مستمری خانواده‌های زن سرپرست دو برابر می‌شود

معاون امور اجتماعی سازمان بهزیستی گفت: بر اساس رایزنی‌های صورت گرفته با دولت و سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی، سال آینده مستمری خانواده‌های زن سرپرست دو برابر می‌شود.

0

به گزارش به دخت به نقل از ایسنا، منطقه زنجان، حبیب‌الله فرید در نشست خبری با بیان اینکه سازمان بهزیستی در 15 گروه مربوط به بررسی آسیب‌های اجتماعی عضو است، اظهار کرد: سازمان در حوزه زنان سرپرست خانوار و در قالب جلسات متعددی که در سطح ملی برگزار شد، چهار برنامه سیاسی اقدام و عمل تبیین کرده است؛ در واقع کشور بیش از 2 میلیون و 500 هزار خانواده زن سرپرست دارد که از این گروه 71 درصد به خاطر فوت همسر و 11 درصد نیز به خاطر طلاق، زن سرپرست شده‌اند. حدود 11 درصد نیز خانواده‌های زن سرپرستی هستند که همسرشان معلول، زندانی و یا از کار افتاده است. علاوه بر این، 5 درصد از خانواده‌های زن سرپرست را دخترانی تشکیل می‌دهند که هرگز ازدواج نکرده‌اند.

این مسئول با بیان اینکه هر کدام از این گروه‌ها شرایط خاص خود را دارند، ادامه داد: بیشترین مشکل در خانواده‌های طلاق گرفته و خانواده‌هایی است که شوهر وجود خارجی دارد ولی زن، سرپرست خانواده است. از این رو، برنامه اقدام و عمل برای هر کدام از این گروه‌ها به صورت جداگانه تدوین شده است. در حال حاضر نیز آخرین مراحل ویرایش را می‌گذراند و مقرر است تا اواسط آذر به تدوین نهایی رسیده و در صورت تصویب، ابلاغ شود.

وی افزود: در برنامه پنجم توسعه مقرر شد که سالانه 10 درصد از زنان سرپرست خانوار از چرخه حمایت مستمر خارج شوند. بر همین اساس پارسال 12.5 درصد از زنان سرپرست خانوار مستقل شدند. در حال حاضر 180 هزار خانواده زن سرپرست، تحت پوشش بهزیستی هستند که ودیعه مسکن، هزینه تحصیل و سایر حمایت‌های مالی را دریافت می‌کنند.

فرید در ادامه خاطرنشان کرد: اورژانس اجتماعی سازمان بهزیستی در 197 شهر قابل دسترسی است و سازمان، خدمات سیار خود را نیز با 297 خودرو ارایه می‌دهد. این در حالی است که همه شهرهای بالای 50 هزار نفر باید از خدمات اورژانس بهره‌مند شوند اما 140 شهر در سطح کشور، هنوز هم اورژانس اجتماعی ندارند.

معاون امور اجتماعی سازمان بهزیستی تصریح کرد: مقرر است که تا پایان سال آینده، همه شهرها تحت پوشش خدمات اورژانس اجتماعی قرار بگیرند. پارسال نیز در مجموع 600 هزار تماس با 123 گرفته شده که 8.5 درصد آن کودک‌آزاری و 7 درصد نیز همسرآزاری بوده است.

این مسئول با بیان اینکه پارسال اورژانس اجتماعی بهزیستی توانست 4200 مورد خودکشی را با مداخله به انصراف منتج کند، گفت: از این تعداد 2800 نفر زن و 1400 نفر مرد بودند. از دیگر وظایف بهزیستی حمایت کودکان کار و خیابانی است که در همین راستا، علاوه بر 37 مرکز نگه‌داری شبانه‌روزی، 39 مرکز روزانه راه‌اندازی کرده است.

وی با تاکید بر اینکه در شش ماه گذشته 4500 کودک خیابانی شناسایی شده‌اند، افزود: یکی از طرح‌های مشترک بهزیستی با دیگر دستگاه‌ها و به محوریت آموزش و پرورش، طرح نماد (نظام مراقبت اجتماعی دانش‌آموزان) است. بر اساس این طرح می‌توان مشکلات روان‌شناختی نوجوانان و دانش‌آموزان را شناسایی کرد و با رویکرد خانواده‌محور و مدرسه‌محور، مورد مداخله قرار داد. در حال حاضر نیز طرح نماد در استان‌های آذربایجان‌شرقی، سیستان و بلوچستان، کرمانشاه، البرز و خراسان‌رضوی به صورت پایلوت اجرا می‌شود و مقرر است که پس از ویرایش نهایی در سراسر کشور اجرا شود.

فرید یادآور شد: نرخ طلاق در چند سال گذشته افزایش داشته است، البته خوشبختانه ما نسبت به بسیاری از کشورها وضعیت مناسب‌تری داریم. مثلا در اسکاندیناوی از هر صد زوج، هفتاد زوج طلاق می‌گیرند ولی این میزان در ایران 4.2 درصد است. با این وجود ما باید توجه بیشتری به آموزش‌های پیش از ازدواج داشته باشیم. در حال حاضر ایران 195 مرکز مداخله در کاهش طلاق دارد و پارسال حدود 20 تا30 درصد از زوجینی که به این مراکز مراجعه کرده بودند، سازش کردند.

/انتهای متن/

درج نظر