مهم جلوه دادن مسائل مالی در ازدواج حرکت جاهلی در عصر تمدن است

رئیس دانشگاه الزهرا (س) گفت: مهریه‌های سنگین و عدم گذشت مشکلاتی است که منجر به افزایش آمار طلاق می‌شود و مهم جلوه دادن مسائل مالی در ازدواج حرکت جاهلی در عصر تمدن است.

0

همایش پایداری خانواده، تعالی جامعه هم اکنون با حضور شهیندخت مولاوردی معاون رئیس جمهور در امور زنان و خانواده و محمود گلزاری معاون ساماندهی امور جوانان وزارت ورزش و جوانان در محل دانشگاه الزهرا (س) در حال برگزاری است.

در این مراسم انسیه خزعلی رئیس دانشگاه الزهرا (س) با تبریک ایام شعبان و اهمیت بحث خانواده در جامعه اشاره کرد و گفت: خانواده یکی از نهادهای بنیادین و تأثیرگذار در سرنوشت یک ملت است که نوع نگاه به خانواده و تغییر نگرش نسبت به زن و خانواده ممکن است ایجاد شود.

وی افزود: شرایط و وظایفی که در یک جامعه اسلامی برای خانواده متصور است خانواده در یک جامعه اسلامی را با سایر جوامع متمایز می‌کند چرا که ممکن است در سایر جوامع نگاه سودآوری به خانواده وجود داشته باشد در حالی که در یک جامعه اسلامی بزرگترین هدفی که برای ازدواج ترسیم می‌شود و زیباترین هدف آرامش‌بخشی است چیزی که انسان‌ها به آن نیاز دارند.

رئیس دانشگاه الزهرا (س) اظهار داشت: خانواده برای ایجاد احساس مودت و مهر در میان اعضای یک جامعه باید شکل گیرد چرا که هدف خلقت نیز همین است اگر خانواده بر این مبنا باشد در این صورت در ازدواج تکاملی رخ می‌دهد که در هیچ چیز دیگری وجود ندارد و در آن انسان‌ها از بسیاری از مسائل مهم خود و از خودبینی و خودپسندی می‌گذرند و حس مسئولیت‌پذیری در آنها تقویت می‌شود.

خزعلی به نقش حمایت‌‌گری و پشتیبانی در ازدواج اشاره کرد و افزود: برخلاف تغییر نگرش غرب که تشکیل خانواده‌های همجنس را ترویج می‌کند قرآن کریم بر زوجیت تأکید داشته است و این نگاه، نگاه ارزشی است که در آن تربیت فرزندان، اهداف معنوی، تربیتی، اقتصادی و حمایت و حدود خانواده را لحاظ می‌کند اما متأسفانه شاهد هستیم در غرب نگرش اقتصادی و معامله‌گری در ازدواج‌ها افزایش پیدا کرده است به گونه‌ای که به دنبال نفع اقتصادی هستند.

وی ادامه داد: همواره مهریه نشان مهر و محبت بوده است اما هم اکنون شاهد هستیم به عنوان نشانه یک معامله تبدیل شده است و متأسفانه بسیاری از سنت‌ها از مهر و محبت خالی شده است.

رئیس دانشگاه الزهرا (س) با اشاره به اینکه چرا فرزندآوری در جامعه کاهش پیدا کرده است، گفت: یکی از دلایلی که باعث کاهش فرزندآوری در جامعه شده است این است که آن را مانعی برای رسیدن به  اهداف خود می‌دانند. مهرهای سنگین و عدم گذشت از جمله مشکلاتی است که منجر به افزایش آمار طلاق می‌شود و مهم جلوه دادن مسائل مالی در ازدواج یک حرکت جاهلی در عصر تمدن است.

وی افزود: ما متأسفانه همه چیز را به صورت آماری محاسبه می‌کنیم و اعتقاد به اینکه بعد از ازدواج گشایش در روزی ایجاد می‌شود و اینکه پرداخت مهریه باید در توان مرد باشد در حال رنگ باختن است و اینها تهاجم‌هایی است که در مسیر آن قرار گرفته‌ایم.

وی ادامه داد: خودخواهی‌های فردی و اجتماعی و تغییر سبک الگویی دختران از جمله هشدارهایی است که باید به آن توجه کنیم و مبادا مسیری را برویم که غرب سال‌های گذشته آن را رفته است و پس از رسیدن به بن‌بست هم اکنون در حال بازگشت از این مسیر است. کوچک کردن نقش مادری و تحقیر آن آنقدر در سایر جوامع پررنگ شده است که متأسفانه در حال رسیدن به جامعه ما نیز است.

منبع: فارس/انتهای متن/

درج نظر