباز بر پوشیدگی و پاکدامنی پای می فشردند

توانگرزمین افزون بر عامل اقلیمی عواملی چون باورها، آیین ها و سنن را موثر بر نوع پوشاک و پوشینه برشمرد و ادامه داد: حدود ۳۵۰۰ سال پیش قوم بزرگ آریا در نواحی سردسیر زندگی می کردند که این ادعا را ثابت می کند ایرانیان از دیرباز بر پوشیدگی و پاکدامنی پافشاری داشته اند.

کارشناس و پژوهشگر تاریخ فارس به دوره اشکانیان نیز اشاره کرد و گفت: در این دوره از تاریخ سرزمین پارس پوشش بر دو نوع است به نحوی که پوشاک افراد به شکل رزمی و بزمی طراحی می شده است.

وی پوشش امروزی برخی ورزش های رزمی را ناشی از پوشاک رزمی دوران اشکانیان عنوان کرد و افزود: لباس ورزشهای رزمی کنونی که در همه جای دنیا به کار گرفته می شود بازمانده این دوره است که هنوز کاربرد دارد.

پاکدامنی منحصر به زنان نیست

توانگرزمین در ادامه پاکدامنی را موضوعی منحصر به بانوان ندانست و بلکه آنرا برای آقایان نیز برشمرد.

وی به دیدگاه های مورخان و ایران‌شناسان نیز درباره پوشش زنان در ایران باستان اشاره کرد و گفت: در جامعه امروزی ابهامی در پوشش کنونی وجود دارد که عده ای می اندیشند پوشش ایرانی ها پس از یورش اعراب به ایران دستخوش تغییر شده است. در حالیکه با نگاهی به نمونه های باقیمانده از دوره های تاریخی یادشده از نوع پوشش می شود این ادعا را رد کرد.

نویسنده کتاب «تاکیدی بر یگانگی شخصیت ذوالقرنین و کوروش» به پوشش زنان در ایران باستان اشاره کرد و گفت: از نمونه های نظیر آنچه بر روی فرش های پازیریک به جامانده از کشور مغولستان زیر برف ها کشف شده است تصاویری دیده می شود که نوع پوشش این بخش از جامعه آن دوره و ندیمه های این زنان درباری نشانگر پوشش آنهاست.

توانگرزمین با بیان اینکه پاکدامنی و پوشش زنان ایرانی متعلق به ۲۵۰۰ سال پیش است و ویژگی بانوان ایرانی در همه تاریخ اثبات شده است، ادامه داد: تابلو «سرپیچی وشتی» اثر «گوستاو دورو» که حاوی فرمان خشایارشاه است پاکدامنی این بخش از جامعه انسانی ایران باستان را به اثبات رسانده است.

وی در بخش دیگر این نشست پاکدامنی مردان ایرانی را مورد اشاره قرار داد و اظهار داشت: در دورانی که هرگونه اقدام علیه اسرا جایز بوده است پاکدامنی مردان ایرانی وجود داشته است. این درحالیست که هنگام یورش اسکندر مقدونی به ایران حتی زمان اسارت زنان عفت و پاکدامنی مردان از میان نرفت.

در پایان نشست «پوشیدگی و پاکدامنی» که شامگاه جمعه در چهاردهمین نمایشگاه کتاب فارس برگزار شد با حضور بهزاد مریدی، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس از کاظم توانگرزمین، رئیس اداره فرهنگ و ارشاد شهرستان شیراز و کرامت یزدانی، مدیر امور مجامع و سازمان های فرهنگ و ارشاد به رسم یادبود لوح تقدیری اهدا شد و از حاضران در نشست و بازدیدکنندگان نمایشگاه با اهدا کتاب پذیرایی شد.

/انتهای متن/

درج نظر