شيوع کمبود يد در دختران نسبت به پسران بيشتر است

معاون بهداشتي شبکه بهداشت و درمان فرديس گفت: شيوع گواتر ناشي از کمبود يد در دوران کودکي در دختران و پسران يکسان است و بعد از بلوغ به دليل تغييرات هورموني در دخترها بيشتر از پسرها دچار بيماري گواتر مي شوند.

0

به گزارش به دخت به نقل از ايرنا، مرسده سخنداني روز چهارشنبه درهمايش تغذيه سالم دانش آموزان در سالن رضوان آموزش وپرورش ناحيه دو کرج افزود: ولي در دختران نياز همچنان تا دوران بارداري وجود دارد بهمين دليل بعد از دوران بلوغ شيوع گواتر در زنان بيشتر ازمردان است .
وي در ادامه داد: در جهش هاي رشد در دوران نوجواني دختران نياز بيشتري به مواد مغذي و ريزمغذي هايي مانند يد و آهن و روي و کلسيم دارند.
وي گفت: دختران با توجه به بلوغ از نظر مقدار نياز به آهن مي بايد از راه غذا و مکمل آهن براي آنان تامين شود.
وي افزود : يدسنجي در نمک خانوارها را در دستور برنامه قرار داديم و توزيع بسته نمک يد دار از طريق دانش آموزان مدارس به خانواده هاي آنان ارائه مي شود.
معاون بهداشتي شبکه بهداشت و درمان شهرستان فرديس گفت:طبق بررسي در سال 91 در استان البرز انجام شدحدود 50 درصد دختران به کمبود ويتامين دي مواجه هستند.
سخنداني افزود: با همکاري دو وزارتخانه در نه ماه سال تحصيلي در مدارس بين دانش آموزان دختر ويتامين دي داده مي شود.
وي فقرآهن را يکي از کمبود ويتامين در دختران عنوان کرد و گفت: قرص آهن به دانش آموزان دخترنوجوان داده مي شود روي فعاليت بدن اثر دارد.
وي گفت: فقرآهن در دختران بيشتر از پسران است که بايد به آن توجه شود.
وي اظهار کرد: با تغذيه سالم مناسب در برنامه غذايي فرزندان مي توان از کمبود ويتامينها در بدن جلوگيري کرد.
وي يادآور شد: تغذيه در دوران نوجواني و بلوغ اهميت زيادي دارد زيرا نوجوانان و جوانان به دليل سوخت و ساز بالاي بدن و فعاليت زياد به انرژي بيشتري نياز دارند از پرخوري زياد پرهيز کنند سبب چاقي در آنها مي شود.

درج نظر