فعالیت موفق یک مرکز قرآنی به همت دو بانوی خلاق

شکل‌گیری «مکتب‌القرآن» اقدامی خلاقانه برای سامان‌دهی فعالیت‌های قرآنی مساجد است؛ فعالیت‌هایی که ارکان و نهادهای مسجدی از امام جماعت تا کانون فرهنگی هنری، برای گسترش آن تلاش می‌کنند.

0

به گزارش به دخت به نقل از شبستان، مسجد طبق آیات قرآن، محوری ترین و مهم‌ترین کانون فرهنگی، پرورشی، سیاسی و اجتماعی جامعه است که باید هر روز بیش از دیروز مورد توجه مردم و مسئولان به ویژه در حکومت اسلامی قرار گیرد. زیرا پیوند مردم با مسجد زمینه ساز گسترش برنامه‌های گوناگون فرهنگی، هنری، ورزشی و اجتماعی در خانه خدا است و به این ترتیب، مقدمات برگزاری و برپایی روزافزون مجالس دینی با محوریت قرآن فراهم می‌شود. بنابراین گسترش انس و آشنایی با کلام الهی نیازمند برنامه ریزی مدون مساجد است.

«مکتب‌القرآن»؛ اقدامی خلاقانه برای سامان‌دهی فعالیت‌های قرآنی مساجد
شکل‌گیری «مکتب‌القرآن» اقدامی خلاقانه برای سامان‌دهی فعالیت‌های قرآنی مساجد است؛ فعالیت‌هایی که ارکان و نهادهای مسجدی از امام جماعت تا کانون فرهنگی هنری، برای گسترش آن تلاش می‌کنند و نیازمند سامان‌دهی دقیق و برنامه‌ریزی علمی و به روز هستند.
مکتب‌القرآن این هدف را جامه عمل پوشاند. البته سایر نهادهای مسجدی مانند کانون فرهنگی ـ هنری، پایگاه بسیج، کانون قرآن و عترت و … تلاش‌هایی در مسیر آشنایی مردم به ویژه کودکان و جوانان این مرز و بوم با قرآن و اهل بیت (ع) انجام می‌دهند.
در ادامه به معرفی مکتب‌القرآن الکریم مسجد جعفریه واقع در تهران، خیابان دماوند پرداخته می شود تا برای سایر مساجد و کنشگران فرهنگی جامعه نمونه‌ای باشد.

مکتبی دو ماهه
مکتب‌القرآن الکریم مسجد جعفریه، خردادماه 95 با هدف آموزش قرآنی و پرورش هویت دینی ـ ملی و مهارت‌های روحی، عاطفی، جسمی و حرکتی با محوریت آموزه‌های قرآنی راه‌اندازی شد.
مرکزی که به همت دو بانوی قرآنی راه‌اندازی شد
این کانون قرآنی، به همت ربابه صحرایی و الهام شیرکوند، دو بانوی فعال قرآنی و مشارکت مسوولان مسجد جعفریه از جمله حجت‌الاسلام محمد مهدوی؛ امام جماعت مسجد، خردادماه 95 به منظور برگزاری برنامه‌های متنوع و جذاب قرآنی و فرهنگی در خیابان دماوند، میدان چایچی، خیابان مهربار، کوچه شهید داود قدیمی راه‌اندازی شد.

مکتب‌القرآنی با ظرفیت پذیرش 50 نفر
مکتب‌القرآن الکریم مسجد جعفریه ظرفیت پذیرش روزانه 50 نفر دارد و برنامه‌های ویژه‌ای برای تابستان شامل کلاس‌های حفظ و روخوانی قرآن کریم، بازی، قصه و شعر ویژه کودکان زیر شش سال برگزار می‌کند.
شیوه آموزش قرآن در مکتب القرآن الکریم
رویکرد اصلی برنامه قرآن آموزی مکتب القرآن الکریم، انس با قرآن کریم و علاقه به یادگیری آن است. این رویکرد با توجه به مفاهیم و اصول آموزش و پرورش اسلامی و برنامه آموزشی دوره پیش دبستانی کشور بر اساس شکوفایی فطرت الهی انتخاب شده است و دور از هرگونه سخت‌گیری است.

ویژگی‌های برنامه آموزشی مکتب‌القرآن
مهم‌ترین ویژگی‌های این برنامه به شرح زیر است:
از طریق گوش دادن به قرائت قرآن و الگوگیری از آن در طول دوره با قرائت قرآن مانوس و حدود 14 سوره قرآن را حفظ می‌کنند.
در این راستا از فعالیت‌های مختلفی چون بحث و گفت و گو، قصه، شعر، نمایش خلاق، کاردستی، بازی و … برای آموزش مفاهیم مختلف آموزشی و تربیتی استفاده می‌شود.
آشنایی با برخی از داستان‌های قرآنی و معنی آیات کوتاه متناسب با درک کودک در قالب فعالیت یاددهی ـ یادگیری.
آشنایی با حوزه‌های مختلفی چون حوزه دینی علوم، ریاضی، اجتماعی، هنر، تربیت بدنی و… با توجه به اهداف هر عنوان آموزشی انجام می‌ گیرد.
بهره گیری از امکانات و وسایل آموزشی ساده مطابق با محتوای کتاب‌های درسی.

دارالقرآن تبدیل به مکتب‌القرآن شد
مسجد جعفریه، دارالقرآنی با زیربنای 180 متر برای فعالیت‌های قرآنی داشت که برنامه‌های آن در تجدید بنا، در قالب مکتب‌القرآن انجام می‌شود. مکتب‌القرآن مسجد جعفریه زیر مجموعه مکتب‌القرآن الکریم استان تهران با 27 سال سابقه کاری است.
ضمنا این نهاد قرآنی، در سراسر کشور فعالیت می‌کند. مهم‌ترین برنامه‌ های مکتب القرآن فعال در مساجد عبارتند از: حفظ قرآن، آشنایی با مفاهیم قرآنی، شعر، قصه و فن بیان.

/انتهای متن/

درج نظر