قاچاق کالای های آرایشی و بهداشتی کاهش یافته است

مدیر نظارت بر مواد غذایی، آشامیدنی، آرایشی و بهداشتی معاونت غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی اهواز گفت: در سال های اخیر، قاچاق کالا به ویژه در حوزه آرایشی و بهداشتی در سطح عرضه کاهش یافته است.

0

به گزارش به دخت به نقل از ایرنا سیمین فقهی شنبه به مناسبت روز جهانی غذا در سرسرای اداری این معاونت در جمع خبرنگاران اظهار کرد: از سال 85 بازدیدها در سطح عرضه آغاز شده و در سال های اخیر کاهش قاچاق در سطح عرضه را شاهد بودیم و امسال بازدیدها به سمت مراکز پخش هدایت شده است.
وی افزود: معمولا توزیع کالاهای قاچاق در سطوحی از جمله دست فروش ها صورت می گیرد که حتی مجوز کسی را ندارند و الان در سطح مراکز آرایشی و بهداشتی وضعیت به نسبت مطلوب است و مشکلی در خصوص قاچاق کالا وجود ندارد.


فقهی ادامه داد: تمام کالاهای غذایی، آرایشی و بهداشتی که وارد کشور می شود باید مجوز ورود را از سازمان غذا و دارو دریافت کنند.
مدیر نظارت بر مواد غذایی، آشامیدنی، آرایشی و بهداشتی معاونت غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی اهواز افزود: با استفاده از سامانه ttac.ir می توان مجاز بودن و سالم بودن کالا را تشخیص داد که در مقابله با قاچاق کالا و جلب مشارکت مردم بسیار موثر است.
وی در خصوص دیگر اقدامات معاونت غذا و دارو گفت: بررسی باقی مانده سموم در محصولات کشاورزی از جمله اقداماتی است که از سه سال گذشته آغاز شده به صورتی که محصولات کشاورزی در سطح عرضه خریداری و برای بررسی باقی مانده سموم به آزمایشگاه های خاصی ارسال می شود تا مورد غربالگری قرار گیرند که نتایج در حال بررسی در وزارت بهداشت است.
فقهی اظهار کرد: در راستای کنترل بیماری های غیر واگیر ناشی از نبودن تعادل در رژیم غذایی، نشانگرهای رنگی تغذیه ای برروی محصولات درج شده اند که میزان قند، شکر و چربی بر اساس محتوای محصول غذایی برروی آن نصب می شود و افراد بر اساس وضعیت اخیر فیزیولوژیک خود مواد را مصرف می کنند.
وی اضافه کرد: همچنین به تازگی نظارت بر رستوران ها و آشپزخانه ها و مواد ورودی غذا به این مراکز به معاونت غذا و دارو ابلاغ شده است.
وی در ادامه گفت: همایش روز جهانی غذا سه شنبه 27 مهر در دانشگاه علوم پزشکی اهواز برگزار می شود و از 27 کارخانه و 22 مسئول فنی که به درجه عالی ارتقا یافته اند تقدیر می شود.
فقهی ادامه داد: شعار روز جهانی غذا با عنوان آب و هوا در حال تغییر است و غذا و کشاورزی نیز باید تغییر کند تعیین شده تا دولت و مردم برای حل مشکلات غذا و کشاورزی مشارکت کنند و شعار سازمان غذا و دارو نیز اصلاح الگوی تغذیه برای حفظ و ارتقای سلامت در نظر گرفته شده است.
این مسئول معاونت غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی اهواز اظهار کرد: غرفه معاونت غذا و دارو همزمان با نمایشگاه توانمندی های صنایع غذایی خوزستان در محل نمایشگاه دائمی اهواز از امروز تا دوشنبه برپاست که اصلاح الگوی مصرف و معرفی سامانه ttac در تشخیص اصالت کالاهای سلامت محور را برای آشنایی مردم در نظر گرفته است.
وی افزود:دانشگاه علوم پزشکی اهواز هم اکنون بر 79 کارخانه فعال در حوزه خود نظارت دارد.
24 مهر تا 27 مهر به عنوان هفته جهانی غذا نامگذاری شده است.

/انتهای متن/

درج نظر