ناهنجاری زانو و پای پرانتزی

رعایت نکردن بهداشت حرکتی و بروز برخی از بیماری ها بدن را از وضعیت طبیعی خود خارج می کند و باعث می شود که فرد ظاهری نا زیبا داشته باشد. ناهنجاری های زانو و پای پرانتزی از جمله این موارد است.

0

محبوبه پورانی/

توصیه های بهداشتی و حرکات اصلاحی ناهنجاری های زانو

 1

ناهنجاری زانو

 

مفصل زانویکی از بزرگ ترین مفصلهای بدن است .ضعف تاندون ها، رباط و عضلات نگه دارنده ی ان و رعایت نکردن بهداشت حرکتی و بروز برخی بیماری ها ممکن است آن را به سمت خارج (پای کمانی یا پرانتزی )وداخل (پای ضربدری یا پای به هم چسبیده ) و عقب منحرف بکشاند و بدن را از وضعیت طبیعی خارج  کند .

2

3 

 

 

 

ناهنجاری پای کمانی

 

تغییر وضعیت زانو را از حالت طبیعی به سمت خارج پای کمانی یا پای پرانتزی می گویند.در وضعیت طبیعی زمانی که فرد با پای جفت می ایستد قوزک داخلی هر دو پا و سطح داخلی زانوها با یکدیگر تماس دارند.  در پای کمانی زمانی که قوزک پاها با هم تماس دارند، زانوها از یکدیگر فاصله دارند.

علایم

پای پرانتزی تغییراتی در ریتم راه رفتن خصوصا در تند راه رفتن و دویدن ایجاد می کند به طوری که به نظر می رسد که این افراد با پای باز حرکت میکنند و و اگر به اثر پای آنها روی زمین توجه کنیم معلوم می شود که پنجه ها به سمت داخل چرخش میکنند و استخوان کشکک به طرف داخل متمایل می شود.

برای سنجش دقیق تر از فرد خواسته می شود روی سطح صاف و به حالت طبیعی بایستد سپس فاصله ی بین دو زانو به وسیله ی خط کش اندازه گیری می شود. در حالت طبیعی استخوان ران و ساق پا در امتداد هم هستند و تا 7 درجه انحنا طبیعی است.

 

عوامل و عوارض پای کمانی

عدم هماهنگی در صفحه رشد(در کودکان)

-بیماری‌های که باعث کاهش ماده معدنی استخوان می شوند(مثلاً بیماری راشیتیسم و استئومالاسی)

به دنبال ضربات وارده(به ویژه به صفحه رشد)

آرتروز (استئوآرتریت)

پارگی رباط های زانو

شکستگی‌های انتهایی استخوان ران که منجربه بد جوش خوردن شده اند

-شکستگی قسمت فوقانی استخوان درشت نی(به علت بد جوش خوردن)

– بیماری پاژه

 -آرتریت روماتویید

– عدم تعادل قدرت عضلانی در عضلات مفصل زانو

 

البته اطفال هنگام تولد و در دوران شیرخوارگی و طفولیت تا حدی پای کمانی دارند .همچنین اطفال چاق و اطفالی که زودتر از زمان معمول راه می افتند، بعضا در شروع راه رفتن در مدت زمان محدودی به این تغییر شکل زانودچار می شوند .این موارد احتیاجی به درمان ندارد و معمولا خود به خود از بین می رود .

عوارض

این ناهنجاری باعث می شود که فشار وارد بر زانو به صورت برابر و طبیعی در سطح مفصل زانو اعمال نشود و قسمت عمده فشار به بخش داخلی زانو ها وارد شود و این بخش را در مقابل ضربه های سنگین و له شدن دیسک ها اسیب پذیرتر کند. ناهنجاری زانو راه رفتن را مشکل می کند و فرد در دویدن پنجه ها و قوزک پاهایش با یکدیگر برخورد می کند و محدودیت حرکتی به وجود می اید.

 

تمرینات کششی

تمرین ۱

بر روی زمین نشسته و تا حد امکان پاهای خود را باز کنید و در همان حال سعی کنید که انگشتان دست را به انگشتان پا نزدیک کرده و انها را لمس کنید . اگر نتوانستید سعی کنید ساق پا یا مچ پا را گرفته و کم کم انگشتان پا را لمس کنید. این تمرین را 3 بار و هر بار 30 پانیه انجام دهید.

تمرین ۲

بر روی یک نیمکت بنشینید و مطابق تصویر زیر سعی کنید دو پا را با کمک دست ازهم دور کنید. این تمرین را ۳ بار و هر بار به مدت ۳۰ ثانیه انجام دهید.

تمرین ۳

مطابق شکل پای خود را بر روی یک سکو (میز یا هر چیزی که ارتفاع آن مناسب باشد) قرار دهید و سعی کنی که پای تکیه گاه (که روی زمین قرار دارد)  را کاملا صاف اگر در ناحیه داخل ران احساس کشش نمی کنید باید پای خود را بر روی سکویی با ارتفاع بیشتر قرار دهید. این تمرین را ۳ بار و هر بار به مدت ۳۰ ثانیه انجام دهید

تمرین ۴

نشستن قورباغه ای: این تمرین را برای مدت ۱۰ الی ۳۰ ثانیه انجام دهید

تمرین 5

در این تمرین ابتدا باید زانو ها را با انقباض عضلانی به هم نزدیک کنید وبه هم بچسبانید. اگر امکان دارد به همین وضعیت خم شده و انگشتان پا را لمس کنید. این تمرین را ۳ بار و هر بار به مدت ۳۰ ثانیه انجام دهید..

 

تمرین برای افزایش قدرت عضلانی

تمرین 1

 با کمی فاصله کنار دیوار قرار بگیرید. پای خود را کمی از زمین بلند کنید و با لبه خارجی پا به دیوار فشار بیاورید. تعادل خود را حفظ کنید و به جلو و عقب یا طرفین خم نشوید. این تمرین را ۳ بار و هر بار به مدت ۳۰ ثانیه انجام دهید.

تمرین 2

با کنار خارجی پا یک توپ مدیسین بال را هل می دهید. توجه داشته باشید که به توپ ضربه نزنید بلکه توپ را هل بدهید به این صورت که پس از برخورد با توپ در ادامه پا باید به حرکت خود ادامه دهد .این تمرین را 3 بار و هر بار 30 تکرار انجام دهید. 

تمرین 3

به شکم دراز بکشید در این تمرین یک نفر پای شما را از زانو به سمت خارج می چرخاند و سپس با دست دیگر مقاومت ایجاد کرده و نمی گذارد که پای شما به راحتی خم شود .دقت کنید که چرخش از مفصل زانو باشد نه از مچ پا . این تمرین را 3بار و هر بار 15 تکرار انجام دهید .

تمرین 4

به پهلو دراز بکشید در حالی که سعی دارید پای خود را بالا بیاورید یک نفر باید با مقاومت خود از این کار جلوگیری کند  این تمرین را 3 بار و هر بار 10 تکرار انجام دهید.

تمرین 5                                                                             

برروی لبه داخلی پای خود بلند شوید و در همین حال شروع به راه رفتن کنید . این تمرین را 3 بار و هر بار برای مدت 1 دقیقه انجام دهید.  کسانی که دچار صافی کف پا هستند نباید این تمرین را انجام دهند.

 

/انتهای متن/

درج نظر