مشاوره مجازی/ با این وسواسم چه کنم؟

بیماری وسواس از جمله بیماری هایی است که هم خود شخص و هم اطرافیان را آزار می دهد.
یکی از کاربران به دخت که به این مشکل دچار است ، از مشاور ما خانم نقدی برای حل این مشکل کمک خواسته است.

0

سوال:
با عرض سلام خدمت خانم دکتر نقدی و تشکر بابت راهنمایی های ارزنده تون .
خانم 29 ساله ای هستم که مدتیه از موضوعی بسیار رنج می برم و اذیت می شم و ازتون عاجزانه خواهش می کنم کمکم کنید.
 من مدام فکر می کنم که وسایل اطرافم نجس هست و خودم به واسطه دست زدن به اونا نجس می شم و حتی اگه موقع ظرف شستن یا دست شستن آب بهم بریزه حتما باید اون نقطه رو بشورم. عنوان کردن این مسئله اینقدر واسم سخته که نمی تونم با کسی مطرحش کنم ولی حتی هنگام دستشویی رفتن هم خیلی خودم رو شستشو می دم و یا موقع حمام کردن وضع بدتر از این میشه مخصوصا اگه بخوام غسل کنم. گاهی یه غسل من یه ساعت طول می کشه همش فکر می کنم آب به همه بدنم نرسیده بخاطر این حساسیت هام از بس خودمو می شورم پا درد و کمر درد گرفتم. همش میخوام بزنم زیر گریه، حس می کنم تو یه زندون گیر کردم که هیچ راه نجاتی ندارم. خیلی خیلی از نظر روحی دارم اذیت می شم و اعتماد به نفسمو دارم از دست می دم.
  با تشکر از شما.
 
پاسخ مشاور:
سلام عزیزم، بسیار متاسفم که مشکلی اینچنین زندگی شما را تحت الشعاع قرار داده .بسیار سخته از دور بدون داشتن اطلاعات کافی بتوان راهنمایی کرد.
چه مدتی است که گرفتار این مسئله هستید؟ متاهل یا مجردید؟ ایا فرزندی هم دارید؟با چه کسانی زندگی می کنید؟ عواملی که برایتان دردسر زا هستند چه می باشد؟ شاغل یا خانه دارید؟
 به هرحال مسئله کلی ای که می تونم اینجا عرض کنم این است که مدتی از مسایلی رنج برده اید یا در اطرافتان کسی بوده که دچار بیماری وسواس عملی یا فکری بوده وشما آموخته اید. معمولا افرادی که دچار اضطراب هستند، برای تسکین اضطراب خود دست به اعمالی تکراری می زنند که از فشاری که بر دوش دارند رهایی یابند.
عزیزم مشکل شما اصلا مسئله لاینحلی نیست. بسته به اینکه چه مقدار یا مدت درگیراین مسئله هستید، کاملا قابل درمان است .
توصیه اکید دارم به مشاور مراجعه کنید تا کمک تان کند. این تفکر که خدای ناکرده مگر چه وچه هستم که به مشاور و روان شناس مراجعه کنم، را از ذهن دور کنید واجازه ندهید دیگران هم سد مراجعه شما شوند . بدانید افراد تحصیل کرده و تخصص گرفته اند که به شما کمک کنند. پس خودرا از این یاری بی نصیب نکنید. با خواست واقعی خودتان و کمک یک روان شناس می توانید شادی و نشاط را به خود هدیه دهید  و ارتباط سالم با اطرافیان تان را از سر بگیرید. از خداوند متعال توفیق شما را درخواست دارم.

/انتهای متن/

درج نظر