طرح معاونت زنان در خصوص دختران مجرد مسکوت مانده است

این طرح یک طرح اولیه بود، آن هم نه برای همه دختران مجرد؛ زیرا طبیعتاً اولویت با ازدواج افراد است که همه به آن نیاز دارند، اما قرار بود برای دخترانی تدوین شود که شرایط ازدواج برای آن‌ها پیش نمی‌آید و به این وسیله بتوانیم این گزینه فرهنگی را هم در جامعه داشته باشیم.

0

به گزارش به دخت و به نقل از مهرخانه، رییس کارگروه تعمیق باورهای دینی معاونت امور زنان و خانواده گفت: من طرح را ارایه دادم، اما معاونت مشکلات زیادی دارد از جمله این‌که چون کارگروه‌ها جزو بخش اصلی معاونت نیستند راه اداری برای تأمین مالی طرح‌های کارگروه‌ها وجود ندارد.

 ماه پایانی سال گذشته بود که شهیندخت مولاوردی؛ معاون رییس‌جمهور در امور زنان و خانواده خبر از طرح جدید معاونت در راستای عیب‌زدایی از تجرد قطعی دختران داد و گفت: سن زیستی دختران ۳۵ ساله امروز، مانند ۲۰ ساله ۵۰ سال قبل است. البته تأخیر در ازدواج و افزایش سن ازدواج برای پسران هم است. در کارگروه تعمیق باورهای دینی بر اساس زندگی حضرت معصومه(س) بانویی که تا پایان عمر ازدواج نکردند، در قالب طرحی قرار است این موضوع تبیین شود تا با فرهنگ‌سازی، از تجرد قطعی دختران عیب‌زدایی شود.

در همین راستا منصوره شایسته؛ رییس کارگروه تعمیق باورهای دینی در گفت‌گو با مهرخانه در خصوص این طرح بیان داشت:  یکی از آیات سوره نور ابعاد مختلفی از مسایل مانند به ازدواج‌درآوردن جوانان را طرح می‌کند تا عفاف در جامعه رخ دهد. یکی از مواردی که ذکر می‌کند، افرادی هستند که به هر دلیلی ازدواج نمی‌کنند. باید به این افراد این دیدگاه داده شود که ازدواج همه زندگی نیست. هرچند که ازدواج امری بسیار پسندیده است و باعث کمال افراد می‌شود، اما همه زندگی یک فرد نیست که اگر ازدواج نکند، باعث سرخوردگی او شود.

او افزود: ما طرحی در خصوص دختران مجرد براساس این آیه ارایه دادیم و نمونه تاریخی آن را زندگی حضرت معصومه(س) قرار دادیم و به پیشرفت‌های علمی و اجتماعی ایشان اشاره کردیم. ما بررسی زندگی حضرت معصومه(س) با این محوریت را مدنظر قرار دادیم و قرار است در این خصوص کار پژوهشی انجام دهیم. شکل اولیه این طرح، کار پژوهشی است که در اجرا می‌توان به شکل‌های مختلفی از آن فکر کرد و خروجی این کار پژوهشی، باید به شیوه‌های مختلفی ارایه شود. من این طرح را به خانم مولاوردی ارایه دادم، اما هنوز به من ابلاغی نشده که قرار است این طرح پیگیری شود و به جریان بیفتد یا خیر.

این طرح واکنش‌های متفاوتی را به دنبال داشت و گروهی مخالف آن بودند و آن را قبح‌زدایی از تجرد دختران می‌دانستند، اما عده‌ای دیگر معتقد بودند درصورتی‌که این طرح با در نظر گرفتن ملاحظاتی پیش برود، می‌تواند نتایج مثبتی برای دختران مجرد داشته باشد.

حدود 4 ماه پس از رسانه‌ای‌شدن طرح معاونت امور زنان و خانواده، سراغ منصوره شایسته؛ رییس کارگروه تعمیق باورهای دینی معاونت امور زنان و خانواده رفتیم و از او در رابطه با پیشرفت طرح پرسیدیم. شایسته در پاسخ به خبرنگار مهرخانه گفت: این طرح یک طرح اولیه بود، آن هم نه برای همه دختران مجرد؛ زیرا طبیعتاً اولویت با ازدواج افراد است که همه به آن نیاز دارند، اما قرار بود برای دخترانی تدوین شود که شرایط ازدواج برای آن‌ها پیش نمی‌آید و به این وسیله بتوانیم این گزینه فرهنگی را هم در جامعه داشته باشیم.

رییس کارگروه تعمیق باورهای دینی با بیان این‌که این طرح هنوز مسکوت است، خاطرنشان کرد: من طرح را ارایه دادم، اما معاونت مشکلات زیادی دارد. از جمله این‌که چون کارگروه‌ها جزو بخش اصلی معاونت نیستند، راه اداری برای تأمین مالی طرح‌های کارگروه‌ها وجود ندارد. البته، این به این معنا نیست که طرح به مشکل مالی برخورده باشد. من حدود هشت طرح ارایه دادم و سعی می‌کنم روی طرح‌هایی کار ‌کنم که کمترین هزینه را دارد، اما به دلیل مسایل مالی، در پیشرفت طرح‌های من یا سایر کارگروه‌ها مشکل ایجاد می‌شود.

/انتهای متن/

درج نظر