صدسالگی تئاتر کودک ایران در جشنواره همدان

دبیر بیست و سومین جشنواره بین‌المللی تئاتر کودک و نوجوان همدان گفت: صد سالگی تئاتر کودک ایران در جشنواره همدان به اجرا درمی آید.

0

به گزارش به دخت به نقل از ستاد اطلاع رسانی جشنواره بین المللی تئاتر کودک و نوجوان، شهرام کرمی افزود: در بیست و سومین دوره جشنواره تئاتر کودک و نوجوان ١٨ نمایش از شهرهای مختلف ایران به روی صحنه خواهد رفت و انتخاب ١٠ گروه بخش بین‌الملل نیز هفته آینده قطعی می‌شود.
وی با بیان اینکه این جشنواره با حضور ٤٠ گروه نمایشی در ٦ روز برگزار خواهد شد افزود: جشنواره امسال در چند حوزه دچار تغییر و تحول شده است که اضافه‌شدن بخش جالبی با عنوان صد سالگی تئاتر کودک ایران مهمترین بخش آن است.
وی تصریح کرد: از اولین اجرای تئاتری که زنده یاد باغچه‌بان در سال ١٢٩٨ در تبریز داشتند، نزدیک به ٩٧ سال می‌گذرد و در جشنواره امسال به پیشنهاد بنیاد نمایشی کودک و نوجوان، ویژه صد سالگی این نوع از تئاتر قرار داده خواهد شد.
کرمی بیان کرد: همچنین آیین بزرگداشت زنده یاد باغچه‌بان با حضور دختر وی برگزار خواهد شد که آثار وی به چاپ خواهد رسید.
وی با بیان اینکه این مجموعه مقالات علمی و پژوهشی در مورد صد سالگی تئاتر ایران نیز به چاپ می رسد افزود: در حوزه کتاب، جایزه‌های ادبی زیادی به رمان‌ و نمایش‌نامه‌های برتر داده می‌شود اما در حوزه نمایش کودک و نوجوان همیشه یک خلا احساس شده که در این دوره یک بخش آثار چاپ‌شده را به بخش نمایش‌نامه‌نویسی اضافه شده است.
کرمی با بیان اینکه برگزیدگان نمایش‌نامه‌های پنج سال اخیرمعرفی می شود افزود: همچنین بخش مسابقه عکس و پوستر را به شکلی بین‌المللی برگزار می شود و آثار عکس و پوستر گروه‌های خارجی هم مورد داوری قرار خواهد گرفت.
وی با بیان اینکه در بخش بین‌الملل همیشه سعی‌ شده آثاری را انتخاب کرد که بتوان به رشد تئاتر کمک کند افزود: در بخش آثار داخلی هم شورای انتخاب برای نخستین بار یک بیانیه صادر کرد و از کیفیت بسیار خوب آثار به خصوص در بخش نوجوان تقدیر کرد.
بیست و سومین جشنواره بین المللی تئاتر کودک و نوجوان با دبیری شهرام کرمی در آذرماه ۱۳۹۵ و همزمان با ولادت حضرت رسول اکرم(ص) در شهر تاریخی همدان برگزار می شود.

/انتهای متن/

درج نظر