فقر شدید، دغدغه‌ی همیشگی زنان در آفریقای جنوبی

در مبارزه علیه فقر، زنان و دختران آفریقایی ، کمترین ابزار و فرصت‌ها را برای فرار از فقر دارا هستند، باید به نحوی مثلا اجتماعی، اقتصادی و یا قانونی به فقر آن‌ها پایان داده شود.

0

مترجم: مشکات سخاوتی/

وقت عمل است

با زنان و دختران در فقیرترین کشورها به طور عادلانه و یکسان، همان طور که با مردم دیگر برخورد می شود، رفتار نمی شود؛ مثلا دختربچه‌ای که  مجبور بوده آموزش را کنار بگذارد یا ازدواج به او تحمیل شده است، یا مادری که در معرض خطر مرگ است درحالی‌که خود او (مادر) زندگی‌بخش است یا کارگر زنی که نمی تواند برای یک کشاورز مالک زمین کارکند.

 فعالان اجتماعی در زمینه‌ی حقوق زنان و دختران، اعتقاد دارند، وقتی شما زنان  یا دختربچه‌ها را ارتقا می‌دهید، همه سود می‌برند. این مساله باعث می‌شود که به طور کلی همه بتوانند در برابر فقر بایستند.

 

ماه زنان، روز زن

دولت آفریقای جنوبی ماه آگوست را ماه زنان اعلام کرده و ٩ آگوست را هر سال به عنوان روز زن  جشن می‌گیرد.

پیش از سپتامبر ٢٠١٥ مجمع عمومی سازمان ملل در نیویورک، “شرکت سهامی نشرافریقای جنوبی”،  “گروه مبارزه علیه فقر شدید” و کمپین ” فعالان دختر قوی” با هدف متعهد کردن مردم آفریقای جنوبی‌ درباره‌ی اهمیت این که دولت آفریقای جنوبی زنان و دختران را در مرکز تعهدات مجمع عمومی سازمان ملل قرار دهد، راه اندازی کردند. مجمع عمومی سازمان ملل  برای بحث  درباره اهداف جدید در توسعه‌ی پایدار، به منظورسوق دادن تلاش‌های توسعه جهانی برای ١٥ سال آینده  نشست خواهد داشت. این اتفاق برای دولت آفریقای جنوبی و دیگر رهبران جهان فرصتی است  تا الزامات  قوی‌ای را برای قرار دادن توسعه زنان در هسته‌ی اهداف جدید توسعه پایدار، برقرار کنند.

اتحادیه آفریقا سال ٢٠١٥  را به عنوان سال “توسعه و توانمندسازی زنان”، در جهت دستور جلسه‌ی سال ٢٠٦۳ آفریقا اعلام کرد. این بیانیه تجلی تعهد سیاسی مجدد و پشتیبانی برای توانمندسازی زنان و دستور جلسه‌ای برای  برابری جنسیتی بود. درحالی‌که این یک حرکت مطلوب و امیدوارکننده است، مهم این است که دولت‌های آفریقایی اگر می‌خواهند تغییری هدف‌دار در زندگی زنان و دختران آفریقایی ایجاد شود باید فراتر از صحبت کردن صرف بروند و کلمات خود را با عمل واقعی تطبیق بدهند و منابع مناسب را برای این منظور تخصیص دهند. این مساله نیازمند به یک تغییر از سیاست‌های ساده به سیاست‌های موجود کاملا اجرایی و پیش‌قدمانه به نفع زنان است. بیانیه‌ی اتحادیه‌ی آفریقا در ماه جون ٢٠١٥، که دولت آفریقای جنوبی یکی از امضاکنندگان آن بود، به طور قطع به نفع این موقعیت بود. بنابراین اتحادیه “مبارزه علیه فقر شدید” و شرکای آن، از دولت آفریقای جنوبی می‌خواهند تا قاره آفریقا را به وسیله ی اجرای سریع وعده‌های اخیری که در نشست سران اتحادیه آفریقا در سال ٢٠١٥ برای جامه‌ی عمل پوشاندن اهداف در مورد زنان داده شده است، هدایت کنند و این برنامه‌های وعده داده شده که قسمتی از اجرای اهداف جهانی جدید برای توسعه پایدار هستند  را، تضمین کند. برای کمک به ما  به منظورتوسعه دادن به این خواسته، گروه مبارزه علیه فقر شدید یک دستور یا سند سیاسی را درباره وضعیت زنان و دختران آفریقای جنوبی در جهت تعهدات اتحادیه افریقا گردآوری کرده است.

