نخستین ویژه نامه فرهنگی و اجتماعی «شاهد بانوان» منتشر شد

نخستین ویژه نامه فرهنگی و اجتماعی شاهد بانوان در آبان ماه 1395، منتشر شد.

0

به گزارش به دخت به نقل از ایسنا به نقل از «ایثار»، پیش شماره یک این نشریه حاوی مطالبی چون «نقش تاریخ ساز زن مسلمان ایرانی از نگاه رهبر معظم انقلاب»، «روایت سهل و ممتنع ایثار بانوان»، «پرچم ایثار را بر شانه‌های زنانه‌ام خواهم گرفت»، «مروری بر سرگذشت مهدیه الهی قمشه‌ای، بانویی که نامی بلند در شعر و عرفان داشت»، «سه برش از باطن بانوی شعر و عرفان»، «نوشته‌هایی از افشین علاء و مریم قاسمی»، «قدم به قدم با اشک و لبخندهای مادران در میان قطعه شهدای بهشت زهرای تهران»، «گفت و گو با دو تن از نمایندگان عضو فراکسیون زنان مجلس شورای اسلامی»، «مسئولیت‌های اجتماعی در قبال زنان ایثارگر»، «نمی‌خواهم از خودم یک قهرمان بسازم»، «مرور نامه یک سطری زهرا قیداری پرستار جنگ، همسر و خواهر شهید به همسرش»، «باهم افتادیم، باهم بلند شدیم، باهم صعود کردیم»، «تلخی‌ها و شیرینی‌های یک تجربه منحصر به فرد»، «همسر و دختر شهید صیاد شیرازی از روزگار بعد از شهادت وی می گویند»، «احساس می‌کنم که در کنارم هست»، «موسیقی سردشت هنوز «سرفه زنانه» است»، «جای خالی زنان شیمیایی در دادگاه‌های بین‌المللی»، «بررسی مشکلات اجتماعی، درمانی و فرهنگی زنان شیمیایی»، «مرگ تدریجی یک رؤیا»، «تاریخ بر تن و جان آن‌ها حک شده است»، «زنان شیمیایی؛ مادران رنجور»، «روزگار خوش یک محجبه در دنیای مجازی»، «به گذشته برگردم باز هم پلیس می‌شوم»، «درمانکده»، «آشپزباشی»، «کوه نجواهای زنانه»، «غمگین‌ترین شادی دنیاست» و «هنرکده» است.

شاهد بانوان
در روایت «سهل و ممتنع ایثار بانوان» آمده است:حضرت آیت‌الله خامنه ای رهبر معظم انقلاب اسلامی در پیام به کنگره «هفت هزار زن شهید کشور»، نقش زن مسلمان ایرانی در معرفی الگوی جدید از «زن» را تاریخ‌ساز خواندند و با اشاره به ظهور هزاران زن، با روحیه کربلایی در صحنه انقلاب اسلامی و دفاع مقدس، خاطرنشان کردند که اقتدار و جذبه‌ی تازه‌ای به برکت خون این زنان مجاهد در عصر جدید، ظهور کرده است که دیر یا زود در سرنوشت و جایگاه زنان جهان، اثرگذار خواهد بود.
در «مسئولیت‌های اجتماعی در قبال زنان» ایثارگر می‌خوانیم: اصولاً هر شکلی از داغدیدگی آثار و تبعات خاص خود را به دنبال دارد، به خصوص در مواقعی که بحث ازدواج و رابطه عاطفی در میان باشد. در واقع در چنین شرایطی فرد برای آینده و برای زندگی خودش و برای آرمان‌های خود در این ازدواج افق و چشم اندازهایی را طراحی می‌کند. زمانی که این پیوند در ابتدا یا اواسط راه با داغدیدگی همراه می‌شود، آثار بسیار ژرفی در مناسبات رفتاری، روحی، عاطفی و حتی جسمی فرد بر جای می‌گذارد.
در مطلب «مرگ تدریجی یک رؤیا» آمده است: زنان و کودکان قربانیان بزرگ همه جنگ های تاریخ‌اند، از مقدس‌ترین آن‌ها گرفته تا انواع داعشی و آن چه این روزها به نام خدا یا خلق خدا در سوریه، یمن، بحرین، افغانستان و… می‌گذرد. زنان نه اهل جنگند و نه آموخته‌اند به هنگام نبرد چگونه جان خود و کودکانشان را نجات دهند؛ سنگر بگیرند یا… . هر آنچه در دفاع از جان خود انجام می‌دهند غریضی است و از سر استیصال. بحث بمباران شیمیایی و گاز خردل و خس خس هم که پیش می‌آید این آسیب پذیری دو چندان می‌شود. جایی که مردها هم راه فراری ندارند طبیعی است وضع زنان نیاز به گفتن ندارد.
در پایان نشریه در قسمت «هنرکده» آمده است که: همه ما دوست داریم در بعضی از نقاط کمتر مورد استفاده در محل کار و منزل چند گلدان ترجیحاً کوچک از گل‌های مختلف داشته باشیم. اما برای رسیدن به این منظره‌های سرسبز کوچک لزوماً نباید راهی گلفروشی‌های مختلف شد. شما می‌توانید به سادگی و با استفاده از چند لوازم دورریختنی و در ظاهر به درد نخور، گلدان‌های زیبای کوچکی تهیه کنید. این‌ها فقط چند نمونه ساده از لوازمی است که برای تهیه گلدان و حتی کاکتوس بسیار کارآمد هستند.

درج نظر