نخرید و نخورید/ این مایکروفرها، این زودپزها

گاهی خوردنی های خاصی هستند که نباید خرید و خورد و گاهی وسایل و ابزار پخت و پز خاصی هستند که نباید خرید و مصرف کرد.

0

مهناز فولادوند/

شیر و سایر مواد لبنی به دلیل از دست دادن بیش از حد چربی و وجود مواد نگهدارنده، طبعی سرد و تر داشته و می توانند باعث ایجاد عوارض مختلفی از جمله سردرد، خواب آلودگی، فراموشی، بیماری های گوارشی و کولیت ، روماتیسم و… شوند و استفاده از انها برای بیماران بلغمی و مبتلایان به بیماری های مفصلی ممنوع است.

توصیه می شود به جای لبنیات پاستوریزه در حد مقدور از لبنیات محلی به همراه مصلحات آن استفاده شود. مصرف محصولات لبنی ارگانیک و طبیعی نسبت به انواع غیر ارگانیک، فرد را با خطر کمتری از ابتلا به اگزما و بیماری های دیگر مواجه می کند.

 

مایکروفر

امواج مایکروویو بخشی از طیف وسیع امواج الکترومغناطیس می باشد که دامنه ی فرکانس آنها بین 300 مگا هرتز تا 300 گیگا هرتز و طول موج انها بین یک متر تا یک میلی متر می باشد. این امواج الکترومغناطیسِ غیریونیزه کننده، جذب مولکول ها شده و تغییراتی در انرژی آنها ایجاد می کند.

شواهد موجود نشان می دهد که امواج مایکرویو بسته به شدت فرکانس، نوع موج و مدت مواجه شدن، اثرات مختلف بیولوژیکی در بدن ایجاد می کند.

امواج نشت یافته از اجاق مایکروفر در فاصله 30 تا 50 سانتی متری در حدی است که اکثر فاکتورهای خونی را بخصوص در سنین قبل از بلوغ تحت تاثیر قرار می دهد و تعداد گلبول های سفید، پلاکت ها و هموگلوبین را کاهش می دهد و باعث عوارضی چون آسیب  سلول های مغزی و دستگاه عصبی، اختلالات مغز استخوان، سردرد، خستگی، آب مروارید و سرطان خون می شود.به علاوه نشت امواج مایکروفر تاثیرات منفی بر زنان باردار داشته و باعث افزایش احتمال اختلال در رشد جنین و یا حتی مرگ جنین می شود.

 

پخت غذا در زودپز

درجه ی حرارت بسیار بالا و فشار زیاد ناشی از بسته بودن محیط پخت، موجب دگرگونی مواد غذایی شده و سیستم گوارش را فرسوده می کند. طبق تحقیقات جدید، زودپز موجب دناتوره[1] شدن ترکیبات پروتئینی موجود در گوشت شده و مواد مضر و سرطان زا تولید می کند.

 

منبع

– تغذیه در طب ایرانی،اسلامی مولفان: دکتر غلامرضا کردافشاری، دکتر حوریه محمدی کناری، دکتر سید سعید اسماعیلی، دکتر مریم مقیمی

 

[1] بسیار جالب:
یکی از فرآیندهای مربوط به پروتئین ها دناتوره (Denature) شدن آن هاست.طی این فرآیند ساختمان طبیعی سه بعدی پروتئینی (Native) از بین می رود و دیگر پروتئین قادر به انجام عملش نخواهد بود. برخی پروتئین ها می توانند بعد از برداشتن عامل دناتوره کننده دوباره به حالت طبیعی برگردند که به این فرآیند رناتوراسیون می گویند.

/انتهای متن/

 

درج نظر