 

تلاش‌هایی در جهت ارتقاء زنان

شکی نیست ‌که آفریقای جنوبی پیشرفت‌ها‌یی جهت  توانمندسازی زنان داشته است. برخی حوزه‌هایی که در این  زمینه پیشرفت قابل توجهی داشته، می‌بینیم:

برقراری عدالت – دولت آفریقای جنوبی موارد زیادی از سیاست‌ها و قوانین را در جهت توانمندسازی زنان ایجاد کرده است. برای مثال، قانون اساسی  آفریقای جنوبی که شامل ٩قسمت است، برابری برای همه افراد، رهایی از تبعیض و قانون حقوق صاحبان مشاغل را ( شماره ٥٥ (سال ١٩٩۸)  که تلاشی برای دستیابی  به عدالت در محیط کار از راه رواج رفتار منصفانه است) ترویج می‌کند.

آموزش– آفریقای جنوبی از زمانی که به زنان و دختران اجازه‌ی تحصیل داده است ، پیشرفت خوبی داشته است. در بودجه ملی سال ٢٠١٤ ، به آموزش و یادگیری با تخصیص تقریبی ٢٥٤ میلیارد راند ( راند واحد پول آفریقای جنوبی که هر راند معادل 0.06438 دلار آمریکا می باشد.) سهم بیشتری رسید . این امرباعث افزایش  در نام نویسی زنان و دختران در موسسات آموزشی شده است.

مشارکت سیاسی زنان – آفریقای جنوبی شاهد یک رشد تعداد زنان در منصب سیاسی از سال ١٩٩٤ بوده است. بعد از انتخابات عمومی سال ٢٠١٤، زنان ٤۳ درصد از پست‌های هیئت دولت  و ٤٦درصد از موقعیت‌های معاون وزیر و ٤١ درصد  کرسی‌های مجلس نمایندگان را تصاحب کرده‌اند.

مشارکت اقتصادی زنان– سرشماری نشان می‌دهد که در سال ٢٠١٠ حدود ٥١ درصد از زنان در داخل کشور در تولید ناخالص ملی آفریقای جنوبی همکاری فعال داشته‌اند. 

سلامت– کشورآفریقای جنوبی بزرگترین برنامه سلامت ضد ویروسی را با سه میلیون نفر تحت نظر این برنامه تا دسامبر سال ٢٠١٤ را در جهان دارد. این برنامه به طور قابل ملاحظه‌ای کمک کرد تا انتقال ویروس از مادر به بچه از 5/3 درصد در سال ٢٠١٠  به7/2  درصد در ٢٠١١ کاهش یابد.

خشونت مبتنی بر جنسیت – در مبارزه علیه خشونت مبتنی بر جنسیت  تهاجم و تعدی قابل توجهی نسبت به زنان وجود داشته است. در سال ١٩٩٩ نظام قضایی، واحد جرائم جنسی و واحد امور روابط را تاسیس کرد و دادگاه‌های جرائم جنسی جهت رسیدگی به موارد خشونت یا جرائم جنسی تشکیل شدند.

علی رغم این پیشرفت‌ها، هنوز موارد زیادی  وجود دارد که نیاز به بررسی‌ بیشتر برنامه‌ها برای بهتر شدن فرصت ها و موقعیت های توانمندسازی زنان و دختران دارد.

 

مشکلات جدی زنان آفریقای جنوبی هنوز رفع نشده!

