نازپرورده تنعم نبرد راه به دوست

 سبک زندگی‌ای که این روزها خیلی از پدرها و مادرها در پیش‌گرفته‌اند سبب می‌شود که بچه ها از صرفه جویی و قناعت، صبر و ایثار، همدلی و  همراهی و … هیچ ندانند؛ چیزهایی که  برای ساختن آینده‌ این کشور به آن نیاز داریم.

0

نسیم شهسواری/

رمضان، بهانه خوبی است برای اینکه، دوست و آشنا و فامیل دورهم جمع‌شویم و همین دورهمی های رمضانی برای خودش درس‌ها، حرف‌ها و تلنگرهای بسیار دارد. همین دورهمی ماه رمضان و نشست و برخاستن‌های دوستانه اش یک دنیا درس برای آموختن دارد، اصلاً رمضان همه‌چیزش برکت است، از همه‌چیز و همه لحظه‌هایش می‌توان درس گرفت و درس گرفت و درس.

آن شب خانه مادر جان ، میهمانی بزرگی بود، همه بودند، فامیل‌های دور و نزدیک، مهمان‌هایی از هر رده سنی در آن‌ جا  پیدا می‌شد، آن سال هم مثل پارسال و سال های گذشته ، حیاط و دور حوض‌خانه مادر جان، پرشده بود از سر صدای بچه‌ها که بازی می‌کردند، داد می‌زدند، می‌خندیدند و… و من می دیدم که بچگی این بچه ها با بچگی ما چقدر فرق دارد. اینها  نازپروردگانی هستند که دیگر در بین آن‌ها از شلوارهای خاکی و زخم‌های هنگام بازی خبری نیست که نیست. این روزها دیگر قهرهای کودکانه چند ثانیه معنا ندارد، این روز ها  نتیجه تربیت‌های ما شده است فرزندانی لجباز، خودخواه و راحت‌طلب و گاه بی‌ادب.

به‌راستی آیا کسی نبوده است که راه را به پدر و مادر ها نشان بدهد؟ چرا علی‌رغم وجود هزاران کتاب و  مقاله و  سی دی  و نشست و کانال درباره فرزند پروی و تربیت و …، ما نتوانسته‌ایم فرزندانی خودساخته و متعادل  تربیت کنیم؟

راستی تابه‌حال فکر کرده‌اید که چه می‌شود که فرزندان مان لوس و نازپرورده می‌شوند؟

 واقعیت تلخ قضیه این است که درواقع هیچ بچه‌ای لوس متولد نمی‌شود، ولی ما والدین هستیم  که به‌ صورت  ناخودآگاه با شیوه زندگی کردن مان و گم کردن اولویت‌های زندگی، باعث بروز این خلق‌وخو ها  در فرزندان مان می‌شویم .

نگاهی به سبک زندگی هامان کنیم، آیا سبک زندگی‌های مان، فرزندانی تربیت می‌کند که معنای مفاهیم اخلاقی را  درک کنند، آیا مضامینی چون گذشت، ایثار، صبر و پایداری را به فرزندان مان آموخته ایم؟ آیا به این ضرورت پی برده‌ایم که برای تربیت و پرورش فرزندان مان هزینه کنیم و  وقت بگذاریم و تلاش کنیم؟

هوشیار باشیم و بدانیم که تربیت و خودساختگی خریدنی نیست و شما باید با عادت‌های تان، شیوه زندگی کردن تان و رفتارهای تان، خودساختگی را به فرزندان تان بیاموزید.

این شیوه فرزند پروری، سبب می‌شود که ما فردا و فرداها نتوانیم برای فرزندمان از گذشت، ایثار و ایستادگی در راه وطن چیزی  بگوییم .

این سبک زندگی سبب می‌شود که از مضامینی چون صرفه جویی، قناعت نتوانیم با بچه ها حرف بزنیم؛ چیزهایی که لازمه اقتصاد مقاومتی است.

از همدلی، هم‌زبانی، همراهی و خیلی بایدهای دیگر هم که کشور برای آینده سازی‌اش به آن‌ها احتیاج دارد ، چیزی به فرزندان مان نمی آموزیم.

فراموش نکنیم که شاعر گران‌قدرمان حافظ شیراز می‌گوید:

 نازپرورده تنعم نبرد راه به دوست

/انتهای متن/

درج نظر