من از تاریکی می ترسم!

ترس از شب و تاریکی در بچه ها مخصوصا قبل از پنج سالگی می تواند طبیعی باشد اما نباید خیلی شدید باشد . بعد هم باید به فکر چاره بود  قبل از این که بچه همراه با  این ترس بزرگ شود.

1

فریبا علیزاده/            

بزرگی می گوید: روزي كه ترس و ترديد را از خود برانيد ، ميوه شهامت خود را نيز خواهيد چيد.

 

قصه ی ترس از تاریکی

در روزگاران قدیم مثل امروز برق نبود، روشنایی نبود، لامپ نبود، خیلی از امکاناتی که امروز وجود دارد، نبود. به همین دلیل وقتی خورشید خانم پشت کوه ها قایم می شد و جاشو به ماه و شب و تاریکی و ستاره ها می داد، رفت و آمد مردم تو خیابان ها کمتر می شد، همه به خانه های شان می رفتن و برای روشنایی خانه ها از شمع، چراغ های نفتی و فانوس های کوچک… استفاده می کردند و چون نور این وسایل کم بود، از طرفی هم زود مصرف می شد. بنابراین شب ها  مردم زود می خوابیدند و تاریکی و سکوت و ظلمت همه جا را فرا می گرفت . همین سکوت و تاریکی فرصت مناسبی بود تا افرادی که می خواستند کارهای خلاف (مثلا دزدی) انجام دهند، بدون اینکه دیده شوند به راحتی این کار را بکنند. این طوری شد که شب تبدیل به یک نماد وحشت و تاریکی شد. خیلی وقت ها  هم توی قصه مادرها و مادربزرگ ها  از این نوع ترس دیده می شود : داستان هایی مانند( شب بود ، همه جا تاریک بود . آقا دزده از دیوار خونه رفت بالا …) وبه همین دلیل بچه ها فک کردند شب چه چیز بدی است ، تاریکی خطرناکه و ترس داره و به این ترتیب شب که باید برای بچه ها همراه با آرامش و استراحت باشد، تبدیل به یک موضوع ترسناک می شود .

 

ترس تا حدی طبیعی

ترس از تاریکی در بسیاری از کودکان مشاهده می شود و معمولا کودکان زیر پنج سال از تاریکی می ترسند اما توجه داشته باشید این ترس نباید به حدی باشد که حتی خواب آنها را مختل کند . بنابراین در مسئله ترس از تاریکی به سن کودک توجه کنید . اگر سن کودک شما زیر پنج سال است تا حدی این ترس را طبیعی بدانید .

 

راه و چاره

برای رفع ترس از تاریکی در کودک ، می توانید از راهکارهای ارائه شده زیر استفاده نمایید :

  • از کودک بخواهید میزان ترسش را با شمارش اعداد نشان دهد مثلا:” 10 تا ترسیدم” و یا اگر شمارش بلد نیست، با دستش اندازه آن را نشان دهد .
  • از نصیحت کردن بپرهیزید . مثلا از گفتن جملاتی مانند :” این که خطری ندارد ، من هستم … ” بپرهیزید .
  • اگر در تاریکی از صدا و سایه ای ترسید، اتاق را روشن کرده و علت را برایش مشخص سازید .
  • اگر از اتاقش هنگام تاریکی می ترسد، با هم وارد شده و همه جا را خوب بگردید و به او ثابت کنید دلیلی برای ترس وجود ندارد .
  • معمولا ترس از تاریکی در سن هشت- نه  سالگی باید کاهش یابد . با توجه به اینکه در سن10 سالگی اعتماد به نفس کامل می شود، مسخره کردن موجب کاهش اعتماد به نفس کودک       می شود .
  • هنگام شب در ها را با هم قفل کنید . نکات ایمنی را رعایت کنید و به او نشان دهید کسی نمی تواند وارد شود و هیچ دلیلی برای ترسیدن وجود ندارد .
  • اگر از خوابیدن در اتاقش می ترسد، یک زنگ در اتاقش نصب کرده و به او بگویید هر زمان زنگ را فشار دهد ، بلافاصله به اتاقش خواهید آمد .
  • می توانید از کلیدهای مخصوصی (کلید دیمر ) به منظور کنترل روشنایی و یا کم و زیاد کردن نور اتاق استفاده کنید و سپس نور اتاقش را به تدریج کاهش دهید .
  • گاهی اوقات هنگام غذا خوردن از نور شمع و یا آباژور استفاده کنید تا فضایی دلپذیر و دوست داشتنی ایجاد کنید . بد نیست گاهی اوقات همه چراغ ها را خاموش کرده و با نور شمع سپری کنید و در این فاصله برای کودک قصه و شعر و خاطرات خوب تعریف کنید .
  • صبر و حوصله را از دست ندهید، اگر خودتان هم ترس از تاریکی دارید، ابتدا باید ترس خود را از بین ببرید .

 

قسمت اول(مادر و پدر ترسو ، ترس را به  بچه یاد می دهند)

/انتهای متن/

نمایش نظرات (1)