مأموریت دستگاه‌ها برای ارائه طرح‌هایی در حوزه خانواده و آسیب‌های اجتماعی

0

به گزارش به دخت به نقل از ایسنا، یک عضو کمیسیون اجتماعی و فرهنگی شورای عالی انقلاب فرهنگی با بیان اینکه در سال جاری بین دستگاه‌های مختلف هم در زمینه خانواده و هم در زمینه آسیب‌های اجتماعی هم افزایی به وجود می‌آید، گفت: شورای عالی انقلاب فرهنگی به دستگاه‌ها ماموریت داده است که تا پایان سال طرح‌های عملی خود را در زمینه خانواده ارائه دهند.

دکتر محمود گلزاری در گفت‌وگو با خبرنگار سرویس «جوانان» خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، افزود: در سال 94 در حوزه خانواده دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی، جلسات منظمی را هر هفته هم برای سازمان‌های مردم نهاد و هم برای نهادها و وزارتخانه‌های دولتی برگزار می‌کند تا این سازمان‌ها و نهادها، فعالیت‌ها و تجربه‌های خود را در حوزه‌های متعدد ازدواج مانند ترغیب به ازدواج،‌ تحکیم خانواده و پیشگیری از طلاق با یکدیگر به اشتراک بگذارند.

وی در ادامه گفت: درجلسات شورای عالی انقلاب فرهنگی صاحبنظران حوزه خانواده، سازمان‌های مردم نهادی که در این زمینه طرح‌های عملی دارند و همچنین از دستگاه‌های دولتی مسئول دعوت می‌شوند.

مشاور وزیر ارشاد در امور جوانان و خانواده با اشاره به اقدامات قوه قضاییه در حوزه ازدواج و پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی اظهارکرد: معاونت‌های فرهنگی و پیشگیری از وقوع جرم قوه قضاییه در حوزه خانواده به صورت جدی فعال شده‌اند. در معاونت فرهنگی این قوه اقداماتی در زمینه راه‌اندازی آموزش‌ها و مشاوره‌های خانواده انجام شده است. یک شورای سیاستگذاری و برنامه ریزی مشاوره در قوه قضاییه نیز هر دو هفته یک بار تشکیل می‌شود و در زمینه تهیه بسته‌های آموزشی برای همسران پس از ازدواج نیز تصمیم‌گیری می‌شود.

گلزاری اضافه کرد:‌ در معاونت پیشگیری از وقوع جرم قوه قضاییه نیز در ماه‌های گذشته اولین جلسه کمیته کشوری پیشگیری از طلاق با حضور حدود 30 نفر از صاحب نظران و مسئولان نهادهای ذیربط تشکیل شد. این کمیته قرار است به صورت منظم تشکیل شود و فقط به موضوع پیشگیری از طلاق بپردازند.

وی اضافه کرد: هفته گذشته در سمینار مدیران کل فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز شورای فرهنگ عمومی توصیه کرد که در تمام جلسات شورای فرهنگ عمومی استان‌ها مسئله خانواده پیگیری شود.

معاون سابق ساماندهی امور جوانان وزارت ورزش و جوانان در ادامه گفت: در دفترنهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها فعالیت‌هایی برای آموزش دانشجویان در زمینه ازدواج انجام می‌شود و قرار شد این برنامه‌ها به صورت منظم و جدی تر پیگیری شوند علاوه بر آن ناجا نیز در زمینه مسائل خانواده به ویژه فعال کردن مراکز مشاوره ناجا اقدامات جدی کرده است. سازمان بهزیستی نیز همچنان مطابق وظایف خود در حوزه خانواده فعالیت می‌کند و کمیته امداد حضرت امام(ره) هم در زمینه خانواده اقدامات خوبی انجام داده است.

گلزاری تصریح کرد: همه این دستگاه‌ها هم در دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی و هم در شورای فرهنگ عمومی کشور فعالیت‌های خود را با یکدیگر هماهنگ می‌کنند و قرار است تا پایان سال گزارش منظمی از طرح‌های دستگاه‌ها در حوزه خانواده و آسیب‌های اجتماعی به شورای عالی انقلاب فرهنگی ارایه شود.

وی با بیان اینکه برگزاری این جلسات موجب جلوگیری از موازی‌کاری در حوزه خانواده می‌شود، گفت: در این جلسات هماهنگی و تقسیم وظایف نیز صورت می‌گیرد و بسته‌های آموزشی و طرح‌های سازمان‌های دولتی و غیردولتی هماهنگ می‌شود. این بسته‌ها در شورای فرهنگ عمومی به صورت متمرکز بررسی می‌شود تا به یک طرح نهایی دست پیدا کنیم.

این عضو کمیسیون اجتماعی و فرهنگی شورای عالی انقلاب فرهنگی با اشاره به فعالیت‌های سازمان‌های غیر دولتی در حوزه ازدواج گفت: سازمان‌های مردم نهاد استان‌های اصفهان، یزد، خراسان رضوی، فارس و تهران طرح‌های خوبی را در حوزه خانواده انجام داده‌ و طرح‌های خود را به دبیرخانه شورای فرهنگ عمومی و دبیرخانه شورای انقلاب فرهنگی ارائه داده‌اند.

گلزاری در پایان در زمینه هدف گذاری‌های صورت گرفته به منظور کاهش طلاق گفت: قرار بود تا پایان برنامه توسعه نه تنها رشد طلاق متوقف شود بلکه حدود 5 درصد کاهش یابد. اما در حال حاضر میزان طلاق هر ساله در حال افزایش است. بنابراین تلاش می‌کنیم با ایجاد هم افزایی میان دستگاه‌ها تا پایان برنامه ششم جلوی رشد طلاق را بگیریم.

/انتهای متن/

درج نظر