فرآورده های گوشتی صنعتی را نخرید و نخورید!

ساندویچ ها، پیتزاها ، فرآورده های گوشتی صنعتی مانند سوسیس، کالباس و همبرگراز غذاهای محبوب بسیاری از کودکان و جوان هاست. عوارض مصرف این نوع خوراکی ها آنقدر زیاد است که می توان عطای شان را به لقای شان بخشید.

0

مهناز فولادوند/

استفاده از گوشت در حد متعارف مشکلی برای انسان ایجاد نمی کند (هفته ای یک تا دو بار) ، ولی استفاده مکرر آن موجب افزایش کلسترول، بالا رفتن اسید اوریک، بیماری نقرس و سایر بیماری های مفصلی می شود.

رسول خدا صلی الله علیه و اله فرموده است:

« شیر گاو شفا، روغن گاو، دوا و گوشت آن مرض است.»

این حدیث مربوط به مناطق گرم و خشک عربستان (و دیگر نقاط گرم نیمکره جنوبی است )که مصرف گوشت گاو در آن مناطق یه شدت سودازا بوده، خون را غلیظ کرده و برای کبد مضر است و استفاده از آن سبب تیرگی پوست صورت، افسردگی، وسواس، جذام، واریس، بزرگ شدن طحال و بیماری های سوداوی می شود، ولی در مناطق سردسیر مثل اروپا یا کانادا گوشت گاو مفید بوده و جزو  برنامه های غذایی معمول این مناطق است.

توصیه می شود به جای گوشت گاو از گوشت گوساله ی یک ساله، گوشت شتر جوان، گوسفند نرجوان ، بره ی یک ساله، بزغاله، بوقلمون، مرغ و خروس محلی و غیره استفاده شود.

 

فراورده های گوشتی صنعتی

برای تهیه سوسیس، کالباس و همبرگر روش های مختلفی وجود دارد. یکی از روش های شایع امروزی، بویژه در ایران، استفاده از ماده ی خامی به نام خمیر مرغ است. خمیر مرغ همان پس مانده های مرغ نظیر پوست، اسکلت و اجزای غیر قابل مصرف آن می باشد که از مکان هایی نظیر اغذیه فروشی ها و رستوران ها جمع آوری شده و به صورت های غیر بهداشتی به کارخانه ها منتقل شده، و توسط دستگاهی به نام بادر چرخ و تبدیل به خمیر مرغ می گردد.

در پژوهشی که در سال 1385 بر روی 100 نمونه از این فراورده های غذایی ارسالی از طرف سازمان دامپزشکی کشور و با استفاده از استانداردهای موسسه استاندارد و تحقیقات صنعتی کشور انجام گرفت، آلودگی میکروبی بسیار بالایی به انواع میکروب ها از جمله سالنونلا، اشرشیا کولی، استاف اورئوس و … در این محصولات مشاهده شد.

به علاوه نیترات سدیم موجود در این فرآورده ها در بدن با گلوبین موجود در خون ترکیب شده و ماده ای به نام نیتروزامین ایجاد می کند که موجب بروز سرطان معده می شود. ترکیب نیترات سدیم با اسید کلریدریک معده باعث ایجاد اسید نیتروز و نمک طعام می شود. اسید نیتروز در بدن به دو موتاژن شیمیایی به نام گزانتین و هیپوگزانتین تبدیل شده که بی شک از تخریب کنندگان زنجیره DNA و توالی اسید های آمینه بوده و منجر به بروز انواع سرطان می شود.

همچنین فسفات موجود در آن ها با ایجاد اختلال در جذب کلسیم ، خطر ابتلا به پوکی استخوان را افزایش می دهد. نمک و چربی زیاد موجود در این مواد هم خطر ابتلا به فشار خون و بیماری های قلبی، عروقی را بالا می برد.

 

نتایج پژوهش ها

در یک پژوهش صورت گرفته در ایران، چند نوع از پر مصرف ترین غذاهای آماده شامل انواع سوسیس، کالباس، همبرگر و پیتزا از سوپرمارکت ها و رستوران ها تهیه گردید. 10 گرم از هر نمونه جهت تعیین چربی کل و اندازه گیری اسید های چرب موجود در این فرآورده ها، مورد بررسی قرار گرفت. نتایج این مطالعه نشان داد که محتوای اسید های چرب ترانس موجود در غذاهای آماده ی ایرانی بسیار بالاتر از میزان مجاز می باشد که باعث تشدید اثرات سوء آن بر سلامتی می شود.

وجود چاشنی های متعدد مانند سیر زیاد(60-30درصد)، زیر ، فلفل سیاه و سفید و سایر ادویه های تند بر روی کبد اثر تخریبی داشته و انواع ناراحتی های پوستی مانند آکنه را ایجاد می کند. مصرف گوشت های فرآوری شده ( انواع سوسیس، کالباس، کنسرو و…) با افزایش خطر سکته مغزی همراه است.

نمک سود کردن و فریز گردن گوشت هم، از خاصیت آنتی اکسیدانی آن می کاهد.

توصیه می شود:

 به جای گوشت های صنعتی از گوشت های طبیعی استفاده شود. مصرف گوشت های ارگانیک و طبیعی مقاومت بدن نسبت به آنتی بیوتیک ها را کاهش می دهد.

 

ساندویچ و پیتزا

ساندویچ و پیتزا به خاطر داشتن سوسیس و کالباس، بیماری های مختلفی را باعث می شود. خمیر پیتزا چون از آرد نودل تهیه می شود، بعد از مصرف در روده تبدیل به قند شده و تولید الکل می کند که می تواند موجب بیماری میگرن شود.

از دیگر عوارض ناشی از این غذاها بیماری های پوستی، عصبی و یبوست است که خود عوارضی مانند بواسیر، شقاق مقعد و بیماری های کولیت با قولنج روده و… را به دنبال دارد.

نکته:

پنیر پیتزا و پنیرهای مشابه آن، که در اثر ماندن و تخمیر زیاد حالت کش دار پیدا می کنند، سودازا هستند.

در مطالعه ای در فرانسه در سال 2009 مشاهده شد که مصرف انواع پیتزا، پاستا ، سس مایونز و انواع طعم دهنده های صنعتی با فزایش خطر سرطان پستان در سنین یائسگی همراه است.

توصیه می شود به جای آن ها از فلافل که از غذاهای مفید و سنتی ایرانی می باشد، استفاده شود.( به شرط اینکه  روغن آن سوخته نباشد)

 

منبع:

– تغذیه در طب ایرانی،اسلامی مولفان: دکتر غلامرضا کردافشاری، دکتر حوریه محمدی کناری، دکتر سید سعید اسماعیلی، دکتر مریم مقیمی

/انتهای متن/

درج نظر