بودجه اختصاصی– اگرچه بودجه‌ی آفریقای جنوبی به عنوان یکی از روشن‌ترین بودجه‌ها در آفریقا به حساب می‌آید، هیچ نشانه روشنی وجود ندارد که بودجه پاسخگوی جنسیت است( یعنی  برای هر جنسیت به طور عادلانه تخصیص می یابد). در سال مالی ٢٠١6-٢٠١5 مبلغ 187002000 راند به  حوزه زنان اختصاص داده شد اما معلوم نیست که آیا این تخصیص مبتنی بر اطلاعات تفکیک شده جنسیتی جدید بوده است یا نه.

سلامت–   از دسترسی زنان به خدمات بهداشتی قبل از تولد، دوره مادری و سلامت کودک اطمینان حاصل کنید . بیشتر از ٦ میلیون نفر با ویروس HIV (ایدز) در آفریقای جنوبی زندگی می‌کنند. زنان و دختران ٥٦درصد از این جمعیت بیمار، نزدیک به 5/3 میلیون نفر را تشکیل می‌دهند . زنان و دختران با چالش‌هایی مانند فقدان دسترسی آسان به دارو و دسترسی زودرس به مراقبت‌های دوران بارداری به منظور جلوگیری از انتقال بیماری از طریق مادر به بچه، همیشه آسیب پذیرترین جمعیت بوده‌اند.

بهبود دسترسی به فرصت های اقتصادی –  برای مثال، زنان از داشتن به ملک محدود شده اند- آنها فقط یک درصد از املاک را در آفریقای جنوبی دارا هستند. زنان هم‌چنین تمایل دارند تا وارد مسائل مهم‌تر و بزرگتری شوند ولی وقتی زمان تامین اعتبار می‌رسد، اغلب زنان دارای تجربه بسیار اندکی در فرآیندها و رویه‌های گرفتن وام از یک موسسه بانکی هستند. زنان ٧ درصد خدمات آموزشی توسعه کشاورزی و کمتر از ١٠ درصد اعتبار ارائه شده برای کشاورزان در مقیاس کوچک را دریافت کرده‌اند. دولت باید حقوق تملک زنان را برای مثال توسط اصلاح خانواده و قوانین وراثت تقویت کند. باید اصلاح قوانین تملک و سیاست جنسیتی و گزارش هیئت دولت در سیاست تملک آفریقای جنوبی، عملیاتی گردد.  

بهبود نمایندگی سیاسی زنان- از نظر توانمند سازی سیاسی زنان ، آفریقای جنوبی تنزلی جزئی را در  سهم و شانس برابر( در انتخابات از نظر تفکیک جنسیتی)  تا انتخابات سال٢٠١٥ برای نمایندگی زنان در مجلس تجربه کرده است. ٤ درصد افت در نمایندگی زنان در مجلس در انتخابات  ماه می ٢٠١٤ وجود داشت. این یک افت محسوس بود؛ چون در سال ٢٠٠٩ ٤٤ درصد  زنان به نمایندگی رسیده بودند.

دسترسی به آموزش، دانش و تکنولوژی– یک مطالعه معیار جنسیتی در سال ٢٠١۳ به این نتیجه رسیده است که درحالی‌که آفریقای جنوبی ثابت کرده که پیش ازاین فرصت‌های در دسترس بیشتری برای زنان وجود داشته، اما مشارکت آن‌ها در دانش ،تکنولوژی نیروی کار پایین باقی مانده است و از نظر تحصیل و دانش در زمینه‌های دانش مهندسی، فیزیک و کامپیوتر تعداد بسیار کمی از زنان  وجود دارند.  

خشونت علیه زنان و دختران و دسترسی به عدالت– خشونت مبتنی بر جنسیت یک مساله مهم در آفریقای جنوبی قلمداد می‌شود . با حساب آوردن٤٠ تا ٧٠ درصد قربانیان قتل در مورد زنان مربوط به  خشونت به همسر بوده است. حداقل ٧٧ درصد زنان در استان لیمپوپو، ٥١ درصد زنان  در استان گائوتنگ ، ٤٥ درصد زنان در کیپ غربی و ۳٦درصد زنان در کوازولو- ناتال هر کدام به نحوی خشونت را تجربه کرده اند.  

 

منبع:

http://www.one.org/africa/policy/status-of-women-and-girls-in-south-africa/

/انتهای متن/

درج نظر