مشکل شبکه های اجتماعی از مشکلات اصلي امروز خانواده هاست

لطیفه الحاج قدیح شاعر، ادیب، رمان نویس و روزنامه نگار لبنانی و عضو انجمن های اجتماعی فرهنگی بانوان و انجمن های ادبی در گفت وگویی بر نقش تربیتی زنان مسلمان مخصوصا در ارتباط با مشکل شبکه های اجتماعی تاکید کرد.

0

به گزارش اتحادیه جهانی زنان مسلمان لطیفه الحاج فعال اجتماعی لبنانی در گفتگویی با خبرنگار این اتحادیه گفت مادران مسلمان در تربیت کودکان خود باید حضرت زهرا (س) را الگوی خود قرار دهند و آنان را در عبادت با خود همراه کنند تا به آنان عبادت و شب زنده داری بیاموزد. علاوه بر اين مادران بايد آموزش فرزندان را از سنين ابتدايي آغاز كنند و با پیروی از شیوه های تربیتی صحیح الگوی فرزندان خویش باشند.

اين نویسنده همچنین افزود مادران باید از تشويق و تنبيه مناسب برای کودکان خود استفاده کنند و از اشتباهات فرزندان خود چشم پوشی نکنند و اصلاح اشتباهات هرچند ساده را به آنان بیاموزند. وی افزود مادران همچنین باید مراقب عدم تبعيض ميان دختران و پسران باشند و در محبت به فرزندان خود خساست به خرج ندهند.

ايشان پیرامون مهم ترین توصیه های اهل بیت (ع) در خانواده مسلمان گفت: مهم ترین توصيه براى زنان پاسداری از عبادت، به خصوص نماز وهمسرداری نیکوست. یک زن مسلمان همواره اولویت را خانواده خود می داند و در محیط خانواده الگویی شایسته است. زن مسلمان با محبت به استقبال همسر خود می رود و باید درتمام شرایط همراه و کمک همسر خود باشد و به تناسب شرایط زندگی خود در زندگی اجتماعی نیز مشارکت داشته باشند.
اما در ماه مبارک رمضان به گفته خانم الحاج مسئولیت اصلی مادر فراهم کردن جو مناسب و آگاه سازی فرزندان از ثواب روزه و عبادت و در کنار آن آماده کردن خوارک مناسب برای خانواده و برنامه ریزی مناسب برای استراحت و عبادت افراد خانواده است.
وی افزود مادر مسلمان می تواند با زبان شیرین و ایجاد فضای مناسب فرزندان را به عبادت تشویق کند و دوستان ناباب را از آنان دور کند و همراه با همسر آنان را به حضور در مساجد تشویق نموده و الگوی آنان باشد. البته در کنار این موارد اختصاص دادن وقتی برای تفریح نیز ضروریست.
این رمان نویس لبنانی گفت: مشکل شبکه های اجتماعی از مشکلات اصلي امروز خانواده هاست و مادران باید هوشیار باشند که نمی توانند فرزندان را از این فضا دور نگاه دارند بلکه باید آنان را از خطرات آن و استفاده مناسب از وقت امورش دهند.

به گفته وی مادران باید اهمیت استفاده مفید از وقت را به فرزندان آمورش داده و جنبه های منفی مشغله با شبکه های اجتماعی را توضیح دهند و در کنار آن فعالیت های مفید جایگزین را به کودکان معرفی کنند.
شایان ذکر است خانم لطیفه الحاج قدیح شاعر، ادیب، رمان نویس و روزنامه نگار لبنانی می باشند که تالیفات و مصاحبه های متعددی را با روزنامه های لبنانی و عربی دارند. ایشان عضو انجمن های اجتماعی فرهنگی بانوان و انجمن های ادبی نیز می باشند.

 

منبع: اتحادیه جهانی زنان مسلمان/انتهای متن/

 

درج نظر