مصریان پیشگامان آرایش در تاریخ

لوازم آرایش و استفاده از آن برای زیبایی بیشتر، در تاریخ تمدن بشر سابقه ای بسیار دیرپا دارد. مصریان، یونانیان و رومی ها از پیشگامان در آرایش بوده اند.

0

فاطمه قاسم آّبادی/

استفاده از لوازم آرایشی در جهان معاصر، موضوع جدیدی نیست بلکه از نخستین تمدن های بشری از ادوات و وسایلی جهت زیباتر شدن استفاده می کرده می شده است .

با نگاهی به تاریخ لوازم آرایش، می بینیم که انسان امروز تا چه حد به مردمی که ۱۰ هزار سال قبل از میلاد زندگی می کردند، شبیه است.

در گذشته بسیار دور، لوازم آرایش برای تشدید زیبایی های زنان به کار می رفت اما مردان نیز به طرق مختلف از این لوازم استفاده می کردند.

 

مصریان اولین طرفداران آرایش

تاريخ شروع آرايش کلا به مصر قديم مي رسد. آنها براي مراسم مذهبي از عطريات و مواد آرايشي استفاده مي کردند و حمام هاي مخصوص براي خوشبو کردن پوست بدن مي گرفتند.

آنها به نظافت و پاکيزگي اهميت و بعد از حمام از مواد خوشبوکننده و روغني براي نرم نگه داشتن پوست شان استفاده . شانه و آيينه به عنوان اولين لوازم آرايشي مورد علاقه همه خانم ها و آقايان بود. کلئوپاترا، ملکه مصر، مواد آرايش و عطر را عاشقانه براي پوست و مو و بدن خود استفاده مي کرده است.

آولین رژلب ها حدود پنج هزارسال پیش در شهر قدیمی ‌اور نزدیک بابل درست شده بود. در مصر، همسایه اور، کلئوپاترا ملكه مصر، از لوازم طبیعی زیبایی بی شماری استفاده می‌کرده تا قدرت افسانه‌ای خود را حفظ کند. عطرهای او به یقین چهره تاریخ را عوض کرد، زیرا “مارک آنتونی” شیفته رایحه دلپذیر عطرهای او شده بود.

مصریان به عوالم روحانی بسیار معتقد بودند و ظاهر اشخاص را به طور مستقیم متناسب با درجه معنوی گرایی او می دانستند. به همین دلیل آنها همواره به دنبال روش هایی بودند که اگر فوق العاده به نظر نمی رسند، حداقل در حد قابل قبولی زیبا شوند.

 

اعتماد به نفس، دستاورد زیبایی

اهالی مصر بسیار مبتکر بودند و موفق به انجام اختراعاتی شدند که حتي با استانداردهای امروز هم خلاقانه حساب می شود. لوازم آرایش یکی از این اختراعات است. آنها استعداد فراوانی در عمل آوردن فرمول های طبیعی برای حل مشکلات پوستی داشتند.

شاید باور نکنید که آنها در قرن های ۱۵ تا ۱۰ قبل از میلاد، محصولاتی برای رفع ترک های پوست ناشی از کشیدگی، چروک پوست، جای زخم و ریزش مو داشته اند. بعضی دیگر از لوازم آرایشی مورد استفاده در مصر باستان، لوازم آرایش چشم، کرم صورت، روغن بدن و طیف وسیعی از انواع عطریات بوده است.

 

یونان رتبه ی دوم آرایش در عهد قدیم

يوناني ها از سال 460 ميلادي با علاقه فراوان عطريات و مواد آرايشي مي ساختند و براي مراسم مذهبي و استفاده شخصي و حتي گاهي به عنوان دارو استفاده مي کردند. خانم هاي يوناني از موادي به نام ورميليون براي آرايش صورت استفاده مي کردند که به رنگ قرمز روشن بود و از ترکيب نمک هاي جيوه در ساخت آن استفاده مي شد.

 

روم و افسونگران سرخ و سفید

خانم هاي رومي مخلوطي از گچ و سرب را به صورت مي زدند تا آن را سفيدتر کنند. همچنين با رنگ هاي گياهي گونه ها و لب هايشان را سرخ مي کردند و از مخلوط ذرت، شير و آرد ماسک هايي براي صورت تهيه مي کردند که آن را با کره نيز مخلوط مي نمودند.

رومي ها هم مانند يوناني ها و مصري ها حمام و نظافت را باور داشتند و خانم ها در موقع حمام از شير و شراب استفاده مي کردند. حمام هاي رومي معمولا عمومي بود با قسمت هاي جداگانه براي خانم ها و آقايان.

مردان رومي نيز از عطريات و روغن براي خوشبو کردن پوست و نرم نگه داشتن آن بعد از حمام استفاده مي کردند. شعرهاي يوناني زيادي درباره نظافت، زيبايي مو و پوست و ناخن سروده شده است و نقاشي هاي بسياري بيانگر اهميت آن است.

 

آرایش یادگار تمدن های قدیمی

تاریخ بسیار قدیمی آرایش به ما نشان مي دهد که از دیرباز مواد رنگي براي رنگ کردن مو، ناخن و پوست به کار مي رفته و خالکوبي نيز در آن زمان وجود داشته و مرسوم بوده است. مواد رنگي و آرايش از ريشه درختان، برگ و کلا مواد گياهي و معدني تهيه مي گرديد.

مثلا پودری به نام کوهل شبيه سرمه در زمان مصريا قديم براي شفاف تر و بزرگ تر نشان دادن چشم ها مصرف مي شد. دوده چراغ را به ابرو مي زدند و از اکسيد آهن براي تهيه سرخاب جهت آرايش صورت استفاده مي کردند.

 

ادامه دارد…

/انتهای متن/

درج نظر